Służby będą blokować strony bez zgody sądu. W Polsce wchodzi nowe prawo
3 grudnia w życie wchodzi znowelizowana ustawa antyterrorystyczna, która pozwala szefowi ABW samodzielnie decydować o usuwaniu treści terrorystycznych z internetu, bez konieczności uzyskania zgody sądu.
Zmiana ustawy o działaniach antyterrorystycznych i ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu została uchwalona w październiku bieżącego roku. Nowelizacja przewiduje nowe uprawnienia dla szefa ABW, w tym możliwość decydowania o tym, jakie treści uznawane są za "terrorystyczne" oraz daje mu moc blokowania stron je zawierających bez konieczności uzyskania zgody sądu.
Szef ABW będzie mógł bez zgody sądu blokować strony z treściami o charakterze terrorystycznym
Uchwalenie ustawy jest pokłosiem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przeciwdziałania rozpowszechnianiu w internecie treści o charakterze terrorystycznym, która zobowiązuje państwa członkowskie UE do bardziej rygorystycznego i beztolerancyjnego podejścia wobec treści o charakterze terrorystycznym.
Jak czytamy w dokumencie opublikowanym na stronie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z nowymi przepisami, od 3 grudnia szef ABW będzie odpowiedzialny za:
- wydawanie nakazów zobowiązujących dostawców usług hostingowych do usunięcia treści o charakterze terrorystycznym lub uniemożliwienia dostępu do treści terrorystycznych we wszystkich państwach członkowskich UE;
- weryfikowanie nakazów usunięcia wydanych przez właściwe organy innych państw członkowskich oraz stwierdzania ewentualnych naruszeń w tym zakresie;
- przedłużanie okresu zachowania treści o charakterze terrorystycznym, które zostały usunięte lub do których dostęp został uniemożliwiony, na skutek wydanego nakazu usunięcia;
- wydawanie decyzji w sprawie uznania dostawcy usług hostingowych za dostawcę narażonego na treści o charakterze terrorystycznym oraz nadzoru nad wdrażaniem przez takich dostawców środków szczególnych;
- współpracę, w tym wymianę informacji, z innymi właściwymi organami ustanowionymi przez pozostałe państwa członkowskie, Europolem oraz dostawcami usług hostingowych;
- nakładanie administracyjnych kar pieniężnych.
Ponadto zmiany w ustawie dają funkcjonariuszom ABW - uprzednio upoważnionym przez szefa ABW - możliwość wstępu na teren "kontrolowanych obiektów wykorzystywanych do świadczenia usług hostingowych" oraz żądania od dostawcy usług hostingowych "wyjaśnień i udostępnienia dokumentacji technicznej i operacyjnej wynikającej ze stosowania środków szczególnych bądź wglądu w tę dokumentację".
W trakcie prac legislacyjnych zmiany ustawy spotkały się z krytyką, bowiem choć szef ABW otrzymał szerokie spektrum możliwości walki z treściami o charakterze terrorystycznym, to ustawa nie precyzuje jakie treści za takie powinny być uznane.
Czym są "treści o charakterze terrorystycznym"?
Jak zauważył serwis CyberDefence24.pl, definicje treści o charakterze terrorystycznym sprecyzował Wiceszef MSWiA, Czesław Mroczek. Według Mroczka "chodzi materiały, które podżegają lub nakłaniają do popełniania przestępstw o charakterze terrorystycznym lub udzielają stosownego instruktażu, w jaki sposób takie przestępstwo popełnić, np. jak wytworzyć lub zastosować materiały wybuchowe".
Definicję treści o charakterze terrorystycznym zawiera także rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przeciwdziałania rozpowszechnianiu w internecie treści o charakterze terrorystycznym, która jako "treści o charakterze terrorystycznym" definiuje materiały, które:
- podżegają do popełnienia jednego z przestępstw opisanych w art. 3 ust. 1 lit. a)–i) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu - bezpośrednio lub pośrednio, na przykład poprzez pochwalanie aktów terrorystycznych, popierają popełnianie przestępstw terrorystycznych i tym samym stwarzają niebezpieczeństwo popełnienia jednego lub większej liczby takich przestępstw
- nakłaniają osobę lub grupę osób do popełnienia lub przyczynienia się do popełnienia jednego z przestępstw, o których mowa w dyrektywie 2017/541
- nakłaniają osobę lub grupę osób do uczestniczenia w działaniach grupy terrorystycznej
- udzielają instruktażu w zakresie wytwarzania lub stosowania materiałów wybuchowych, broni palnej lub innych rodzajów broni lub trujących lub niebezpiecznych substancji, lub w zakresie innych szczególnych metod lub technik w celu popełnienia lub przyczynienia się do popełnienia jednego z przestępstw terrorystycznych, o których mowa w dyrektywie 2017/541
- stwarzają zagrożenie popełnienia jednego z przestępstw, o których mowa w dyrektywie 2017/541