A jednak się da! 2017 będzie rokiem WiFi na dworcach PKP i w pociągach Pendolino
Kupujesz bilet za ponad 100 zł. Wsiadasz do świetnie urządzonego wagonu, który w nieco ponad 2 godziny trafia z Katowic do Warszawy. Wyjmujesz laptop i… klops, nie ma tlenu 2.0, czyli Internetu. To właśnie PKP tu i teraz.
Dzisiaj bezprzewodowy Internet w miejscach publicznych „się należy”. Po prostu. Tak przyzwyczailiśmy się do łączności ze światem, że bez dostępu do WiFi w miejscach publicznych, instytucjach państwowych, obiektach kultury czy świątyniach konsumpcji ani rusz. Wiedzą o tym samorządy, wiedzą biblioteki, wiedzą restauratorzy. Nie wiedziało za to PKP, przez co dochodziło do absurdalnych sytuacji.
Podróżując najlepszym, co ma do zaoferowania PKP, czyli Pendolino, mogliśmy pomarzyć o WiFi.
Najszybsze, najlepiej urządzone, najdroższe połączenie w ofercie PKP oferuje wiele udogodnień, ale nie tak podstawową rzecz, jak dostęp do bezprzewodowego Internetu. Dla osób zapracowanych, kursujących między największymi miastami w Polsce, niemożność podłączenia się do stałej, stabilnej sieci jest poważnym problemem.
O WiFi możemy zapomnieć również na dworcach. Prędzej złapiecie hotspot osadzonej na dworcu kawiarni, salonu prasowego czy nawet „pani z preclami”, niżeli oficjalną sieć WiFi od PKP. Tak to niestety wygląda i nikt nie zna dobrej odpowiedzi dlaczego.
Na całe szczęście coś zaczyna się zmieniać i PKP jest świadome popełnionych błędów.
Jak donosi Rzeczpospolita. podczas organizowanego w Serocku Huawei Connect Poland 2016 głos zabrał Zbigniew Cieślak, pełnomocnik zarządu PKP ds. Informatyki i Telekomunikacji. Przedstawiciel Polskich Kolei Państwowych przyznał, że popełniono błędy podczas zakupów Pendolino. Zamówienie nie przewidywało połączenia z Internetem, co ma zostać naprawione.
Na Kolei szykują się spore zmiany. Internet w Pendolino ma pojawić się w 2017 roku. To jednak dopiero początek planów mających na celu wdrożenie PKP do nowoczesnej sieci. Podjętą uchwałą PKP zadecydowało o remoncie 460 dworców w Polsce. Częścią prac będzie właśnie instalacja punktów dostępowych WiFi.
A teraz najciekawsze - PKP chce również położyć 15 tysięcy kilometrów światłowodów. Dlaczego akurat Koleje? Ponieważ instalacja światłowodowa wzdłuż torów jest znacznie tańsza. Nie wymaga dziesiątek pozwoleń, jak w przypadku centrów miast, a sprawa gruntów od samego początku jest jasna i klarowna.