REKLAMA

Wkurzony? Naukowcy mówią: zamiast parzyć meliskę zagraj sobie w grę

Grać w gry można dla rekreacji, sportu, rozrywki albo... dla ukojenia nerwów. Tak sugerują oksfordzcy naukowcy, którzy przeprowadzili badanie wpływu gier komputerowych na nastrój. Już 15 minut w grze może mieć pozytywny wpływ na samopoczucie gracza.

Wkurzony? Naukowcy mówią: zamiast parzyć meliskę zagraj sobie w grę
REKLAMA

Dla wielu osób granie w gry to nie tylko sposób na zabicie czasu czy realizowanie hobby, ale po prostu sposób na odstresowanie. Choć to ostatnie stwierdzenie zwykle wychodzi od samych graczy, brytyjscy naukowcy właśnie dowiedli, że "gry na odstresowanie" to nie tylko placebo. Bowiem zaledwie 15 min rozgrywki wystarczy, by się odstresować.

REKLAMA

Co na ukojenie nerwów? Naukowcy sugerują sesję w twojej ulubionej grze

Nietypowego eksperymentu podjęli się badacze z Oxford Internet Institute, przy współpracy z deweloperem gry PowerWash Simulator, firmą FuturLab.

Na potrzeby nakowców FuturLab stworzyło alternatywną wersję klienta gry, która umożliwiała naukowcom śledzenie informacji o rozgrywce poszczególnych graczy, zbieranie informacji o ich danych demograficznych, a także badanie metodą ankietową przed i po każdej sesji gry.

Sama gra PowerWash Simulator (PWS) to symulator mycia myjką ciśnieniową różnych obiektów - od pojazdów, poprzez budynki, a kończąc na miejscach użyteczności publicznej.

Za pośrednictwem klienta gry badaczom udało się zebrać dane z 67 328 sesji gier od 8695 unikalnych graczy z 39 krajów oraz 162 325 odpowiedzi na ankietę dotyczącą nastroju graczy przed, po i w trakcie rozgrywki PWS. Następnie grupa naukowców pod przewodnictwem profesora Mattiego Vuorre'a skonsolidowała zebrane informacje w publikację na łamach czasopisma Games: Reseaarch and Practice należącego do Association for Computing Machinery.

Na podstawie danych zebranych poprzez zmodyfikowany klient PWS, jak i odpowiedzi w ankietach, badacze zauważyli, że gracze wykazywali znaczny pozytywny "skok" nastroju po rozpoczęciu rozgrywki.

Średnio samopoczucie graczy rosło o około 0,034 jednostki (w skali 0-1) w porównaniu do samopoczucia na początku rozgrywki, a większość poprawy nastąpiła u przeciętnego gracza po 15 minutach rozgrywki. Zmiana ta jest porównywalna ze zmianami zaobserwowanymi w różnych badaniach podczas innych zajęć rekreacyjnych, takich jak czytanie, zakupy lub słuchanie muzyki.

Może zainteresować cię także:

Oksfordzcy psychologowie przyjrzeli się również różnicom w poprawie nastroju między populacją podobnych graczy PWS. Zespół badaczy modelował statystyczne "międzyosobnicze różnice w zmianach nastroju w populacji graczy PWS". Okazało się, że prawie trzy czwarte graczy (72,1 proc.) prawdopodobnie doświadczyło poprawy nastroju podczas gry w PWS.

REKLAMA

W przeciwieństwie do innych analiz w tej dziedzinie, praca oksfordzkich naukowców była pierwszym w historii badaniem, które pochyliło się nad zmianami nastroju podczas sesji gry "minuta po minucie". Wersja badawcza PowerWash Simulator była niemal identyczna z główną grą. Z perspektywy gracza jedynym "dodatkiem" były wyskakujące okna w grze, proszące ich o opisanie ich nastroju. Te z kolei, by nie zakłócać rozgrywki były "dostarczane" przez postaci w grze zwane "Badaczami" stworzonymi specjalnie na potrzeby oksfordzkich naukowców, czyniąc ich częścią fabuły gry.

Uważamy, że nasze odkrycia są najbardziej spójne z poglądem, że granie - dla większości ludzi - jest czynnością regeneracyjną, która pomaga radzić sobie z codziennym stresem i wahaniami nastroju, niekoniecznie mając znaczący długoterminowy wpływ. Fakt, że badaliśmy tylko jedną grę - i to taką, która prawdopodobnie nie jest reprezentatywna dla dzisiejszych najpopularniejszych gier - sugeruje ostrożność w uogólnianiu naszych wyników na inne gry. Przyszłe prace powinny rozważyć wykorzystanie losowych, kontrolowanych badań w celu oceny wpływu grania w PowerWash Simulator lub inne gry w porównaniu z innymi zajęciami rekreacyjnymi lub interwencjami terapeutycznymi.

Powiedział Andrew Przybylski, jeden z naukowców zaangażowanych w nietypowe badanie
REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA