Posiadasz PlayStation 5 i soundbar lub kino domowe? To mamy dobre wieści
Ochotnicy chcący testować przedprodukcyjną wersję systemu dla PlayStation 5 odkryją w nim bardzo ważną nowość. Sony w końcu bowiem zdecydowało się zaimplementować obsługę formatu Dolby Atmos. Tego samego, na który postawiło większość producentów sprzętu dźwiękowego.
Jedną z ciekawszych nowości konsol PlayStation i Xbox nowej generacji jest ta, o której się za wiele nie mówi. Obie konsole wyposażone są w moduły obliczeniowe do śledzenia promieni, czyli specyficznych przeliczeń związanych z generowaniem grafiki za pomocą symulacji światła. Te same jednostki w obu konsolach mogą też być wykorzystywane do obliczeń związanych z akustyką generowanego dźwięku. Xbox Series i PlayStation 5 potrafią w czasie rzeczywistym symulować warunki akustycznie i, przynajmniej teoretycznie, tworzyć doskonałą iluzję dźwięku przestrzennego.
Czytaj także:
- Takich sprzętów powinno być więcej. Kontroler PlayStation 5 Access już w przedsprzedaży
- Jeśli chcesz kupić PlayStation 5, to teraz jest świetna okazja. Konsola z napędem w dobrej cenie
- Nadchodzi PlayStation 5 Pro. Wiadomo, czy wreszcie uciągnie 4K w 60 klatkach na sekundę
Microsoft w swojej konsoli postawił na formaty uznane już przez branżę. Posiadacze konsol Xbox mogą zdecydować, czy chcą by dźwięk przestrzenny był przekazywany przez kodeki Dolby czy DTS (lub w formatach nieskompresowanych PCM). Sony zdecydowało się na postawienie na technologię zaprojektowaną od zera pod gry wideo. Tempest 3D Audio to format pojawiający się wyłącznie na nowych konsolach PlayStation i zdaniem graczy działa absolutnie rewelacyjnie, gdy korzysta się z zestawu słuchawkowego. Posiadacze soudbarów i kin domowych mają jednak z niej ograniczony pożytek.
Te sprzęty polegają wyłącznie na branżowych formatach. Dominuje Dolby Atmos, ale DTS:X jest również obecny w dużej liczbie soundbarów czy kin domowych. Konsole Xbox One i Xbox Series, za sprawą wyboru branżowego formatu, mogły w pełni wykorzystać możliwości tych urządzeń. PlayStation 5? Niezupełnie. To niebawem się zmieni.
Dolby Amos w grach na PlayStation 5. Lada moment aktualizacja dla wszystkich graczy.
Wraz z aktualizacją, która wkrótce trafi do wszystkich graczy i która dziś jest dostępna w ramach beta-testów, PlayStation 5 zyska pełną obsługę formatu Dolby Atmos. Konkretniej, zdolność do wewnętrznej konwersji dźwięku Tempest 3D Audio na specyfikę kodeku Dolby. To oznacza, że gry nie będą musiały być aktualizowane, by obsłużyć Atmosa. Każda gra wykorzystująca Tempest 3D Audio wybrzmi na soundbarze czy kinie domowym z obsługą Dolby Atmos na nowy sposób bez żadnej poprawki. Choć aplikacje VOD będą musiały dostać aktualizację od ich twórców.
Inną wartą wspomnienia nowością jest zwiększenie liczby obsługiwanych pamięci. PlayStation 5 do tej pory obsługiwało dyski nie większe niż 4 TB - teraz ów limit podniesiono do 8 TB. Dodano też możliwość podłączenia dwóch kontrolerów równocześnie, by dwie osoby mogły wspólnie grać w grę na jeden kontroler - przydatne, jeśli ktoś chce komuś pomóc przejść trudny element w grze. Dodano też możliwość skonfigurowania wibracji przy przeglądaniu menu konsoli.
Data premiery produkcyjnej wersji aktualizacji nie jest jeszcze znana. Testy potrwają kilka tygodni. Trzymamy kciuki, by nie wyniknął podczas nich żaden problem.
*Ilustracja otwierająca: Alena Veasey / Shutterstock