REKLAMA

Kontenery na odzież jak śmietniki. Dramatyczny apel organizacji charytatywnych

W kontenerowych zbiórkach odzieży używanej aż 60 procent to odpady. Firmy i organizacje zwracają się z prośbą do rządu o pilne działania.

pck
REKLAMA

26 podmiotów reprezentujących różne ogniwa łańcucha wartości tekstyliów (producenci, detaliści, firmy zajmujące się gospodarką odpadami czy organizacje pozarządowe na czele z Polskim Czerwonym Krzyżem) zwróciły się z apelem do rządzących ws. podjęcia działań, które pomogłyby "zatrzymać kryzys w zagospodarowaniu tekstyliów i odpadów tekstylnych w Polsce".

Spotkanie przedstawicieli odbyło się w siedzibie Polskiego Czerwonego Krzyża. Uczestnicy nie mają wątpliwości: problemy to efekt napływu taniej, niskiej jakości odzieży spoza Unii Europejskiej, "często niespełniającej norm i trudnej do ponownego wykorzystania".

REKLAMA

Swoje zrobiły też przepisy, które weszły w życie 1 stycznia 2025 r. oraz "niedostateczna edukacja społeczeństwa oraz brak mechanizmu finansowania w oparciu o zasadę Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta".

Jak zauważa PCK, w kontenerowych zbiórkach odzieży używanej aż 60 proc. stanowią odpady, co pozbawia organizacje charytatywne źródła finansowania i zmusza wiele z nich do ograniczenia działalności.

Lawina problemów

Jednocześnie firmy przetwarzające odpady mierzą się z kilkukrotnym wzrostem kosztów utylizacji, a samorządy i przedsiębiorstwa gospodarujące odpadami ostrzegają, że obciążenia finansowe ostatecznie spadną na konsumentów. Niepokoi również rosnąca skala porzucania odzieży na ulicach i w lasach, a także niekontrolowany napływ tekstyliów nadających się do ponownego użycia do Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych – czytamy w apelu udostępnionym na stronie PCK.

Nowy system, zdaniem autorów propozycji, powinien czerpać z dobrych praktyk innych krajów europejskich, wspierać ponowne wykorzystanie tekstyliów (w szczególności przez organizacje pozarządowe, dotychczas zaangażowane w ich zbiórki), a także zawierać elementy edukacji społecznej oraz wprowadzać zachęty finansowe dla innowacyjnych rozwiązań.

- Głęboko wierzymy, że nasza inicjatywa zadziała na korzyść wszystkich uczestników łańcucha wartości tekstyliów przyczyniając się do prośrodowiskowej implementacji przepisów unijnych, zachowując zasadę efektywności kosztowej, wzmacniając konkurencyjność polskiej gospodarki i pozwalając na zagospodarowanie tekstyliów zgodnie z misją społeczną organizacji pozarządowych – przekonuje Katarzyna Mikołajczyk, dyrektor generalna Polskiego Czerwonego Krzyża.

W temacie oddawania niepotrzebnej odzieży trochę od początku roku się zmieniło - powstają nowe miejsca i sposoby na wykorzystywanie zużytych ubrań, ale wszystkie te zmiany wprowadzono niestety za późno. To wcale nie oznacza, że kryzys zażegnano, bo problemy są systemowe i potrzeba realnych działań. A zwrócenie uwagi na ciuchy sprzedawane przez chińskie platformy, które nie przez przypadek są tak tanie i atrakcyjne dla konsumentów, to coś, czym zająć trzeba się jak najprędzej.

Czytaj też:

REKLAMA

Zdjęcie główne: Katarzyna Ledwon / Shutterstock

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-24T18:34:05+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T17:33:07+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T17:22:42+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T16:35:13+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T14:46:32+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T14:00:15+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T12:40:23+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T12:03:07+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T11:39:29+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T08:29:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T07:11:23+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T06:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T06:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T21:46:01+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T20:41:48+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T19:57:16+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T19:35:11+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T19:00:09+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T18:42:50+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T18:13:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T17:17:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T16:48:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T16:23:20+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T15:38:48+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA