Tech

Facebook w ryczałcie, Nasza Klasa w lesie

Rozwiązania mobilne i usługi społecznościowe to dwa pola, na których dzieją się ostatnio bardzo ciekawe rzeczy. A jeszcze ciekawsze – na ich przecięciu. W Polsce, numerem jeden w społecznościach jest Nasza Klasa. Facebook rośnie szybko, ale ciągle jeszcze pozostaje daleko z tyłu. Dzięki jednemu, sprytnemu manewrowi uderza w najsłabszy punkt Naszej Klasy – dostęp mobilny. A Nasza Klasa? Jest chyba zbyt zajęta swoimi sprawami, by to zauważyć.

Nasza Klasa nie istnieje w wersji mobilnej. Mimo, że potencjalne zainteresowanie jest olbrzymie: wg. danych Opery, główna strona NK to obecnie najpopularniejsza (!) spośród witryn otwieranych na telefonach komórkowych w Polsce. Chodzi oczywiście o standardową stronę WWW, nie dostosowaną do specyfiki środowiska mobilnego. Póki co, użytkownicy mogą co najwyżej pooglądać sobie projekty funkcjonalne aplikacji na iPhone, która ma pojawić się w ?drugim kwartale tego roku?.

Sama aplikacja, nawet jeśli faktycznie trafi do App Store w wakacje, nie rozwiąże problemu. Według naszych ostrożnych szacunków, użytkowników smartfonu Apple jest w Polsce od 200.000 do 300.000. Posiadaczy telefonów komórkowych w ogóle – niewiele mniej niż obywateli. Skupienie się na aplikacji przeznaczonej potencjalnie dla kilkuset tysięcy odbiorców i pominięcie wersji ?lajt? strony WWW, z której mogliby korzystać wszyscy to dziwna decyzja – zwłaszcza w kontekście popularności Naszej Klasy.

Tymczasem, coraz śmielej poczyna sobie Facebook. Ma nie tylko rewelacyjną aplikację na iPhone, integrację z menu wielu modeli współczesnych komórek (nie tylko smartfonów) czy całkiem niezłą mobilną stronę WWW. Jakby tego było mało, ma też – od niedawna – specjalne umowy z dwoma polskimi operatorami komórkowymi, którzy oferują swoim klientom niedrogie ryczałty na dostęp do mobilnej wersji witryny.

Abonenci Orange mogą korzystać z niej bez dodatkowych opłat, w ramach usługi Orange World (ryczałt na dostęp do portalu Orange – 10 zł miesięcznie). Podobny ryczałt (5 zł miesięcznie) oferuje (PDF) użytkownikom prepaidów i miksów Polkomtel (marki Plus oraz 36i6).

Żaden z polskich operatorów nie ma w ofercie analogicznej usługi powiązanej z Naszą Klasą. To duża strata, nie tylko dla samego portalu. ?Nasza Klasa w telefonie? – a więc wersja mobilna serwisu połączona z niedrogim ryczałtem (klienci doskonale pamiętają porażkę WAPu; boją się dodatkowych kosztów) mogłaby przekonać wielu użytkowników do korzystania z mobilnego internetu jako takiego. W końcu apetyt rośnie w miarę jedzenia. Aplikacja na iPhone na pewno tego nie zrobi – posiadaczy smartfonu Apple nie trzeba namawiać do przeglądania stron WWW w komórce.

Ruch generowany w polskim internecie przez użytkowników komórek jest pomijalnie mały (poniżej jednego procenta odsłon). Tę informację można interpretować na co najmniej dwa sposoby; trochę jak w starej anegdocie o dwóch sprzedawcach butów wysłanych do Afryki. Pierwszy z nich, widząc bosych Afrykanów stwierdził: ?to beznadziejny rynek, nikt tu nie nosi butów?. Drugi – ?co za szansa! nikt tu jeszcze nie nosi butów!?.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst