HbbTV hitem TVP - teraz także z aplikacją na festiwal w Opolu!
HbbTV czyli telewizja hybrydowa notuje coraz lepsze wyniki. Jest to o tyle zaskakujące, że korzysta z niej praktycznie tylko TVP. Czy można mówić o sukcesie HbbTV?
Od roku Telewizja Polska aktywnie działa na rzecz rozwoju telewizji hybrydowej. Zaczęło się od prostej aplikacji z okazji piłkarskich Mistrzostw Europy 2012, obecnie jest to całkiem rozbudowana platforma hybrydowa. Poza TVP swoją aplikację posiada ESKA TV, a ambitne plany związane z HbbTV ma Stopklatka TV startująca w konkursie na kanał filmowy w pierwszym multipleksie cyfrowej telewizji naziemnej.
Na platformie hybrydowej TVP znajdziemy najważniejsze informacje, dostęp do tematycznych aplikacji np. dla poszczególnych pasm programowych i audycji jak Wiadomości, Pytanie na Śniadanie, Teatr Telewizji czy The Voice of Poland. Z okazji zbliżającego się festiwalu w Opolu także zdecydowano na przygotowanie dedykowanego serwisu.
Aplikacja na jubileuszowy festiwal jest dość prosta, taka jak powinna być aby wygodnie z niej korzystać przy użyciu telewizora. Zawiera podstawowe informacje, a także kilka ekskluzywnych materiałów wideo. To dobry pomysł na rozszerzenie i autopromocję imprezy.
Przy okazji uruchomienia nowej aplikacji w ramach platformy HbbTV Telewizja Polska pochwaliła się, że z ich serwisu w maju korzystało 100 tysięcy użytkowników. To pierwsze takie dane od grudnia ubiegłego roku, kiedy to informowano o 30 tysiącach użytkowników aplikacji Pytanie na Śniadanie. To duży wzrost i bardzo dobry wynik.
Wynik ten uważam za dobry ze względu na fakt, że TVP jest jedynym medium działającym na rynku, które rzeczywiście wierzy w technologię telewizji hybrydowej. Rozwiązanie to jest promowane na antenach własnych, a dostępne wyłącznie w ramach cyfrowej telewizji naziemnej DVB-T z poziomu wybranych telewizorów i dekoderów. Użytkownik musi więc posiadać zaawansowany odbiornik i korzystać z sygnału DVB-T. Próg wejścia w HbbTV dla widza jest więc naprawdę wysoki.
Nie mam jednak wątpliwości, że rozwój HbbTV stoi pod dużym znakiem zapytania. Bez Stopklatki i innych graczy na cyfrowym multipleksie, liczba użytkowników może wzrosnąć do góra 0,5 miliona użytkowników w ciągu kolejnych dwóch lat. Przede wszystkim brakuje wsparcia HbbTV u operatorów satelitarnych i kablowych, którzy zresztą sami też mogliby wykorzystać tą technologię do własnych celów.
TVP osiągnęła sukces ponieważ udało się wprowadzić innowacyjne na naszym rynku rozwiązanie. Jednak przy widowni liczonej w milionach, 100 tysięcy użytkowników HbbTV jest niczym.