Na telefonach Apple zarabia najwięcej na świecie, ale liderem wartościowym wciąż jest Nokia

Wczoraj Google mógł świętować spektakularny sukces - jego system operacyjny Android stał się najczęściej wybieranym mobilnym OS przez użytkowników smartfonów na świecie bijąc Symbiana, co jeszcze rok temu wydawało się niemożliwe. 32,9% smartfonów sprzedanych w 2010 r. miało zainstalowany system Google'a. Była jednak wczoraj inna niemniej spektakularna informacja.*
Okazuje się bowiem, że inny gracz na tym samym rynku i to nawet w jego szerszym całościowym ujęciu wszystkich telefonów komórkowych, włączając smartfony, który ma zaledwie 4,1% udziału w sprzedaży ilościowej, praktycznie zmonopolizował zyski branży, zbierając ponad 50% tego, ile w 2010 r. zarobiono na sprzedaży telefonów. Mowa o Apple'u. W 2010 r. z całego zysku wygenerowanego przez branżę producentów telefonów komórkowych producent iPhone'a zebrał 51%.

Co ciekawe, mimo znacznych wzrostów ilościowych sprzedaży smartfonów z Andoridem - w końcu są one zazwyczaj najbardziej dochodowe dla producentów, udział Apple'a w zyskach z branży wzrósł w ostatnim kwartale o kilka punktów procentowych. Na drugim miejscu jest Nokia, która zbiera z rynku ok. 20% zysków, a na trzecim Samsung z ok. 17 - 18%. Dalej RIM, HTC, Sony Ericsson i Motorola.
Mimo, iż zysk to najważniejszy parametr dla firmy - w końcu u podłoża każdego przedsięwzięcia biznesowego leży chęć zarobienia pieniędzy - nie jest to standardowy wyznacznik, według którego klasycznie analizuje się rynek. Zysk bowiem to dość? umowna kategoria, który można odpowiednio przedstawić w bilansie.
Według podstawowej segmentacji gospodarki, każdy rynek ma dwa wymiary pomiaru - ilościowy, czyli liczby sprzedanych produktów (w różnych ujęciach dla różnych rynków, może być w kilogramach, tonach, czy sztukach) oraz wartościowy, czyli wartość pieniądza wygenerowanego sprzedażą produktów.

Na rynku telefonów komórkowych w obu przypadkach liderem ciągle jest Nokia - w ujęciu ilościowym (czyli liczby sprzedanych telefonów) ma prawie 33% rynku, choć to spadek o ok 4 punkty procentowe rok do roku oraz w ujęciu wartościowym (czyli przychodu ze sprzedaży telefonów) ma ok 27% rynku, co jest minimalnym wzrostem o 1 pkt proc. rok do roku.

Tak właśnie wygląda rynek telefonów komórkowych na koniec 2010 r. - w obu przypadkach liderem jest Nokia, ale najwięcej zarabia Apple. Pamiętajmy o tym, bo sam system operacyjny jako taki nie zarabia.
* źródło wszystkich wykresów: Asymco