1. SPIDER'S WEB
  2. Operatorzy
  3. Tech
  4. Technologie

Roaming w Unii Europejskiej się nie zmieni. Na gorsze, bo ma być taniej i lepiej

roamign w ue

Parlament Europejski dał zgodę na podtrzymanie dotychczasowych ustaleń związanych z roamingiem w Unii Europejskiej. Wspólnota ma też realizować poprawki, które zasugerowała polska europosłanka, Róża Thun.

Od kilku lat za sprawą unijnych przepisów obowiązuje zasada roam like at home, która zakłada wyrównanie cen za usługi realizowane w roamingu na terenie Unii Europejskiej z tymi w kraju. Co oznacza, że będąc w innym kraju wspólnoty za połączenia czy wiadomości tekstowe liczone są na takich samych zasadach jak w kraju.

Jak poinformowała na swoim Twitterze europosłanka Róża Thun, przez najbliższych 10 lat to się nie zmieni.

Na zniesieniu opłat za roaming skorzystało około 170 milionów Europejczyków podróżujących po Unii

Róża Thun w swojej opinii postulowała, aby ulepszyć obowiązujące roamingowe przepisy. Nowe zapisy po raz pierwszy w historii „nakładają na operatorów sieci komórkowych obowiązek zapewnienia jasnej i pełnej informacji o kosztach związanych z połączeniem z sieciami satelitarnymi”. 

Inną istotną rzeczą jest obniżenie stawek.

Bardzo ważnym jest, żeby stawki hurtowe były niskie, nie większe niż 50 euro centów za GB do 2025 roku. Nie powinniśmy zapominać, że niektórzy operatorzy płacą więcej za możliwość korzystania z usług roamingowych niż przychód, który z tej usługi otrzymują od swoich klientów. A to z kolei powoduje, że mogą nakładać dodatkowe opłaty na klientów. Zatem obniżenie stawek hurtowych nie leży jedynie w interesie konkurencji, ale także konsumentów – podkreśla Róża Thun.

Parlament Europejski jest już za. Teraz czekać trzeba na negocjacje z Radą Europejską

Fakt, że ceny za usługi są wyrównywane, nie oznacza stuprocentowego komfortu dla użytkownika. Jak wyraźnie pokazał Piotr Grabiec, każdy operator ma swoje roamingowe różnice.

I o ile za połączenia płacimy tyle samo, co w kraju, to już np. pakiet gigabajtowy jest często znacząco mniejszy. Dodatkowo naliczane są dodatkowe opłaty, jeśli w danym okresie – np. czterech miesięcy - numer komórkowy klienta częściej logował się poza krajem niż w kraju