REKLAMA

Warszawski tramwaj zawsze przyjedzie według rozkładu. Nawet jak się spóźni

Warszawski Transport Publiczny informuje o uruchomieniu pierwszego w Polsce przystanku z e-papierowym rozkładem jazdy. Dzięki tej technologii i łączności z chmurą oczekujący na tramwaj pasażerowie mogą liczyć na zawsze aktualne informacje.

przystanek tramwajowy e-papier
REKLAMA

Czegoś takiego w Polsce jeszcze nie było. Przystanek tramwajowy Muzeum Powstania Warszawskiego w stolicy kraju wyposażony jest w system elektronicznego rozkładu jazdy. Samo to nie jest szczególną nowością – liczne przystanki WTP są już elektroniczne i prezentują dynamiczny rozkład jazdy na podstawie standardowego rozkładu oraz opóźnień, o których sieć WTP wie za sprawą odbiorników GPS w każdym pojeździe.

Ten przystanek jest jednak wyjątkowy. Wykorzystuje technikę e-papieru, dzięki czemu zużywa bardzo niewiele energii. Na tyle mało, że nie musi korzystać z miejskiej sieci energetycznej. Wystarczy mu wbudowane ogniwo, w którym energię należy zmieniać co około siedem dni. Taki przystanek może też być w całości zasilony przez panele fotowoltaiczne.

REKLAMA

Przystanek tramwajowy z e-papierem i łącznością z chmurą.

 class="wp-image-1850545"
Warszawskie tramwaje z przystankami z e-papierem

Tramwaje Warszawskie wraz z Zarządem Transportu Miejskiego instalują na początek sześć e-papierowych tablic. Każda z nich składa się z dwóch części – na pierwszej znajduje się szczegółowy rozkład jazdy linii tramwajowych z godzinami i minutami odjazdu kolejnych pojazdów.

REKLAMA

Na drugiej części jest dynamiczna informacja – za ile minut dokładnie przyjedzie tramwaj i w jakiej kolejności składy będą podjeżdżały na przystanek. Ta informacja jest odświeżana co kilkanaście sekund. Przystankiem można sterować zdalnie, technik nie musi być w pobliżu, by móc wprowadzić do niego zmiany.

Kolejne takie przystanki pojawią się przy placu Zawiszy, przy stacji Metro Marymont i na ulicy Nowowiejskiej oraz przy al. Niepodległości. Najpierw zebrane zostaną opinie pasażerów o jego pracy i przydatności przy podróżach Warszawskim Transportem Publicznym. Badane też będzie, jak wyświetlacze znoszą pracę w różnych warunkach atmosferycznych oraz jak sprawnie działa moduł aktualizacji informacji rozkładowych. Testy potrwają kilka miesięcy.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-08T20:30:49+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T20:03:42+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T19:56:02+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T18:16:36+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T17:49:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T17:30:09+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T16:32:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:50:13+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:39:40+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:59:04+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:21:26+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T12:51:43+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T10:31:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T06:39:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:44:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:41:14+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T19:59:16+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:13:17+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:07:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T17:31:21+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:46:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:34:41+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA