REKLAMA

Polacy chcą wozić VIP-ów powietrznymi taksówkami. Interesuje się nimi NASA

Niepozorne stoisko na CES 2024 w Las Vegas, na którym gości wita mężczyzna o aparycji sugerującej młodego studenta. Minimalna powierzchnia, tekturowy stand i laserowy projektorek - a do tego szalony pomysł taksówki rodem z Jetsonów. To mylące pozory - Polacy z Sydronu rozmawiają już z przedstawicielami jednych z największych portów świata.

16.02.2024 14.55
Sydron Air Mobility Model 2
REKLAMA

Sydron Air Mobility to polska firma, która zajmuje się rozwojem eVTOL-aerotaksówek (elektrycznych pionowych startów i lądowań) przeznaczonych dla krótkich dystansów. Współpracuje z inżynierami z Polski i Ukrainy, aby stworzyć prototyp Sydron Model 2, pierwszej polskiej aerotaksówki. Przy czym pojazd nie jest jeszcze gotowy, choć prowadzone są zaawansowane prace. Firma szuka inwestorów.

REKLAMA

Zwiedzając przestrzeń targową CES 2024 stoisko Sydronu można niemal przeoczyć. Zajmuje minimalną powierzchnię, nie jest wyraźnie oznaczone i dla laickiego oka nie wygląda na nic poważnego. Sama koncepcja aerotaksówek również wydaje się odległą przyszłością z filmów science-fiction, mimo że duże pieniądze w badania nad ich opracowaniem inwestuje między innymi Uber. Tyle że inteligentny projekt pojazdu - o czym szerzej za chwilę - zaczyna przyciągać uwagę pierwszych inwestorów, a nawet klientów. Bez wątpienia pomagają w tym rozsądne ambicje: pojazd Syndron Air Mobility na razie są prezentowane jako wyspecjalizowane środki transportu. Na przykład pozwalające szybko dostarczyć załogę na pokład liniowca. Albo przewieźć VIP-a do jego jachtu zacumowanego przy marinie nieopodal.

Nie przegap:

Aerotaksówki eVTOL nie tak odległą przyszłością, jak się niektórym wydaje.

Najbardziej "multimedialny" element stoiska Sydronu na targach w Las Vegas

eVTOL to skrót od elektrycznego pionowego startu i lądowania. Jest to rodzaj statku powietrznego, który używa energii elektrycznej do unoszenia się, startu i lądowania pionowo, zamiast kołować po pasie startowym. Ta technologia powstała dzięki dużym postępom w napędzie elektrycznym (silniki, baterie, ogniwa paliwowe, kontrolery elektroniczne) i rosnącemu zapotrzebowaniu na nowe pojazdy powietrzne do zrównoważonej mobilności miejskiej, która umożliwia bardziej ekologiczne i cichsze loty.

eVTOL to pomysł na transport, który ma potencjał zmienić sposób, w jaki ludzie podróżują po miastach, oferując im szybki, bezpieczny i ekologiczny sposób transportu. Obecnie wiele firm, takich jak Airbus, Boeing, Honda, Hyundai, Toyota, a także kilka startupów, takich jak EHang, Joby Aviation, Volocopter i inne, pracuje nad rozwojem i certyfikacją różnych modeli eVTOL. Model 2 od Sydronu okazuje się tu wyróżniać się na tle rywali.

Sydron Model 2

Jest to innowacyjny koncept z kategorii zrównoważonej mobilności miejskiej, który wykorzystuje zaawansowaną technologię baterii i sztuczną inteligencję. Model 2 to dwuosobowy eVTOL o masie startowej 600 kg, który jest wyposażony w osiem współosiowo rozmieszczonych śmigieł, każde o średnicy około 1,5 m. Może osiągać prędkość do 90 km/godz. i jest sterowany ręcznie z przez osobę z licencją pilota. Planuje się również wprowadzenie opcjonalnej kontroli autonomicznej do startu i lądowania, a następnie do pełnej niezależności lotu.

Jest to przy tym w pełni elektryczny eVTOL o zerowej emisji podczas pracy, który odpowiada na rosnące globalne zapotrzebowanie na zielony transport. Jego wodorowo-elektryczne źródło energii na razie pozwala na 30 minut lotu, ale firma chce wydłużyć ten czas dwukrotnie w końcowym produkcie. Sydron Air Mobility planuje rozpocząć testy lotów w 2025 r. i wprowadzić Sydron Model 2 do komercyjnej eksploatacji w 2027 r.

Z kim rywalizuje Sydron Air Mobility? Polacy zdobywają uwagę kluczowych partnerów.

Największą konkurencją dla Sydrona wydaje się inicjatywa Uber Elevate, która ma na celu stworzenie sieci eVTOL-aerotaksówek w dużych miastach na całym świecie. Uber Elevate współpracuje z kilkoma partnerami, takimi jak Boeing, Bell, Embraer, Joby Aviation i in., aby zaprojektować, wyprodukować i certyfikować eVTOL-aerotaksówki, które będą mogły przewozić pasażerów i ładunki w ramach usługi Uber Air.

Inny przykład to Lilium. Jest to niemiecka firma, która opracowała Lilium Jet, pięcioosobowy eVTOL o napędzie elektrycznym, który może osiągać prędkość do 300 km/godz. i ma zasięg do 300 km. Lilium Jet ma 36 silników umieszczonych na skrzydłach, które mogą obracać się, aby umożliwić pionowy start i lądowanie oraz poziomy lot. Lilium Jet jest sterowany ręcznie przez pilota, ale firma pracuje nad w pełni autonomicznym systemem. Lilium planuje wprowadzić swoje eVTOL-aerotaksówki do użytku w 2025 r. w Europie i Stanach Zjednoczonych.

Sydron Model 2

Warta odnotowania jest Joby Aviation - amerykańska firma, która stworzyła Joby S4, czteroosobowy eVTOL o napędzie elektrycznym, który może osiągać prędkość do 320 km/godz. i ma zasięg do 240 km. Joby S4 ma sześć śmigieł umieszczonych na skrzydłach i ogonie, które mogą obracać się, aby umożliwić pionowy start i lądowanie oraz poziomy lot. Joby S4 jest zaprojektowany do pełnej autonomii, ale może być również sterowany przez pilota. Joby Aviation jest partnerem Uber Elevate.

REKLAMA

To są tylko niektóre z największych konkurentów dla Sydron Model 2. Istnieją również inne firmy, takie jak EHang, Volocopter, Hyundai, Toyota i in., które również pracują nad swoimi własnymi modelami eVTOL-aerotaksówek. Rynek ten jest bardzo dynamiczny i konkurencyjny, a Model 2 musi stawić czoła wielu wyzwaniom, takim jak rozwój technologii, certyfikacja bezpieczeństwa, regulacje prawne, akceptacja społeczna i ekonomiczna opłacalność, aby odnieść sukces w tej branży.

Tym niemniej Polacy zaczynają przyciągać uwagę ważnych klientów. Sydron został szeroko dostrzeżony na targach, a firma może się pochwalić już przyciągnięciem uwagi portów w Barcelonie, Los Angeles, a także amerykańskiej Narodowej Agencji Kosmicznej. Zresztą całkiem słusznie.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA