Gry  / News

Trzy generacje przeniesione w przyszłość. Właśnie tak Xbox Series usprawni twoje ulubione gry

Microsoft już dawno temu chwalił się, że gry z Xboxa, Xboxa 360 i Xboxa One będą działać lepiej i sprawniej na konsolach nowej generacji. Wstępnie opowiadał o planowanych usprawnieniach. Dziś wiemy już wszystko.

Xbox już od długiego czasu kładzie ogromny nacisk na to, by wymiana sprzętu na nowszy nie oznaczała przymusu pożegnania się ze starszymi, ulubionymi grami. Konsole Xbox One uruchamiają istotną część gier z Xboxa 360 i wybrane tytuły z pierwszego Xboxa. Funkcja ta nie jest dodatkowo płatna, a gier nie trzeba kupować na nowo. Dodatkowo, Xbox One X wymusza kilka graficznych poprawek w części gier – w tym zwiększoną rozdzielczość czy lepsze filtrowanie tekstur.

Wiemy nie od dziś, że to samo będą robić konsole Xbox Series S i Xbox Series X – będąc zgodne ze wszystkimi grami, z którymi są zgodne konsole Xbox One. Microsoft wspominał o tym już nieraz, będąc bardzo dumnym ze swojej polityki – jak to sam określa – prezerwacji gier. Teraz producent Xboxa podsumowuje wszystko, co udało się przygotować na premierę nowych konsol. Trzeba przyznać, że robi to wrażenie – i tylko nieznacznym nadużyciem będzie stwierdzenie, że konsola sama i automatycznie będzie tworzyć next-genowe remastery gier.

Starsze gry będą miały pełen dostęp do mocy obliczeniowej konsol Xbox Series.

Tryb wstecznej zgodności w konsolach Xbox Series nie będzie polegał na symulowaniu starszego sprzętu. Gry wideo będą miały pełen dostęp do mocy obliczeniowej poszczególnych podzespołów. To oczywiście nie oznacza, że automagicznie będą z nich korzystać. Gry niezmiennie będą się odwoływać do instrukcji procesorów starszych konsol – dla przykładu, gry na Xbox One będą odwoływać się do układów graficznych architektury GCN (Xbox One) i nie wykorzystają dodatkowych możliwości architektury RDNA2 w grach. Podobnie nie wykorzystają architektury pamięci Xbox Velocity Architecture.

Mają jednak pełną dowolność w wykorzystaniu wzrostu surowej mocy obliczeniowej, jaką zapewniają nowe procesory i pamięć SSD. To oznacza, że gry będą wczytywać się szybciej. Jeżeli wcześniej nie działały płynnie i rwały klatki animacji – teraz przestaną. A jeżeli korzystają z mechanizmu dynamicznej rozdzielczości, ta już nie będzie obniżana, bo nie będzie takiej potrzeby.

Wszystkie gry na Xbox Series będą mogły działać w trybie HDR. Nawet te pisane w czasach, gdy takowy jeszcze nie istniał.

Obsługa obrazu w formacie HDR pojawiła się dopiero wraz z premierą konsoli Xbox One S. Pierwsza wersja Xboxa One tego formatu nie obsługiwała – podobnie jak jej poprzedniczki. Na dodatek nie wszyscy twórcy gier zdecydowali się na jego implementację. To zmieni się wraz z Xboxami Series. Konsole te analizują zawartość obrazu i automatycznie konwertują go na format HDR.

HDR to poszerzona paleta barwna i możliwość dokładniejszej manipulacji luminancją obrazu. Funkcja ta będzie działać wyłącznie na zgodnych monitorach i telewizorach (powyższa ilustracja to obrazek poglądowy) i w żaden sposób nie wpłynie na wydajność przetwarzania gier – jest realizowana przez dedykowany temu zadaniu blok obliczeniowy.

Przeniesienie gier do płynności 60 kl./s – choć tylko tam, gdzie to możliwe.

Microsoft przeanalizował wszystkie gry z Xboxa One i zgodne z nim gry z Xboxa 360 i pierwszego Xboxa celem zbadania działania silnika każdej z nich. Wiele gier było pisanych z myślą o sprzęcie, na którym przekroczenie 30 kl./s w ich przypadku nie było możliwe. Więc wyższy klatkaż nie był w nich przewidziany.

Microsoft opracował dedykowane łatki dla tych gier, zwiększając dwukrotnie ich płynność do 60 kl./s. Niestety, będą to tylko wybrane tytuły. Producent Xboxa póki co nie był uprzejmy opublikować listy usprawnionych w ten sposób produkcji. Powyżej widać jednak odnowioną w ten sposób grę Fallout 4 działającą na Xboksie Series S.

Wyższa rozdzielczość w wybranych grach, lepsze filtrowanie tekstur w niemal wszystkich.

Ten mechanizm częściowo znają już posiadacze konsol Xbox One X. Konsole Xbox Series zapewniają jednak dalsze usprawnienia. Gry renderowane w rozdzielczości 720p i 360p będą miały podniesioną rozdzielczość do 1440p na konsolach Xbox Series S i 4K na konsolach Xbox Series X.

Dodatkowo, w niemal wszystkich (nie znamy listy) wymuszona zostanie metoda 16-krotnego anizotropowego filtrowania tekstur, co znacząco zwiększy ich klarowność, szczególnie gdy te są naklejone na wielobok znajdujący się pod jakimś kątem względem obserwatora.

Tysiące remasterowanych gier na Xbox Series. A przecież to tylko nasze stare, ulubione gry. Nadciągają nowe, wykorzystujące pełnię możliwości nowej generacji.

Już na premierę konsol Xbox Series będzie dostępna dość bogata kolekcja gier pisanych z myślą o nowych konsolach lub uaktualnionych przez ich twórców, by mogły z ich możliwości korzystać. Pełną ich listę znajdziemy pod tym adresem.

Xbox Series S i Xbox Series X wejdą do sprzedaży już 10 listopada. Są do kupienia pod tym adresem.

Nie przegap nowych tekstów. Obserwuj Spider's Web w Google News.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst