REKLAMA

Pociąg do polskiej elektrowni jądrowej będzie miał prawie kilometr długości

Polska i Pomorze szykują się na rewolucję – i to nie tylko energetyczną. Obok budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w Lubiatowie-Kopalinie, PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) ogłosiły właśnie przetarg na modernizację dawno zapomnianej trasy kolejowej z Kartuz do Lęborka. Zapewni ona alternatywny dojazd do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, podczas jej budowy oraz eksploatacji.

Pociąg do polskiej elektrowni jądrowej będzie miał prawie kilometr długości
REKLAMA

Elektrownia jądrowa w Lubiatowie-Kopalinie to strategiczna inwestycja dla Polski. Ma zapewnić bezpieczeństwo energetyczne i uniezależnić nas od importu surowców. Ale budowa tak gigantycznego przedsięwzięcia wymaga odpowiedniej infrastruktury. I tu wkraczają PKP PLK.

REKLAMA

Będzie kolej do elektrowni jądrowej

Elektrownia jądrowa, która powstanie na terenie gminy Choczewo (pow. wejherowski), ma strategiczne znaczenie dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego całego kraju.

Aby zapewnić kolejowy dostęp podczas budowy i eksploatacji elektrowni, PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują linię kolejową nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo oraz zbuduje nowe odcinki linii z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w okolicy stacji Steknica.

Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.

Ogłosiliśmy przetarg w ramach projektu „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”. Wyłoniony wykonawca przygotuje dokumentację projektową, na podstawie której zrealizuje prace budowlane na około 60-kilometrowej trasie. Umożliwi to sprawny i bezpieczny przewóz ładunków w czasie budowy elektrowni i jej późniejszej eksploatacji 

Dzięki modernizacji możliwy będzie dojazd do elektrowni jądrowej pociągów towarowych o długości do 750 m i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś).

Więcej o tym jak powstaje elektrownia jądrowa w Polsce przeczytasz na Spider's Web:

Pierwsze przetargi na prace budowlane ogłoszone zostaną jeszcze w 2025 r., zaczynając od modernizacji linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba. Zakończenie wszystkich prac projektowych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r.

Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.

Pociągi powracają w wielkim stylu

Zmodernizowana linia umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części woj. pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork.

Ta inwestycja jest w trakcie postępowania przetargowego, a zakończenie robót planowane jest w 2029 r. Dzięki zrealizowaniu prac na linii nr 229 pociągi powrócą m.in. do 8-tysięcznych Sierakowic. Ostatni raz pociągi pasażerskie tą trasą jeździły regularnie w 2000 r.

Zapewniony zostanie wygodny dostęp do kolei dzięki przebudowie stacji i przystanków, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną również nowe przystanki. Planuje się, że pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres inwestycji będzie znany po przygotowaniu dokumentacji projektowej.

Kluczowy element logistyki

Transport kolejowy jest jednym z najbezpieczniejszych sposobów przewozu towarów. W przypadku budowy elektrowni jądrowej umożliwi dostarczenie ogromnych ilości materiałów budowlanych, urządzeń oraz personelu.

REKLAMA

W przyszłości kolej będzie kluczowym elementem logistyki elektrowni, zapewniając szybki i bezproblemowy transport komponentów technologicznych oraz obsługi technicznej.

Inwestycja nie tylko umożliwi budowę pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, ale również przywróci kolej na mapę lokalnych połączeń transportowych. Mieszkańcy regionu zyskają szybki i wygodny dostęp do kolei, a cała Polska – strategiczną infrastrukturę wspierającą rozwój gospodarki i bezpieczeństwo energetyczne.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-18T18:28:03+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T17:53:56+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T17:38:40+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T17:06:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T16:29:59+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T16:15:30+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T15:41:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T15:23:11+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T14:41:01+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T13:02:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T12:32:56+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T11:13:24+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T10:51:28+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T09:29:43+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T08:27:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T07:40:53+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T06:56:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T06:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T06:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T21:55:35+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T21:41:40+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T20:08:35+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T20:00:50+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T18:37:23+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T14:00:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T13:55:21+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T13:01:45+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA