Chromecast sprzedaje się lepiej niż urządzenia Kindle, a Google już planuje kolejną telewizyjną niespodziankę
Google nie radzi sobie z telewizorami. Seria urządzeń z Google TV miała być dla telewizji tym, czym Android dla telefonów komórkowych i tabletów. Tymczasem żadne z wydanych urządzeń nie osiągnęło sukcesu, gdyż obecnie ciężko jednoznacznie mówić o sukcesie Google Chromecast. Wkrótce może się to zmienić. Wraz z Android 4.4 KitKat Google prawdopodobnie przeprowadzi kolejny atak na nasze telewizory.
![Chromecast sprzedaje się lepiej niż urządzenia Kindle, a Google już planuje kolejną telewizyjną niespodziankę](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2011%2F10%2FZrzut-ekranu-2011-10-31-o-10.37.11-380x152.png&w=1200&q=75)
Jak na razie nikt wielki nie podbił telewizorów, ale na rynku wrze od przeróżnych plotek. Przynajmniej raz na kwartał słyszymy o telewizorze od Apple, zamach na telewizyjny biznes planuje też Intel, a według najnowszych informacji zrobi to wspólnie z serwisem Amazon.
Google TV ma już cztery lata, tymczasem wciąż nie istnieje. W tej chwili w sprzedaży jest kilka urządzeń od LG, Sony i Logitecha. Wszystkie dedykowane są rynkowi amerykańskiemu, żaden nie osiągnął sukcesu.
![LG_Google_TV](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2012%2F08%2FLG_Google_TV-1024x682.jpg&w=1200&q=75)
W lipcu Google wprowadziło na rynek kolejne urządzenie, które ma wprowadzić wyszukiwarkowego giganta na duży ekran – Google Chromecast. Kosztująca zaledwie 35$ przystawka pozwala przede wszystkim na udostępnianie stron z Chrome i streaming filmów z YouTube oraz innych wybranych serwisów. Atrakcyjna cena sprawiła, że urządzenie wywołało spore zamieszanie i jest na szczycie listy bestsellerów w Amazonie. Jednak jego możliwości są dość ograniczone. Ponadto, to kolejne urządzenie Google dostępne wyłącznie w Stanach Zjednoczonych.
![chromecast amazon](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F10%2Fchromecast-amazon-650x317.png&w=1200&q=75)
Google wciąż się jednak się nie poddaje i wkrótce możemy spodziewać się kolejnego ruchu w stronę telewizorów. W najbliższym czasie platforma Google TV ma zostać zaktualizowana z Androida 3.2 do Androida 4.2, a być może nawet natychmiast do Androida 4.4. Jednocześnie miałoby dojść do rebrandingu platformy z Google TV, na Android TV. To pozwoli raz jeszcze rozpocząć batalie o główne miejsce w naszych salonach.
Dlaczego zmiana nazwy miałaby w tym pomóc? Po pierwsze marka Android dziś już jest dość powszechnie rozpoznawalna. Nawet jeśli nie jest pozytywnie przyjmowana, to jednocześnie w świadomości użytkowników są duże możliwości urządzeń z Androidem. A to właśnie brak możliwości jest dziś jedną z barier rozwoju Smart TV. Android nie kojarzy się też jednoznacznie z wyszukiwarką Google, co też należy odebrać za plus.
Dodajmy do tego jeszcze informacje o dołączeniu do urządzeń z Google TV/Android TV funkcji dostępnych w Chromecast i otrzymujemy bardzo ciekawe set-top-boksy oraz telewizory.
![Chromecast](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F07%2FChromecast-650x256.png&w=1200&q=75)
Zmiana nazwy oficjalnej telewizyjnej platformy Google, będzie też pewną formą rywalizacji z chińskimi przystawkami. To właśnie tanie, często słabe urządzenia oparte o pradawny system Android 2.3 nazywamy dziś Android TV. Te dongle-usb oraz set-top-boksy najczęściej są pozbawione usług Google oraz pozytywnych doświadczeń z użytkowania. Google samemu rozszerzając platformę Android TV może zmienić rynek, tak aby pojawiało się na nim więcej oficjalnych przystawek od popularnych producentów, a tanie urządzenia z Chin również oferowały dostęp do usług Google. Tak jak ma to miejsce dziś na rynku smartfonów, czy tabletów.
W obecnej chwili Google nie ma zbyt wiele do stracenia. Platforma Google TV jest w stanie agonalnym, natomiast Chromecast jest tylko akcesorium, a nie pełnowartościowym urządzeniem. Jeśli rebranding będzie powiązany z wprowadzeniem nowych urządzeń i rozszerzeniem dostępności oficjalnej platformy, to istnieje spora szansa na sukces.
Android podbił smartfony i tablety, dlaczego miałoby się to nie udać w przypadku telewizorów?