3D jeszcze walczy o powrót na salony
Nie żyje ten, kto nigdy się nie narodził. Na 3D w domowym zaciszu była pewna moda, trudno tu mówić o sukcesie, nawet jeśli sprzedaż samych urządzeń obsługujących 3D jest niezła. Liczą się treści, a tych nadal jest niewiele. Disney stara się reanimować trójwymiar za pomocą serwisu VOD.
Informacje przedstawione poniżej można traktować jako pewną ciekawostkę, mowa bowiem w dużym stopniu o rynku amerykańskim znacząco odmiennym od specyfiki europejskiej, a tym bardziej polskiej rzeczywistości.
Disney podpisał umowę z firmą Sensio na dystrybucję swoich filmów 3D w nowo otwartym serwisie VOD 3D Go. Jest to nowa usługa dostępna w ramach plaformy Smart TV w telewizorach Vizio. Sprzętu tego amerykańskiego producenta elektroniki użytkowej raczej nie ujrzymy nigdy w polskich sklepach. Nieprędko też doczekamy się serwisów VOD oferujących mocne tytuły w trójwymiarze.
W nowej usłudze 3D Go dostępne jest 50 różnych tytułów filmowych, których wypożyczenie wiąże się z wydatkiem od 4,99 do 7,99 $. Znaleźć tam można Pixarowską produkcję Brave (pol. Merida Waleczna) czy Frankenweenie Tima Burtona.
Niestety nie ma informacji jakiej jakości jest obraz oferowany przez ten serwis, a to kluczowe dla VOD z treściami 3D. Promocyjne usługi streamingu 3D w swoich telewizorach w Polsce oferuje Samsung, Sony oraz LG. Tylko u Sony prezentowane treści są wysokiej jakości, niestety ograniczają się do kilku zwiastunów i teledysków. W przypadku LG i Samsunga efekt trójwymiarowości jest słabo widoczny, jakość obrazu jest nieciekawa, a część pozycji wygląda po prostu słabo.
Uruchomienie serwisu VOD z 3D w stanach nie rokuje raczej na nowe rozdanie w technologii 3D. Wydarzeniem byłoby dodanie takich materiałów do iTunes czy serwisu Amazona. Tak można mówić tylko o pewnych eksperymentach.
Obserwujemy marginalizację trójwymiaru, choć może to zmienić się teraz gdy pasywne okulary 3D oferuje także Sony i Panasonic. Trójwymiar jest z boku, ale jak widać na przykładzie Disney’a najwięksi z Hollywood tak łatwo się nie poddają. Szczególnie, że na ten rok planowane są kinowe premiery około 25 filmów w 3D. A późniejsza dystrybucja, to też spory biznes.