Pociąg do polskiej elektrowni jądrowej będzie miał prawie kilometr długości
Polska i Pomorze szykują się na rewolucję – i to nie tylko energetyczną. Obok budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w Lubiatowie-Kopalinie, PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) ogłosiły właśnie przetarg na modernizację dawno zapomnianej trasy kolejowej z Kartuz do Lęborka. Zapewni ona alternatywny dojazd do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, podczas jej budowy oraz eksploatacji.
Elektrownia jądrowa w Lubiatowie-Kopalinie to strategiczna inwestycja dla Polski. Ma zapewnić bezpieczeństwo energetyczne i uniezależnić nas od importu surowców. Ale budowa tak gigantycznego przedsięwzięcia wymaga odpowiedniej infrastruktury. I tu wkraczają PKP PLK.
Będzie kolej do elektrowni jądrowej
Elektrownia jądrowa, która powstanie na terenie gminy Choczewo (pow. wejherowski), ma strategiczne znaczenie dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego całego kraju.
Aby zapewnić kolejowy dostęp podczas budowy i eksploatacji elektrowni, PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują linię kolejową nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo oraz zbuduje nowe odcinki linii z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w okolicy stacji Steknica.
Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.
Ogłosiliśmy przetarg w ramach projektu „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”. Wyłoniony wykonawca przygotuje dokumentację projektową, na podstawie której zrealizuje prace budowlane na około 60-kilometrowej trasie. Umożliwi to sprawny i bezpieczny przewóz ładunków w czasie budowy elektrowni i jej późniejszej eksploatacji
– powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dzięki modernizacji możliwy będzie dojazd do elektrowni jądrowej pociągów towarowych o długości do 750 m i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś).
Więcej o tym jak powstaje elektrownia jądrowa w Polsce przeczytasz na Spider's Web:
Pierwsze przetargi na prace budowlane ogłoszone zostaną jeszcze w 2025 r., zaczynając od modernizacji linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba. Zakończenie wszystkich prac projektowych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r.
Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.
Pociągi powracają w wielkim stylu
Zmodernizowana linia umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części woj. pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork.
Ta inwestycja jest w trakcie postępowania przetargowego, a zakończenie robót planowane jest w 2029 r. Dzięki zrealizowaniu prac na linii nr 229 pociągi powrócą m.in. do 8-tysięcznych Sierakowic. Ostatni raz pociągi pasażerskie tą trasą jeździły regularnie w 2000 r.
Zapewniony zostanie wygodny dostęp do kolei dzięki przebudowie stacji i przystanków, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną również nowe przystanki. Planuje się, że pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres inwestycji będzie znany po przygotowaniu dokumentacji projektowej.
Kluczowy element logistyki
Transport kolejowy jest jednym z najbezpieczniejszych sposobów przewozu towarów. W przypadku budowy elektrowni jądrowej umożliwi dostarczenie ogromnych ilości materiałów budowlanych, urządzeń oraz personelu.
W przyszłości kolej będzie kluczowym elementem logistyki elektrowni, zapewniając szybki i bezproblemowy transport komponentów technologicznych oraz obsługi technicznej.
Inwestycja nie tylko umożliwi budowę pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, ale również przywróci kolej na mapę lokalnych połączeń transportowych. Mieszkańcy regionu zyskają szybki i wygodny dostęp do kolei, a cała Polska – strategiczną infrastrukturę wspierającą rozwój gospodarki i bezpieczeństwo energetyczne.