Amazon pracuje nad własną sztuczną inteligencją. Będziemy rozmawiać z paskiem wyszukiwania
"Jeśli przegapiłeś lata 90-te, Mosaic, założenie Amazon i Google - nie chcesz przegapić tej okazji" - tak swój nowy projekt Amazon reklamuje w ofertach pracy dla programistów. Choć rzecznik giganta nabiera wody w usta, to jest to już niemal pewne: Amazon pracuje nad sztuczną inteligencją dla wyszukiwarki produktów.
Po premierze ChatGPT nastąpił dosłowny wysyp sztucznej inteligencji, z którą można konwersować w sposób bardzo podobny do interakcji z drugim człowiekiem. Wśród największych graczy, którzy zainwestowali w rozwój własnych modeli SI, można wymienić m.in. Google, Microsoft, Metę, IBM, a od niedawna także Samsunga. Jednak w niemalże wszystkich tych wyliczankach brakuje jednego giganta: Amazona.
Ma się to jednak wkrótce zmienić, a to za sprawą nowych programistów Amazona, którzy mają "zmienić wyszukiwanie na Amazonie za pomocą interaktywnego, konwersacyjnego doświadczenia".
Amazon pracuje nad inteligentnym towarzyszem wyszukiwania
Jak poinformował Bloomberg, na stronie Amazon poświęconej publikacji ofert pracy w koncernie pojawiło się kilka ofert pracy, w których Amazon szuka specjalistów niezbędnych do stworzenia "nowej inicjatywy opartej na sztucznej inteligencji, mającą na celu zmianę struktury i sposobu wyszukiwania poprzez zastosowanie niezwykle dużych technik głębokiego uczenia nowej generacji".
Szukamy najlepszych i najzdolniejszych w całej firmie Amazon, którzy pomogą nam zrealizować i dostarczyć tę wizję naszym klientom już teraz. To będzie jedyna w swoim rodzaju transformacja Wyszukiwania.
- czytamy w jednej z ofert pracy
W oświadczeniu przekazanemu amerykańskiemu serwisowi, rzeczniczka Amazona odmówiła komentarza, przekazując jedynie informację, że Amazon "znacząco inwestuje w generatywną SI we wszystkich swoich oddziałach".
SI w Wyszukiwaniu Amazona - ważna PR-owo czy konsumencko?
Choć plany Amazona na zaimplementowanie sztucznej inteligencji do wyszukiwania nie są zbyt oryginalne - na podobny krok zdecydowało się choćby Zalando. Jednak koncernowi pomogłoby w inny sposób, a konkretnie uporać się z wielokrotnie wytykanym mu problemem zbytniej ekspozycji reklam i treści sponsorowanych w wynikach wyszukiwania. W głośnych publikacjach wytknął to firmie m.in. amerykański Washington Post, który przeanalizował wyniki wyszukiwania na różnych amerykańskich platformach sprzedażowych. Na pierwszej stronie wyników wyszukiwania średnio 8 wyników to reklamy produktów Amazon lub płatne promocje. Inne serwisy sprzedażowe osiągały wynik pomiędzy 1 a 4 wyniki przy podobnej ilości wyświetlanych produktów.
Warto także zauważyć, że Amazon mówiąc o "konwersacyjnym doświadczeniu" rzuca jedynie ogólnymi sformułowaniami, to koncern ma konkretne podstawy do działania. W kwietniu Amazon zaprezentował Amazon Titan, autorskie duże modele językowe sztucznej inteligencji, które są przystosowany tak do generowania treści, jak i konwersowania z człowiekiem. Titan dostępny jest jako API w ramach usług Amazon Web Services i według zapewnień giganta operuje w aż siedmiu językach