Polacy na zakupach. Twórcy serwisu ZnanyLekarz.pl przejmują zagraniczną konkurencję
Polski startup ZnanyLekarz.pl powinien być już znany czytelnikom Spider’s Web. Opisywaliśmy go na łamach naszego serwisu już rok temu, a w maju tego roku jego twórcy pozyskali 9 mln zł finansowania. Teraz dotarły do nas wieści o kolejnych sukcesach zespołu pochodzącego z kraju nad Wisłą, który przejął właśnie wiodący turecki serwis służący do umawiania się na wizyty lekarskie. ZnanyLekarz.pl to polski serwis pomagający pacjentom bez wychodzenia odnaleźć lekarza, który spełni ich oczekiwania. Za pomocą usługi można nie tylko odszukać opinie na temat wybranego specjalisty, ale też umówić się z nim, jeśli “recenzje” innych użytkowników nas do tego przekonają, na wizytę - i to wszystko z poziomu smartfona za pomocą dedykowanej aplikacji mobilnej.
Polski startup zaczynał swoją historię jako prosty agregat opinii o lekarzach.
Stron tego typu dotyczących najróżniejszych branż, gdzie internauci mogą wystawiać opinie produktom, miejscom lub usługodawcom można znaleźć w sieci na pęczki, ale ZnanyLekarz.pl wzięło na siebie zadanie dość delikatne, w którym użytkownicy sieci mogą oceniać nie tyle firmy, co poszczególne osoby z imienia i nazwiska. Serwis w toku rozwoju przeobraził się z prostego agregatora opinii w internetowy system rezerwacji wizyt, zarówno w przeglądarkowym (dla użytkowników komputerów stacjonarnych), jak i mobilnym (dla posiadaczy smartfonów i tabletów). Zasada działania jest dość prosta: użytkownik może wpisać nazwisko lekarza, albo wybrać dziedzinę, w jakiej szuka specjalisty.
Po podaniu nazwy miasta (lub odczytaniu pozycji poprzez odbiornik GPS) dostarczana jest użytkownikowi lista wyników wyszukiwania na podstawie wyznaczonych kryteriów.
Wśród nich można odnaleźć pełne profile lekarzy wraz z podstawowymi informacjami na ich temat. Dostępne są m.in.:
- dane kontaktowe;
- specjalizacja;
- doświadczenie zawodowe;
- historia edukacji;
- lista wykonywanych zabiegów.
Oprócz tego znaleźć można miejsce na dodawanie własnych komentarzy, a każdy odwiedzający stronę może przeczytać opinie dodane wcześniej przez poprzednich pacjentów. Do opisu dołączony jest standardowy system ocen w postaci gwiazdek - od jednej do pięciu. Do umówienia się na wizytę nie potrzeba nawet numeru konta, a wystarczy zostawić w formularzu swoje nazwisko z numerem telefonu.
Serwisem ZnanyLekarz.pl interesuje się coraz więcej osób oraz inwestorów.
Twórcy usługi mają powody do zadowolenia i nie mogą narzekać na brak przypływu gotówki i użytkowników. Na bazie umów z 2012 roku na konto Znanego Lekarza wpłynęły 3 mln zł wstępnego dofinansowania, by w maju tego roku pojawiło się na nim kolejne 9 mln zł - gdzie w drugiej rundzie startup wsparły te same firmy, co poprzednim razem. Były wśród nich:
- Point Nine Capital;
- RTAventures;
- Piton Capital.
DocPlanner.com chwali się też, że we wszystkich 25 wersjach językowych usługi zarejestrowane jest już 1,3 mln lekarzy, a zaprezentowana rok temu mobilna odsłona naszej lokalnej wersji językowej pobrana została między 10 a 50 tys. razy.
Co skłoniło firmy do inwestycji? Dynamiczny rozwój.
Polski startup nie działa tylko na lokalnym poletku. Serwis stale się rozwija, polska baza się poszerza i pozyskiwane są kolejne środki na rozwój usługi. Co więcej, polski startup (pod postacią spółki DocPlanner.com, będącej de facto właścicielem Znanego Lekarza) nie ogranicza się tylko do naszego kraju, a działa już na 25 rynkach, w tym na terytorium Czech, Francji, Indii, Indonezji, Meksyku, Niemiec, Peru, Rosji, Słowacji, Szwecji, Węgier i Włoch. Dzisiaj dotarła do nas informacja, że firma rozszerza swoją działalność w Turcji, w której obecna była już wcześniej. Na wejście na turecki rynek w nowym z impetem pozwoliło przejęcie serwisu o trudnej do wymówienia przez Polaka nazwie Eniyhekim. To ichni serwis, który jest aktualnie liderem tego rynku, jeśli chodzi o internetowe umawianie się na wizyty do lekarza. ZnanyLekarz.pl w postaci Doc Plannera będzie mógł dzięki temu pozyskać bazę klientów z kolejnego kraju. To bardzo dobrze rokuje na przyszłość, także dla użytkowników Znanego Lekarza z Polski. Serwis nie stoi w miejscu, a obecność na kolejnych rynkach i ekspansja międzynarodowy może ułatwić pozyskiwanie środków w przyszłości, które będą potrzebne na rozwój serwisu również w Polsce. Możliwość działania w różnych środowiskach i kulturach może z kolei pomóc ekipie stojącej za ZnanyLekarz.pl w dopracowaniu projektu na wcześniej zdobytych rynkach.
Takie startupy lubię!
Zdjęcie tytułowe pochodzi z serwisu Shutterstock.