LG na rynku telewizorów - już lider, czy jeszcze producent klasy B?
W Warszawie z udziałem gwiazd odbyła się prezentacja najnowszej gamy urządzeń audio-wideo LG. Koreańczycy nie zaskakują - w końcu produkty te świat ujrzał po raz pierwszy już na targach CES. Polska premiera zmusza jednak do zastanowienia, gdzie jest i jaki jest współczesny LG.
Po pierwsze łatwo zauważyć - w LG brakuje spójności pomiędzy działem mobile, a RTV. Podobnie jest zresztą w Samsungu, czy Sony. Teoretycznie istnieje wspólna strategia rozwoju całej marki, teoretycznie marka promuje swój ekosystem. W praktyce jednak działy te mają ze sobą mało wspólnego i lepiej nie patrzeć na nowe telewizory przez pryzmat telefonów LG Swift i na odwrót. Choć oczywiście posiadacze smartfonów LG mogą liczyć na przykład na łatwiejszą współpracę z LG Cloud czy zbliżony wygląd ikon.
LG jeszcze koreańska taniocha czy innowator?
LG Display to jeden z największych dostawców matryc na świecie - praktycznie każdy telewizor z pasywnym 3D posiada komponenty LG. Koreańczycy jako pierwsi wprowadzili na rynek seryjnie sprzedawany telewizor OLED o dużej przekątnej. Co prawda sprzedaż tego nie taniego modelu na poziomie 200 egzemplarzy w Korei nie jest najlepsza, za to już nikt nie zabierze LG tytuł pioniera rynku. Od razu donoszę, że LG Polska zamierza także wprowadzić do sprzedaży telewizor OLED ale najwcześniej na jesień. LG sprzedaje w naszym kraju 84-calowy telewizor 4K. Ten olbrzym nawet nad Wisłą znalazł już około 10 nabywców.
Współczesny LG jest więc innowatorem, prekursorem i sprzedawcą na rynku premium. Jednocześnie LG wśród części konsumentów jest postrzegana jak marka drugiej kategorii. Mimo rebrandingu w latach 90tych ubiegłego wieku o LG mało się mówi w kontekście prestiżu. Koreańczycy walczą z tym wizerunkiem chociażby poprzez odpowiednio nowoczesne wzornictwo swoich produktów. Tutaj LG z powodzeniem rywalizuje Samsungiem i Sony o palmę pierwszeństwa, a marki takie jak Sharp, Panasonic, Toshiba starają się je gonić. Jednocześnie LG w swojej ofercie ma sporą gamę produktów atrakcyjnych cenowo.
Nowe telewizory LG mają prawo się podobać, za rozsądną cenę klient otrzymuje estetyczny produkt o przyzwoitych parametrach
LG w swoich telewizorach na rok 2013 nie robi rewolucji, udoskonala rozwiązania znane z lat ubiegłych. Praktycznie nie zmieniono interfejsu i platformy Smart TV. Znacząco jednak dopracowano pilot Magic Remote Control. Teraz wygląda znacznie atrakcyjniej, wspiera gesty i rozpoznawanie mowy. W przeciwieństwie do Smart TV Samsunga, w LG gesty wykonujemy właśnie pilotem, np. możemy rysować "w powietrzu" numery kanałów. Rozpoznawanie mowy to łatwy dostęp do wyszukiwania w Google i otwierania konkretnych witryn internetowych.
Jeden pilot by rządzić wszystkimi
Poza tym LG postawiło na łączność bezprzewodową. Telewizory obsługują NFC, WiDi i Miracast. Rozwijana jest też aplikacja dla drugiego ekranu. Według zapowiedzi przedstawicieli LG, dla przeciętnego użytkownika wszystko ma być przygotowane tak, by bez żadnych problemów i znajomości konkretnych technologii mógł połączyć telewizor z tabletem czy smartfonem. Jednym z takich sposobów będzie dołączana do telewizora naklejka Tag on dla NFC.
Ciekawym udogodnieniem w nowych telewizorach LG ma być uniwersalny pilot. Nowe ekrany wyposażone są w odbiorniki i nadajniki podczerwieni, dzięki czemu użytkownik będzie mógł się pozbyć z salonu pilotów od dekodera, zestawu kina domowego itp. Mam nadzieje, że rozwiązanie to będzie działać w praktyce, także z dekoderami sieci kablowych i platform satelitarnych.
Polski Smart TV nadal bez TVN Player
Rok temu na podobnej konferencji LG trochę za szybko pochwaliło się rozmowami z TVN Player odnośnie dostępności aplikacji na platformie LG Smart TV. Mijają kolejne miesiące, a jednej z najpopularniejszych aplikacji nadal nie ma. To znacząca słabość polskiego wydania koreańskiej platformy. Koreańczycy mogą pochwalić się za to HBO GO (wymagana umowa na HBO GO u operatora internetu lub telewizji), Filmboxem, szeregiem aplikacji iPla, czy Onet VOD.
Jeszcze rok temu wydawało się, że firma będzie na tym polu starała się przegonić swojego rodzimego rywala. Niestety Samsung jest jakieś dwa kroki przed LG, mimo że to Magic Remote jest uważany przeze mnie za najwygodniejszy sposób nawigacji po platformie Smart TV. Firma zapowiada jednak, że jeszcze w tym kwartale należy się spodziewać nowych atrakcyjnych aplikacji na wyłączność.
Lista dostępnych w tym roku na rynku telewizorów LG Smart TV CINEMA 3D prezentuje się następująco:
• Seria LA860V – 55/47”
• Seria LA740S – 60/55/47”
• Seria LA690S – 55/47/42”
• Seria LA640S – 55/47/42”
• Seria LA620S –55/ 50/47/42/32”
Soundbary i hołd sadownikom jabłek
Choć LG przekonuje, że dźwięk w nowych telewizorach jest jeszcze lepszy niż dotychczas, to zgodnie z rynkowymi trendami do swojej oferty wprowadza kilka modeli soundbarów i agresywnie je komunikuje. Do tej pory urządzenia te przez branże traktowane były po macoszemu, teraz wchodzą na salony, co mnie osobiście cieszy. Soundbar oraz subwoofer to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż wbudowany w telewizor system dźwiękowy.
Oczywiście w trakcie prezentacji sprzętu audio LG znalazły się także kina domowe czy zestawy stereo. Pojawiły się również stacje dokujące ze wsparciem zarówno dla Androida jak i Apple. To bardzo znamienne, że firmy takie jak LG czy Samsung w tym segmencie rynku nie pozwalają sobie na ignorowanie sprzętów Apple, a wręcz tworzą i rozwijają urządzenia pod te produkty. Nowe systemy audio będą współpracowały z iPhone'ami, iPadami oraz iPodami przewodowo i bezprzewodowo przy wykorzystaniu AirPlay. Szkoda, że Apple nie licencjonuje AirPlay wideo - chętnie zobaczyłbym takie wsparcie bezpośrednio w telewizorze.
LG dobrze wróży na przyszłość
LG każdego roku doskonale odrabia swoją pracę domową, pnie się w rankingach sprzedaży, rozpoznawalności marki, jakości swoich urządzeń. Te sprzęty nie są idealne, już dziś jestem pewien, że część zaprezentowanych rzeczy w codziennym użytkowaniu wcale nie będzie wyglądała tak świetnie jak podczas prezentacji czy na standzie w sklepie. Jednak jeśli wszystko pójdzie dobrze to LG jako marka powinna bez żadnego skrępowania rywalizować z Samsungiem i to nie jako lider sprzedaży taniej elektroniki, a jako jedna z najbardziej pożądanych marek na rynku.
Sam z niecierpliwością czekam na to, by podzielić się z Wami wrażeniami z testów. Telewizory posiadają atrakcyjne, rozsądne ceny, ciekawe rozwiązania technologiczne, spore choć niepełne zasoby Smart TV. O jakości obrazu teraz nie mogę się wypowiedzieć - telewizory wydają się być dobrze podświetlone i powinny zadowolić przeciętnych widzów. Z całą pewność LG gra w światowej ekstraklasie, a dobitnie potwierdzają to tegoroczne modele.