REKLAMA

Polska lokomotywa Griffin E4MSUa pojedzie 200 km/h. PKP Intercity wydało na nią miliony

W sumie do PKP Intercity trafi aż 15 lokomotyw mogących rozpędzić się do 200 km/h. Niestety już na starcie pojazd zaliczył małe opóźnienie, ale Newag uspokaja: pierwszą mamy prawie gotową.

newag lokomotywa 200 km/h
REKLAMA

- Z dniem 11 września rozpoczynamy proces homologacyjny naszej najnowszej lokomotywy elektrycznej Griffin E4MSUa - poinformował "Rynek Kolejowy" rzecznik Newagu Łukasz Mikołajczyk.

Teraz czas na badania statyczne hamulca w Krakowie, a na przełomie września i października lokomotywa rozpocznie badania na torze testowym w Żmigrodzie.

REKLAMA

Lokomotywa Griffin E4MSUa pojedzie 200 km/h i będzie kursować po Europie

PKP Intercity umowę z Newagiem podpisało w październiku 2021 r. na 10 jednostek. W czerwcu 2023 r. zdecydowano się rozszerzyć zakup o dodatkowe pięć pojazdów Griffin E4MSUa. Wartość zamówienia wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto. Wówczas potwierdzono, że pierwsze zakupione pojazdy wyjadą na tory już na przełomie 2023 i 2024 r. Wcześniej zakładano, że debiutancka lokomotywa zostanie ukończona w ciągu 18 miesięcy, ale po podpisaniu umowy okazało się, że zmieniły się wymagania dotyczące tarcz hamulcowych w Niemczech. A to zahamowało proces. Teraz jesteśmy bliżsi realizacji.

Docelowo lokomotywy Griffin E4MSUa będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskiej, lecz również europejskiej sieci kolejowej. Zgodnie z umową producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

Lokomotywa elektryczna Griffin E4MSUa

Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech nowe lokomotywy kursować będą w relacjach: Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin, Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy Griffin E4MSUa zostaną również wykorzystane na najpopularniejszych trasach krajowych takich jak Warszawa – Gdynia, Warszawa – Poznań, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Katowice oraz Warszawa – Kraków.

Więcej o szybkich pociągach przeczytasz na Spider's Web:

- Dzięki tej inwestycji Polacy znacznie szybciej dojadą do wielu miast w kraju i w Europie - podsumowuje Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity

Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach. Pojazdy będą również posiadać system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację. Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych z systemami zasilania o wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC.

- zaznacza Newag.

Polska kolej już nieco przyspieszyła

REKLAMA

Zakończenie remontów pozwoliło wprowadzić korekty w rozkładach jazdy, a na niektórych trasach czas podróży jest wręcz rekordowo niski. Plany są jeszcze ambitniejsze. PKP Intercity zakłada, że dzięki licznym inwestycjom - do 2030 roku narodowy przewoźnik zainwestuje 27 mld zł m.in. w nowoczesny tabor – w 2030 r. możliwe będzie uruchomienie dwa razy więcej pociągów, które poruszać będą się z prędkością 160-250 km/h.

zdjęcie główne: Grand Warszawski, Shutterstock

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA