AppStore warty 3,3 mld; Android Market warty 60 mln
Nieco ponad tydzień temu AdMob popełnił raport, z którego wynikało, że wbrew obiegowej opinii o małej dochodowości sklepu z aplikacjami na iPhone'a, jest on warty 2,4 mld dolarów. Wczoraj swój raport analizujący rynek AppStore wydała firma AppsFire - jej kalkulacje są jeszcze bardziej optymistyczne - ten rynek wart jest 3,3 mld dolarów.
AppsFire przeprowadziło badanie na 1200 użytkownikach iPhone'a i iPoda touch, aby dowiedzieć się o ich zwyczajach zakupowych w AppStore. Według autorów projektu, raport jest jeszcze dokładniejszy od danych AdMob, ponieważ opiera się nie na danych deklaratywnych, lecz na statystykach faktycznie zainstalowanych aplikacji.
Co wynika z raportu AppsFire? Że:
- przeciętny użytkownik iPhone'a pobrał 65 aplikacji o wartości około 80 dolarów;
- 1200 testowanych użytkowników pobrało w sumie 15 tysięcy różnych aplikacji, co oznacza, że 50 tysięcy pozostałych aplikacji nie jest często pobieranych;
- średni koszt jednej płatnej aplikacji kupowanej przez użytkowników to 1,56 dolara;
- 54% zainstalowanych aplikacji na iPhone jest darmowych;
- tylko 7% użytkowników pobrało jedynie darmowe aplikacje;
- wartość rynku AppStore wynosi około 3,3 miliarda dolarów.
Łatwo policzyć, że 30% prowizji jaką Apple pobiera od deweloperów sprzedających aplikacje w AppStore daje zysk operacyjny na poziomie 990 milionów dolarów.
Tyle AppsFire.
Warto skonfrontować raporty AdMob oraz AppsFire z tym, co o rynku aplikacji na telefony oparte na systemie operacyjnym Google Android mówią sami deweloperzy aplikacji mobilnych. Okazuje się, że rynek ten wart jest nie więcej niż? 5 milionów dolarów miesięcznie, czyli 60 milionów rocznie. To oczywiście tylko spekulacje oparte na niepełnych danych, jednakże trend oraz skala różnicy pomiędzy rynkiem AppStore a rynkiem Android Market są symptomatyczne.
Kiedy pierwszy smartfon z Google Android wchodził na rynek wielu oczekiwało podobnego boomu na sprzedaż aplikacji mobilnych, jak w przypadku iPhone'owego AppStore. W ogóle wydawało się, że na naszych oczach wybucha nowa supernowa otwierająca połacie nowego rynku aplikacji komputerowych. Jednakże w niecały rok po debiucie Androida oraz kilka miesięcy od otworzenia Ovi Market (sklepu z aplikacjami na smartfony oparte na Symbian OS) widać, że wielkich sensacji brakuje. Na rynku króluje bezdyskusyjnie Apple i ich sklep AppStore.