Google z nową usługą "Wybory w Polsce". Zaskakujące preferencje Polaków
Trendy Google, czyli usługa wizualizująca na różne sposoby najpopularniejsze zapytania do Wyszukiwarki Google, wzbogaciła się o nową sekcję. Nazywa się Wybory w Polsce i stanowi fascynujące źródło danych o tym, co w związku z wyborami siedzi Polakom w głowach.
Sekcja Wybory w Polsce w Trendy Google jest już dostępna. Odwiedzający witrynę gości mogą sprawdzić czego wyszukują w Internecie Polacy w związku ze zbliżającymi się październikowymi wyborami do Sejmu. To bardzo ciekawy materiał badawczy, bowiem można na jego podstawie wyciągnąć znacznie więcej wniosków niż tylko pytające ankietowanych o poparcie dla danej opcji politycznej sondaże.
Dla przykładu - w Trendach Google można podejrzeć które ugrupowania polityczne cieszą się w zapytaniach największym zainteresowaniem. To prawdopodobnie całkiem niezły miernik skuteczności politycznej i sukcesów (bądź porażek) polityków na wiecach czy wystąpieniach medialnych. Nie można ich interpretować jako preferencji wyborczych - tak jak danych z sondaży, to informacja innej natury.
Najciekawsze wieści ze świata Google:
Które partie i którzy politycy porywają uwagę Polaków? Odpowiedzi w Trendach Google.
Google zapewnia też narzędzia do głębokiej analizy wspomnianych trendów. Użytkownik może wybrać poszczególne ugrupowania polityczne i dokładnie przeanalizować ich popularność w zapytaniach internautów w niemal dowolnym okresie, i to nawet z podziałem na poszczególne województwa.
Narzędzie zapewnia też rozmaite inne wizualizacje, w tym animacje pokazujące jak zmienia się zainteresowanie poszczególnymi ugrupowaniami z biegiem czasu. Dostępne jest też narzędzie analizujące popularność zagadnień wyborczych w poszczególnych miastach czy województwach.
Trendy Google nie obejmują zresztą tylko ugrupowań politycznych. Bardzo podobne analizy można przeprowadzić biorąc jako analizowany podmiot konkretnego polityka lub polityków. Na podobnych zasadach można porównywać ich popularność w zapytaniach w poszczególnych regionach i miastach i korelować skoki czy spadki popularności z danymi wydarzeniami relacjonowanymi w mediach.
Dostępne są też inne narzędzia, do analizy danych z trudem dających się zaszufladkować do jakiejś kategorii. Google Trendy zapewnia wgląd w inne związane z wyborami hasła. Dla przykładu, w momencie oddawania tego tekstu do publikacji za sprawą tych narzędzi można było się dowiedzieć, że aktualnie Polaków szczególnie interesują lisy wyborcze Prawa i Sprawiedliwości i program wyborczy Trzeciej Drogi.
Usługa prawdopodobnie będzie działać aż do ciszy wyborczej tuż przed samymi wyborami.