Z czego byś zrezygnował by zatrzymać swojego smartfona (infografika)
O ile tego typu badania w wymiarze socjologicznym są trochę niebezpieczne, bo prowadzą do 'mitologizacji' urządzeń, czego wynikiem mogą być historie typu "Sprzedał nerkę za iPada 2", to akurat w tym przypadku odpowiedzi są na tyle ciekawe, że skłaniają do głębszego zastanowienia się. Chodzi o badanie: "Z czego byś zrezygnował przez tydzień? Ze smartfona, czy z…?"
Najpierw nieco o metodologii badania: przeprowadzone zostało przez amerykańską firmę TeleNav (dostarcza usługi związane z geolokalizacją) na użytkownika smartfonów na terenie Stanów Zjednoczonych. Wprawdzie grupa nie była zbyt szeroka - zaledwie 514 osoby, ale za to dobrze podzielona na użytkowników pod względem płci (a wiadomo, że mężczyźni korzystają z reguły ze smartfonów nieco inaczej niż kobiety) - 254 mężczyzn oraz 260 kobiet. Wszystkie osoby były w wieku 18+. Odpowiedzi zbierane były pomiędzy 15 a 19 lipca 2011 r.
Generalny wniosek z badania jest następujący: użytkownicy są bardzo przywiązani do swoich smartfonów. To chyba nie dziwi - zdecydowana większość posiadaczy smartfonów traktuje je jako bardzo osobiste urządzenia, z którymi są bardzo zżyci. Nie dziwi chyba również fakt, że najbardziej przywiązani do swoich smartfonów są użytkownicy… iPhone'a. To właśnie posiadacze iPhone'ów zgodziliby się na tydzień bez swoich partnerów/partnerek, czy nawet butów aniżeli bez swojego gadżetu. Takich śmiesznych faktów z badania wyszło jeszcze kilka - warto spojrzeć poniżej na infografikę.
Natomiast dwa fakty, które wynikają z badania są ciekawsze z bardziej poważnych powodów. Aż 20% użytkowników smartfonów wybrałoby jego zamiast komputera. Wprawdzie pytanie w badaniu mówi o tygodniu nieużywania, ale i tak to dość symptomatyczne, że aż 1/5 użytkowników wybiera smartfona zamiast komputera. Warto w tym momencie przypomnieć sobie historię 'o ogrodniku', którą opowiadał mi podczas wywiadu świetny analityk Horace Dediu. Jej morał jest taki - PC powoli traci kolejne specjalizacje, efektem czego jest to, że coraz więcej możemy zrobić bez jego udziału. Jak widać, 20% badanych przez TeleNav amerykańskich konsumentów już dziś wybrałoby urządzenie alternatywne do komputera.
Drugi istotny fakt wynikający z badania jest taki, że użytkownicy iPhone'a są dwukrotnie bardziej skłonni do wydania ponad 40 dol. na aplikacje niż użytkownicy smartfonów z Androidem. To ważna przewaga platformy Apple'a, bo nie tylko pokazuje w odpowiedniej perspektywie potencjał dla deweloperów oprogramowania mobilnego, ale również potwierdza odpowiedni kierunek tworzenia aplikacji mobilnych - najpierw na iPhone'a, a następnie na pozostałe platformy, w tym Androida - nie odwrotnie mimo tego, że to właśnie Android jest dziś najpopularniejszym systemem na rynku (prawie 50%).
Ciekawe informacje wynikają także z dodatkowych informacji w badaniu: aż 66% użytkowników smartfonów śpi z telefonami obok nich. 31% sprawdza powiadomienia na smartfonie podczas pobytu w kinie. Zaliczam się do obu grup…
Więcej takich ciekawostek z badania na blogu TelNav (np.: co trzeci użytkownik iPhone'a używa telefonu przy stole podczas obiadu; w przypadku Androida to tylko 21%, a BlackBerry - 15%).