REKLAMA

Dajesz dziecku smartfon, żeby mieć święty spokój? Natychmiast przestań

W pewnym momencie życia każde dziecko będzie musiało stale korzystać z ekranu - smartfona, laptopa czy telewizora. Jak dowodzą japońscy naukowcy lepiej nie przyspieszać tego procesu, gdyż może to doprowadzić do opóźnienia rozwoju dziecka.

Dajesz dziecku smartfon, żeby mieć święty spokój? Natychmiast przestań
REKLAMA

Współcześnie przed ekranami spędzamy rekordową ilość czasu - i właściwie nic w tym dziwnego. Smartfony, komputery i laptopy to nie tylko narzędzia komunikacji czy źródła rozrywki, bowiem mają szerokie zastosowania w poszukiwaniu informacji, wiedzy czy pracy zarobkowej. Tak więc dla wielu oczywistym jest, że zaznajomienie dzieci od pierwszych lat życia z technologią pozytywnie wpłynie na ich rozwój w przyszłości. Naukowcy jednak udowadniają, że dzieje się odwrotnie.

Przeczytaj także:
- Polacy boją się zakrętek, których nie da się odczepić od butelek
- Koniec tradycyjnej stomatologii? Wyhodują nam nowe zęby z komórek macierzystych
- Czas pokochać karaluchy. Mogą uratować nam Ziemię

REKLAMA

Smartfon w ręce niemowlaka spowalnia jego rozwój

Japońscy naukowcy z Uniwersytetu Tohoku w Sendai podjęli się zbadania zależności pomiędzy korzystaniem z ekranu przez dzieci poniżej 4 roku życia, a ich rozwojem. Wyniki badania opublikowali oni w czasopismie naukowym The Journal of the American Medical Association of Pediatrics.

W badaniu wzięło udział 7097 par matek z dziećmi, z których 3674 to chłopcy, a 3423 to dziewczynki. W pierwszej części badania naukowcy wykorzystali ankiety, by przeanalizować nawyki najmłodszych uczestników, takie jak oglądanie telewizji, granie w gry czy korzystanie z urządzeń rodziców (m.in. smartfonów i tabletów). Następnie na podstawie wyników ankiet podzielili uczestników na cztery grupy: dzieci, które w wieku jednego roku spędzały poniżej godziny dziennie z ekranem (lub niekorzystające w ogóle), od godziny do dwóch, do dwóch do czterech godzin oraz powyżej czterech godzin.

Następnie wykorzystując specjalny test, naukowcy przeanalizowali oni obecny postęp w rozwoju dziecka. Wykorzystany test to Ages & Stages Questionnaires Third Edition (ASQ-3) - oparty na zestawie ankiet test pozwalający na ewaluację umiejętności dziecka w pięciu kategoriach: komunikacja, motoryka duża, motoryka mała, rozwiązywanie problemów i osobiste umiejętności społeczne. Zdobyte informacje badacze wykorzystali do oceny zależności pomiędzy czasem spędzanym przed ekranem a opóźnieniami rozwoju.

Zgodnie z wynikami badań dwulatki, które już w wieku jednego roku spędzały ponad cztery godziny dziennie przed ekranem - w porównaniu do dzieci poniżej jeden godziny lub w ogóle - były 4,78 razy bardziej narażone na opóźnienia w rozwoju komunikacji, 1,74 raza na opóźnienia motoryki małej, 2,67 razy na opóźnienia rozwiązywania problemów oraz 2,10 razy bardziej narażone na opóźnienia w rozwijaniu umiejętności społecznych.

W przypadku czterolatków, które już w wieku jednego roku spędzały przy ekranie ponad cztery godziny dziennie, zwiększone ryzyko wystąpienia opóźnień wyróżniono w przypadku komunikacji (2,68 razy) oraz rozwiązywania problemów (1,91 raza). We wszystkich kategoriach badacze wykazali, że ryzyko wzrasta proporcjonalnie do korzystania przez dzieci z urządzeń z ekranami w ciągu pierwszego roku życia.

REKLAMA

Choć japońscy naukowcy zauważają, że korzystanie przez dzieci z elektroniki w skrajnie młodym wieku ma negatywny wpływ na ich rozwój, to zauważają również, że nie poddali ewaluacji treści i sposobów, w jaki dzieci wchodzą w interakcję z urządzeniami.

- Chociaż czas spędzany przed ekranem wiąże się z opóźnieniami rozwojowymi, może on mieć aspekt edukacyjny w zależności od programów oglądanych na urządzeniach elektronicznych. W rzeczywistości metaanaliza wykazała, że częstsze korzystanie z ekranu wiązało się ze zmniejszonymi umiejętnościami językowymi, podczas gdy czas spędzony przed ekranem na programach edukacyjnych wiązał się ze zwiększonymi umiejętnościami językowymi.

- zastrzegają uczeni
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA