Polska elektronika użytkowa? To wcale nie brzmi śmiesznie
Jak wynika z raportu „Polska rewolucja w segmencie smart” możemy śmiało mówić o ambicjach związanych z bycia liderem w produkcji elektroniki użytkowej. Sytuacja wygląda znacznie lepiej, niż niektórym mogłoby się wydawać.
Raport opracowany przez ZIPSEE Cyfrowa Polska i Ministerstwo Rozwoju, cytowany przez ITResellera, dowodzi, że Polska rośnie na lidera w produkcji inteligentnej elektroniki użytkowej. Jego autorzy zauważają, że sektor elektroniki użytkowej jest w naszym kraju jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin gospodarki.
W ubiegłym roku w samych tylko przychodach z segmentu AGD odnotowano kwotę niemal 5 mld euro, co daje nam trzecie miejsce w Europie. Warto pamiętać, ze aż 87 proc. wyprodukowanego w Polsce sprzętu AGD trafiło na eksport do innych krajów. A przecież AGD to tylko część nowoczesnej elektroniki. Jesteśmy największym producentem i eksporterem telewizorów w Europie, 90 proc. rodzimej ich produkcji trafia na rynki zagraniczne.
Nie tylko eksport. Polacy chcą kupować inteligentne urządzenia.
I bardzo nam one się podobają. Nasze wydatki na elektronikę użytkową coraz mniej odstają od standardów zachodniej Europy. Jesteśmy też skłonni dopłacić do danego produktu, jeżeli widzimy w ramach tej dopłaty wymierne korzyści, jakie ów droższy produkt nam zapewnia.
Typowy Polak wymienia telewizor co siedem lat, lodówkę co 8. Z wyliczeń raportu wynika, że rocznie przeznaczamy 270 zł na zakup telewizora i 200 zł na lodówkę. Co więcej, coraz bardziej interesujemy się rozwiązaniami z kategorii Smart Home. Coraz chętniej kupujemy inteligentne, wzajemnie komunikujące się ze sobą urządzenia domowe.
W naszym kraju aktualnie pracuje 10 fabryk i 7 centrów badawczo rozwojowych w dziedzinie elektroniki użytkowej. Inwestycje w rozwój sektora AGD przekroczyły już w Polsce 150 mln euro, a to oznacza, że również i w tej kategorii znajdujemy się wśród liderów.
Rozmiar i jakość mają znaczenie dla Polaka.
Jesteśmy też coraz mniej oszczędni. Kupujemy więcej telewizorów wyposażonych w niededykowane systemy operacyjne, a telewizory te kupujemy w coraz większych rozmiarach. Już teraz na 10 kupionych przez Polaków telewizorów osiem z nich wyposażonych jest w funkcje smart TV. Zdecydowanie preferujemy odbiorniki o przekątnych ekranu większej niż 40 cali, a coraz częściej wybieramy 50-calowe i większe telewizory w standardzie UHD.
Od lipca ubiegłego roku do lipca 2017 roku prawie o połowę wzrosła sprzedaż telewizorów o przekątnych 60 cali i większych. Jednocześnie w tym samym okresie o kilkanaście procent spadło zainteresowanie telewizorami o przekątnych do 39 cali. W przypadku sprzętu AGD Polacy coraz chętniej wybierają chłodziarki z technologią No Frost. Konsumenci stawiają także na pralki typu Slim o wyższej klasie energetycznej, z większym załadunkiem i jednocześnie o jak najmniejszym rozmiarze.
Oby tak dalej!
Nie ma żadnej wątpliwości, że elektronika użytkowa to przemysł istotny nie tylko lokalnie. Cały świat w tej chwili przechodzi trwającą już od lat cyfrową transformację. Coraz istotniejsze stają się automatyzacja, sztuczna inteligencja i tak zwana inteligentna elektronika. Jeżeli nasza gospodarka ma pozostać istotną na europejskich i międzynarodowych arenach, musi również inwestować w tę branżę.
Na szczęście, jak wynika z raportu „Polska rewolucja w segmencie smart” opracowanego przez ZIPSEE „Cyfrowa Polska” i Ministerstwo Rozwoju, właśnie to się dzieje. Jesteśmy ważnym producentem i ważnym rynkiem zbytu. Oby tak dalej.