W końcu standaryzacja 3D w okularach! Pytanie, czy to koniec.
Wojny formatów towarzyszyły rozwojowi telewizyjnej rozrywki od dawna. Na początku lat 90 mieliśmy walkę Betamax z VHSem, następnie Blu-ray z HD-DVD, a teraz możemy obserwować stricte technologiczną batalię między aktywnymi a pasywnymi okularami 3D. Już się wydawało, że do taniego 3D pozostanie tylko system forowany przez LG, ale mamy prawdziwy przełom - Sony, Samsung oraz Panasonic i Xpand 3D zapowiedziały wspólne okulary aktywne.
Wspólne okulary, które zostaną licencjonowane już na jesieni, a na rynek mają wejść na początku przyszłego roku. Bezproblemowo mają już jednak funkcjonować z modelami wypuszczonymi jeszcze w tym roku. Na razie niestety nie wiadomo, czy chodzi o modele już obecne na rynku czy dopiero te, które swoją premierę będą na jesieni. Ważne, że perspektywa uniwersalnych okularów znacznie się przybliżyła.
To może nie zmniejszy kosztów zakupu jednej pary okularów 3D, ale na pewno ułatwi decyzję o zakupie aktywnych telewizorów. W końcu wiedząc, że kumple mogą do nas wpaść na mecz z własnymi okularami, będziemy mogli zorganizować spotkanie bez żadnych zmartwień, że kogoś ominiemy. Aktualnie w zestawach sprzedawane są maksymalnie dwie pary i nawet dla 4-osobowej rodziny, to dodatkowy wydatek rzędu 600 złotych.
W informacji prasowej przesyłanej przez dogadanych ze sobą producentów mowa co prawda o 96% udziałach w amerykańskim rynku telewizorow 3D przez system aktywnych okularów, ale także firmy z przeciwnego frontu podają dane o znacznym wzroście sprzedaży telewizorów z okularami pasywnymi (aktywne są same telewizory). Decyzja o oferowaniu wspólnych okularów aktywnych może odbić się na planach podbicia rynku przez LG z telewizorami LG Cinema.
Kontrowersje wciąż wzbudza FullHD w pasywnym 3D, które jest tylko dla obu oczu, natomiast aktywne okulary dostarczają 1920x1080 dla każdego oka, przy okazji często z efektem migotania czy bólem głowy. Dla maniaków jakości ma to olbrzymie znaczenie.
Opracowane przez sprzymierzone korporacje okulary mają komunikować się z telewizorami poprzez Bluetooth 4.0. W testowanym przez Spider's Web Samsungu d6500 komunikacja ta była szybka i bezproblemowa. O ile Samsung pracuje również nad pasywnym rozwiązaniem, to wspólny system dla Sony i Panasonica wydaje się jedynym słusznym kierunkiem - Sony oferuje tylko aktywne 3D, natomiast Panasonic to przede wszystkim plazmy, w których pasywne 3D nie jest aktualnie technologicznie dostępne.
Standaryzacja okularów to także spokój jeśli chodzi o standaryzację samych treści w 3D i sposobach ich odtwarzania. Jeden system nadawania i pokazywania na pewno ułatwi klientom przejście na trójwymiar.
Te ciągłe zawirowania w technologii 3D pokazują jak bardzo jest niedojrzała. Mimo dostępności sprzętu na rynku, wciąż wszystko zmienia się z kwartału na kwartał. Pionierzy, którzy w tamtym roku przecierali szlaki trójwymiaru są najbardziej stratni - ich modele nawet nie obsługują okularów z tego roku. Wydaje się, że dopiero początek roku 2012 nakreśli ostateczny kierunek 3D z okularami, tylko czy przypadkiem za rogiem nie będzie się czaiło udoskonalone 3D bez okularów?