REKLAMA

Oto jak powstał McLaren P1 z klocków LEGO w skali 1:1. Porozmawiałem z jego twórcami

Po tym, jak miałem okazję zobaczyć na własne oczy McLarena P1 zbudowanego w skali 1:1 z klocków LEGO, byłem jeszcze bardziej podekscytowany, aby porozmawiać z ludźmi, którzy stoją za tym niesamowitym projektem. Oto czego się dowiedziałem.

Oto jak powstał McLaren P1 z klocków LEGO w skali 1:1. Porozmawiałem z jego twórcami
REKLAMA

Miałem przyjemność przeprowadzić wywiad z Tobiasem Sühlmannem, Chief Design Officer w McLaren Automotive, oraz duetem projektantów LEGO - Luborem Zelinką i Lukasem Horakiem, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak powstał ten wyjątkowy model, jakie były największe wyzwania i jakie są ich ulubione detale.

REKLAMA
 class="wp-image-4892102"
© Jeff Moore

Inspiracja i współpraca

Co zmotywowało McLarena do współpracy z LEGO?

Tobias: LEGO i LEGO Technic współpracują z McLarenem od kilku lat, zarówno w świecie wyścigów, jak i motoryzacji. To partnerstwo ma już długą historię, dlatego kolejny wspólny projekt był naturalną kontynuacją. I w przyszłości na pewno będą kolejne. 

A P1 to dla nas wyjątkowy samochód i dla naszej marki. Jedna z naszych ikon. I to było jasne dla obu stron. Pomyśleliśmy: "Stwórzmy tę ikonę z klocków. Uczcijmy ten samochód."

Czy współpraca z LEGO była łatwa?

Tobias: Tak, muszę przyznać, że współpraca przebiegała bardzo gładko. Myślę, że obie drużyny czerpały z niej inspirację. Zarówno McLaren, jak i LEGO dążą do perfekcji. Nigdy się nie poddajemy, zawsze staramy się być lepsi. To było świetne do zaobserwowania. LEGO zbudowało kilka prototypów. Zależało nam na uchwyceniu ogólnego charakteru P1. I myślę, że ostatecznie ostatni prototyp, który mieliśmy na stole, zrobił na wszystkich ogromne wrażenie. To był ten moment, kiedy powiedzieliśmy: "To jest to. Wszyscy są zadowoleni".

 class="wp-image-4892156"
© Jeff Moore

Jak wyglądała współpraca z zespołem McLarena podczas projektowania? Czy mieli oni wpływ na ostateczny wygląd modelu?

Lubor & Lukas: Współpraca układała się znakomicie. Byliśmy w stałym kontakcie w trakcie trwania całego projektu. Wysyłaliśmy im nasze propozycje wyglądu. Po prostu robiliśmy wszystko, co w naszej mocy, aby uchwycić każdy detal za pomocą elementów LEGO Technic. Nie przypominam sobie, żebyśmy otrzymali od nich jakieś większe uwagi. Byli bardzo zadowoleni z tego, jak sobie poradziliśmy, z tego, ile szczegółów udało nam się oddać. W pewnym momencie zaprosiliśmy nawet ludzi z McLarena do nas, do Pragi. Ich jedyny komentarz brzmiał: "To jest tak realistyczne. [Big Build] wygląda jak prawdziwy samochód". To największy komplement, jaki mogliśmy usłyszeć.

 class="wp-image-4892105"
© Jeff Moore

Wyzwania projektowe

Jakie były największe wyzwania, z którymi się zmierzyliście, przekładając detale McLarena P1 na model LEGO Technic?

Lubor & Lukas: Trudno wybrać tylko jedno wyzwanie. Weźmy na przykład środek ciężkości. To było jedno z większych wyzwań. Ponieważ mniejsza waga oznacza większą prędkość. To nasza najbardziej zoptymalizowana konstrukcja pod tym względem, zbudowana z zaledwie około 400 kilogramów elementów LEGO Technic. Naprawdę walczyliśmy o każdy gram, analizując każdy klocek. Czy ten klocek jest naprawdę niezbędny, czy możemy go pominąć i zaoszczędzić na wadze?

Czy możesz opowiedzieć więcej o tym, jak współpracowaliście z zespołem LEGO, aby zapewnić wierność oryginału w modelu 1:8?

Tobias: Z naszej strony, przede wszystkim jako projektantowi samochodów, wraz z moim zespołem, bardzo zależało nam na zachowaniu ogólnego wyglądu i charakteru samochodu. To oznacza wymiary, proporcje, zagłębioną kabinę, wyższe błotniki, bardzo krótki zwis tylny. I widać, kiedy oglądasz model, że zespół LEGO naprawdę to uchwycił.

 class="wp-image-4892114"
© Jeff Moore

Mamy ten pięknie otwarty tył i to był jeden z kluczowych elementów, na których nam zależało. Powiedzieliśmy: "Proszę, upewnijcie się, że to zostanie oddane dobrze". I kiedy patrzysz na model, możesz go porównać z prawdziwym samochodem i widzisz, że udało im się to osiągnąć. Ale równie imponujące było to, że zespół LEGO nie tylko uchwycił ogólny wygląd, ale także przyjrzał się bliżej szczegółom technicznym i przekształcił je w małe dzieło sztuki. 

Mamy więc komorę silnika z ruchomymi tłokami, skrzynię biegów z ruchomymi biegami, gdzie można zmieniać tryb jazdy. To niesamowite. Wszystkie te detale, ta ilość elementów... To mnóstwo pracy, ale ostatecznie daje ogromną satysfakcję, gdy już zbudujesz model. To jest świetna zabawa.

Jak udało wam się zachować równowagę między wiernością oryginalnemu projektowi samochodu a zapewnieniem, że będzie działał?

Lubor & Lukas: To trochę nasze sekretne know-how [śmiech]. Zawsze trudno znaleźć złoty środek — chcemy wiernie odtworzyć oryginał, oddać hołd legendzie, jaką jest P1, ale jednocześnie zachować to, co wyróżnia modele LEGO Technic. Kluczem okazała się odpowiednia konstrukcja nadwozia. Spędziliśmy ponad miesiąc, eksperymentując z różnymi technikami.

 class="wp-image-4892117"
© Jeff Moore

Czy zrobić je bardziej otwarte, jak jest ostatecznie? A może bardziej zamknięte? Ostatecznie wygrało podejście mozaikowe. Nadwozie składa się z ponad 2000 małych, trójkątnych płytek. Są one połączone elastycznymi elementami LEGO Technic, co pozwala nam odtworzyć wszystkie kształty, zachowując jednocześnie sztywność konstrukcji.

Czy użyliście jakichś specjalnych technik lub narzędzi w projektowaniu waszego samochodu?

Lubor & Lukas: Zaczęliśmy od danych dostarczonych przez McLarena. Otrzymaliśmy pliki 3D całego samochodu. Nasi projektanci biorą taki plik i próbują "przetłumaczyć" go na język klocków LEGO Technic. Mamy specjalne oprogramowanie LEGO, które pomaga nam w tym procesie. Ale możliwości tego oprogramowania nie są nieograniczone. Niektóre części są zbyt skomplikowane, więc musimy je tworzyć ręcznie, partiami.

Jako maniak LEGO muszę zapytać, czy użyliście jakichś zakazanych technik?

Lubor & Lukas: Zasadą dla mnie i zespołu projektowego było używanie tylko legalnych technik budowania. Są pewne elementy, które nie przeszłyby standardów dla zestawu. Albo może być zbyt skomplikowaną konstrukcją, albo może nie być tak stabilna. Ale na przykład wszystkie kąty, wszystko jest możliwe do zbudowania zgodnie z zasadami. Nie wyginamy klocków ani nie robimy nic nielegalnego [śmiech].

 class="wp-image-4892138"
© Jeff Moore

Ulubione detale

À propos szczegółów, jaka jest twoja ulubiona część w mniejszym modelu i w dużym?

Tobias: W mniejszym modelu uwielbiam możliwość dynamicznej zmiany trybów jazdy. To coś, co naprawdę udało się doskonale uchwycić zespołowi LEGO. Dodatkowo, możliwość przełączania się między różnymi trybami hybrydowymi V8 jest imponująca. To dbałość o szczegóły, która naprawdę mnie zachwyciła. W większym modelu najbardziej podoba mi się tylna część, gdzie można podziwiać pięknie wyeksponowany, otwarty tył pojazdu.

Mówiąc o szczegółach i funkcjach, jaki jest wasz ulubiony szczegół w projekcie Big Build?

Lubor & Lukas: Najbardziej podobają nam się tylne światła. Zwłaszcza podoba nam się, jak wyszły. Jak nasi projektanci byli w stanie powielić oryginalny projekt. I sposób, w jaki zostały zaprojektowane w LEGO Technic wygląda dla mnie naprawdę ładnie. Podobają nam się też, małe szczegóły z wnętrza. Jeśli przyjrzysz się bliżej, zobaczysz, jak wykorzystaliśmy felgi LEGO Technic, aby odtworzyć otwory wentylacyjne na desce rozdzielczej. To sprytne rozwiązanie. Moja ulubiona historia projektowa to to, jak wykorzystaliśmy baldachim łodzi podwodnej.

 class="wp-image-4892141"
© Jeff Moore

Przyszłość McLarena w klockach LEGO

Jaki model McLarena chciałbyś zobaczyć jako model LEGO w przyszłości?

Tobias: To zawsze jest ten następny. Jak wiesz, ja i mój zespół kształtujemy w tej chwili przyszłość. Pewnego dnia zobaczycie jeden z tych samochodów również jako model LEGO.

Więc muszę pokopać głębiej [śmiech], powinniśmy iść w przyszłość czy może w przeszłość?

Tobias: Zawsze w przyszłość, ale nigdy nie zapominając o przeszłości. Musisz więc spojrzeć w przeszłość, aby kształtować przyszłość. Jest więc P1, jest F1, jest Can-Am. Kocham też Can-Am. P1, Can-Am - są też fantastyczne. Może Can-Am też byłby fajny? Fantastycznie byłoby go zobaczyć.

 class="wp-image-4892123"
© Jeff Moore

Rady dla początkujących projektantów LEGO

Jaką radę dałbyś początkującym projektantom LEGO, którzy chcieliby pójść w twoje ślady?

Lubor & Lukas: Nigdy nie przestawaj być dzieckiem, nigdy nie przestawaj się bawić, zachowaj kreatywność i myślenie, że wszystko jest możliwe. I to jest coś, co staramy się udowodnić z naszym Build for Real. Jeśli możesz to sobie wyobrazić, jeśli możesz o tym marzyć, możesz to również zbudować.

Wspomnienia z budowy

Czy macie jakieś ulubione historie lub anegdoty z procesu budowy?

Lubor & Lukas: Tak. Chciałbym opisać dla mnie ten projekt, wiesz. Bo kiedy dzielisz się z kimś jakimś intensywnym doświadczeniem, to zbliża cię to do siebie. Było jedno z naprawdę intensywnych doświadczeń, mieliśmy naprawdę ograniczony czas, żeby zrealizować najbardziej skomplikowaną konstrukcję, jaką kiedykolwiek zrobiliśmy. Więc to było naprawdę intensywne doświadczenie.

 class="wp-image-4892144"
© Jeff Moore

Rozmowa z Tobiasem, Luborem i Lukasem ujawniła pasję i zaangażowanie, jakie stoją za stworzeniem modelu LEGO Technic McLarena P1. To nie tylko zestaw klocków, ale hołd dla ikony motoryzacji, owoc współpracy dwóch zespołów dążących do perfekcji.

REKLAMA

A jeśli marzysz o posiadaniu własnego McLarena P1, ale niekoniecznie w skali 1:1, to model LEGO Technic w skali 1:8 jest już dostępny w sklepach! To doskonała okazja, aby poczuć się jak prawdziwy konstruktor i zbudować ten kultowy samochód z klocków LEGO.

Natomiast jeśli chcesz zobaczyć McLarena P1 Big Build na żywo, to wypatruj informacji o jego wizycie w Polsce! Ten niesamowity model w skali 1:1 będzie dostępny w Polsce na targach Moto w Warszawie 15-17 listopada i z pewnością zrobi ogromne wrażenie na każdym, kto go zobaczy.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA