Żołnierze schowali się w kartonie na polu walki. Walczyli przeciwko broni nie z tej ziemi
Na pole walki wprowadzane są systemy bojowe, które wykorzystując algorytmy do wykrycia człowieka. Żołnierz, w starciu ze sztuczną inteligencją, nie musi być na straconej pozycji. Przetrwanie zależy od pomysłowości. Udowodnili to amerykańscy żołnierze piechoty morskiej.
Ciekawy przykład starcia wyobraźni ludzi i algorytmów sztucznej inteligencji opisuje w książce "Cztery pola bitwy: Władza w dobie sztucznej inteligencji" (Four Battlegrounds: Power in the Age of Artificial Intelligence) Paul Scharre, ekspert w tematyce broni autonomicznej i SI, były żołnierz.
Aby ulepszyć swój algorytm, zespół Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych (DARPA) spędził tydzień z grupą marines. Przez sześć dni żołnierze chodzili po okolicy, a inżynierowie udoskonalali algorytm wykrywania ludzi. Siódmego dnia żołnierze "zbuntowali się". Marines stwierdzili, że spróbują pokonać system.
Naukowcy zaparkowali więc robota na środku pola, a piechota morska musiała podejść do niego niezauważona zaczynając z dość dużej odległości. Wygrywał ten żołnierz, który podszedł niepostrzeżenie dotarł do robota z kamerą i dotknął go.
W nietypowym teście wzięło udział ośmiu wojskowych i żaden nie został wykryty. Wszyscy pokonali SI nie za pomocą tradycyjnego kamuflażu, ale sprytnymi sztuczkami, które wykraczały poza reżim testowania systemu.
Jednym z najoryginalniejszych pomysłów było robienie "gwiazdy" przez 300 m. Inny żołnierz przebrał się za jodłę i symulował nawet ruch gałęzi na wietrze. Dwóch marines zdecydowało się na klasyczne zagranie z kultowej gry Metal Gear Solid (główna ilustracja tekstu), w której bohater chował się przed wrogami w kartonie. Jak pisze autor, wojskowi "przez całą drogę do celu chichotali się".
Algorytmy zostały wyszkolone w wykrywaniu chodzących ludzi, a nie ludzi wykonujących salta, ukrywających się w kartonowym pudle lub przebranych za drzewo.
Oczywiście podany przykład należy traktować z przymrużeniem oka. Algorytmy SI zawsze można ulepszyć, ale ludzka pomysłowość zapewne zawsze będzie największym atutem w starciu z komputerami.
Książka Four Battlegrounds: Power in the Age of Artificial Intelligence wydana zostanie w lutym 2023 r. Przytoczony fragment opisuje na Twitterze Shashank Joshi, dziennikarz z The Economist.