REKLAMA

Tak samoloty unikają zestrzelenia. Sposób mylenia rakiet jest genialnie prosty

To jeden z najbardziej wyrafinowanych sposobów na wyprowadzenie w pole przeciwnika, a jednocześnie niezwykle prosty. Amerykańskie samoloty bojowe ciągnął za sobą wabiki, które stają się celem dla wrogich rakiet.

30.01.2023 08.01
Tak samoloty unikają zestrzelenia. Sposób mylenia rakiet jest genialnie prosty
REKLAMA

Idea stojąca za tym pomysłem jest niezwykle prosta. Samoloty wojskowe w trakcie misji narażone są na szereg niebezpieczeństw. Jednym z najgroźniejszych i zabójczych są rakiety przeciwlotnicze odpalane z ziemi lub z innych samolotów.

REKLAMA

Szczególnie daleki zasięg mają rakiet kierowane przez radar. Takie pociski mogą lecieć nawet kilkaset kilometrów, są niezwykle precyzyjne i trudno je "zmylić".

 class="wp-image-3163803"
Wabik AN / ALE-50 podwieszony pod samolotem  F-16

Wśród różnych sposobów na walkę z tym zagrożeniem z pewnością wyróżniają się holowane systemy wabików. Wabik to niewielkie urządzenie napakowane elektroniką, które udaje prawdziwy samolot i jest ciągnięte w powietrzu za maszyną. W przypadku zagrożenie pilot uruchamia wabik, który wysuwa się ze specjalnego pojemnika i staje się celem dla nieprzyjacielskich rakiet.

Urządzenie ciągnięte jest za samolotem w odległości kilku kilometrów za pomocą specjalnego kabla. Jeśli wabik nie zostanie zniszczony przez wrogi pocisk, jest odcinany i spada na ziemię.

 class="wp-image-3163917"
Wabik ALE-55 wykorzystywany przez F/A-18 Super Hornet 

Amerykański wabik AN/ALE-50 wykorzystywany jest przez samoloty F-16, F/A-18E/F i B-1B. Wyprodukowano ponad 20 tys. tych urządzeń, a koszt jednego to około 25 tys. dolarów.

Zarówno w testach w locie, jak i w rzeczywistej walce, AN/ALE-50 z powodzeniem przeciwdziałał licznym ostrzałom z pocisków ziemia-powietrze i powietrze-powietrze. Amerykańscy piloci wojskowi nadali mu przydomek "Little Buddy" czyli "Mały przyjaciel".

AN/ALE-50 został po raz pierwszy użyty w 1995 r. System został zaprojektowany i jest produkowany przez firmę Raytheon. 

 class="wp-image-3163902"
Miejsce, z którego w samolocie F-35 wysuwa się holowany wabik
REKLAMA

Z kolei niewidzialne myśliwce F-35 korzystają z holowanych ALE-70, które chowane są nie w podczepianych pod skrzydłem wyrzutniach, ale bezpośrednio wewnątrz kadłuba. Dzięki temu samolot zachowuje swoje właściwości stealth. Wabik emituje fale, aby zmylić lub zwabić radary przeciwnika lub broń naprowadzaną radarem.

System ALE-70 produkowany jest przez firmę BAE Systems.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA