Facebook i Instagram bez reklam. Zapłacisz?
Meta rozważa uruchomienie płatnych wersji Instagrama i Facebooka na terenie Unii Europejskiej. W zamian za opłatę użytkownicy mogliby liczyć na brak reklam w obu usługach.
Coraz bardziej rygorystyczne prokonsumenckie prawa wprowadzane przez Unię Europejską zmuszają największe firmy informatyczne do istotnych zmian w swoich usługach. Te muszą być znacznie bardziej otwarte na interoperacyjność, mają zapewniać użytkownikom możliwość wyłączania funkcji profilujących oraz szanować szereg innych praw obywateli Unii Europejskich. Digital Markets Act i Digital Services Act to dwa najświeższe i znakomite przykłady europejskiej polityki regulującej rynki cyfrowe.
Jak wynika ze źródeł redakcji The New York Times, Meta - właściciel usług Instagram, WhatsApp, Messenger i Facebook - planuje wprowadzenie dodatkowego abonamentu poza istniejącym już Meta Verified. W zamian za opłatę użytkownik miałby dostęp do całkowicie pozbawionych reklam wersji Facebooka i Instagrama. Nie jest przy tym jeszcze jasne, ile miałaby wynosić miesięczna opłata za taką przyjemność oraz od kiedy miałaby być wprowadzona.
Czytaj też:
Płatne Facebook i Instagram bez reklam. Ale tylko w Europie
Warto mieć na uwadze, że Meta prawdopodobnie będzie odnotowywać niższe wpływy z reklam na terenie Unii Europejskiej. Nowe prawo utrudnia szpiegowanie użytkowników, co oznacza, że Facebook i Instagram będą mniej skuteczne w serwowaniu profilowanej reklamy.
Warto też mieć na uwadze, że Threads - usługa Mety będąca bezpośrednią konkurencją dla X-a (dawniej Twittera) - nadal nie jest dostępna na terenie Unii Europejskiej, właśnie z uwagi na wspomniane surowe prawo. Threads szpieguje swoich użytkowników w sposób na terenie Europy nieakceptowalny.
Niewykluczone, że płatna wersja Instagrama zapewni również dostęp do Threads, w wersji odchudzonej z modułów śledzących.