Cieszyć się czy płakać? Android Marshmallow przebił dwucyfrowy próg popularności
Poznaliśmy pierwsze statystyki fragmentacji mobilnego systemu Google’a po zakończeniu tegorocznej konferencji I/O. Wyniki, jak zawsze, nie napawają optymizmem, ale Android 6.0 Marshmallow przebił przynajmniej próg i ma wreszcie dwucyfrowy udział w rynku.
Od lat miesiąc w miesiąc Google prezentuje statystyki udziału w rynku poszczególnych wersji Androida. Z tabel i wykresów można wyczytać, że najnowsze wersje oprogramowania mobilnego od Google’a do smartfonów i tabletów ma już 10,1 proc. udziałów w rynku.
Wzrost stracił jednak na dynamice.
Google zbadał urządzenia łączące się ze sklepem Google Play w tygodniu kończącym się datą 6 czerwca. Z zebranych danych wynika, że udział w rynku systemu Android 6.0 Marshmallow wzrósł dokładnie o 2,6 pkt. proc. Nie jest to zbytnio imponujący wynik, ponieważ miesiąc temu wzrost był szybszy i pod koniec maja zaobserwowaliśmy wzrost z 4,6 proc. do 7,5 proc. czyli o 2,9 pkt proc.
Dane są niepokojące, ponieważ dużymi krokami zbliża się premiera Androida N. Zapowiada się na to, że znów przez miesiące od jego premiery skorzysta z nowości zapowiadanych jeszcze przed tegorocznym Google I/O zaledwie garstka ludzi. Pozostałe osoby, które dzisiaj korzystają z przestarzałych wersji systemu i nie zdecydują się na zakup nowego Nexusa, pooglądają nowości co najwyżej na zrzutach ekranu lub w serwisie YouTube.
Jak wygląda fragmentacja Androida w czerwcu 2016 roku?
Zagłębiając się w tabelę można zauważyć, że na szczęście najstarsze wersje Androida tracą powoli udziały. Android 2.2 Froyo zatrzymał się na poziomie 0,1 proc. i uparcie nie chce zniknąć z tabeli. Udział Android 2.3 Gingerbread spadł o 0,2 pkt. proc. do poziomu 2 proc. Ice Cream Sandwich zanotował jeszcze mniejszy spadek o 0,1 pkt. proc i uplasował się z wynikiem 1,9 proc.
Powoli poddaje się też Jelly Bean, a dokładnie udziały tracą wszystkie trzy wydania oznaczone kolejno numerami 4.1, 4.2 i 4,3. Sumaryczny wynik tej wersji spadł z 20,1 proc. do 18,9 proc. Nieco nowszy KitKat stracił z kolei 0,9 proc. udziałów w rynku i po raz kolejny jest najpopularniejszą pojedynczą dystrybucją Androida z udziałem rynkowym 31,6 proc.
Gdzie w tym wszystkim jest Lollipop?
W sumarycznym ujęciu Android Lollipop ma co prawda 35,5 proc. udziałów w rynku, czyli nieco więcej od starszego KitKata, ale składają się na to tak naprawdę dwie kolejne wersje systemu o tej samej nazwie kodowej oznaczone numerami 5.0 i 5.1. Patrząc osobno oba przegrywają z KitKatem.
Z tabeli wynika, że tak jak Android 5.0 Lollipop stracił w tym miesiącu 0,7 proc. udziałów i skończył na poziomie 15,5 proc, to Android 5.1 Lollipop jako jedyna wersja - nie licząc najnowszej - zyskał - dokładnie 0,6 pkt. proc i korzysta z niego teraz równo co piąte badane urządzenie.