Piętrowe wagony przestaną być lokalną atrakcją. PKP Intercity zapowiada dopięcie szczegółów
Jak na razie piętrowe wagony są na wyposażeniu Kolei Mazowieckich. Intercity chce je jednak wprowadzić w całym kraju. Najpierw jednak musi je dostać, a do tego musi zostać podpisana umowa. Na szczęście według zapowiedzi to tylko kwestia czasu.
![pociąg](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2023%2F01%2Fpesa-1.jpg&w=1200&q=75)
Piętrowe wagony zawsze rozpalały moją wyobraźnię. Zazdrościłem pasażerom, którzy siedzieli wysoko, gdy taki wagon podjeżdżał na peron. Obecnie tego typu składy można głównie zobaczyć w okolicach Warszawy, w barwach Kolei Mazowieckich. Jak przypominał serwis zbiorowy.info, "jeszcze 25 lat temu spotkanie pociągu zestawionego z takich wagonów nie sprawiało żadnego problemu". Trochę się od tego czasu jednak pozmieniało.
PKP Intercity chce wrócić do starych, dobrych czasów
W swojej zapowiedzi roku 2023 Intercity potwierdziło, że w najbliższym czasie dojdzie do podpisania umowy "na dostawę wyczekiwanych składów typu push-pull". Umowa zakłada zakup 38 siedmiowagonowych składów dwupiętrowych wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi wielosystemowymi.
![class="wp-image-3119088"](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2023%2F01%2Fpietrowy-wagon-1000x580.png&w=1200&q=75)
Przetarg ogłoszony został jeszcze w 2021 roku, więc jak widać wyłonienie zwycięzcy trochę trwało. Kiedy wagony wyjadą na tory? Tego nie wiemy, ale możemy być optymistami. Intercity zapowiadając podpisanie umowy z nowosądecką spółką Newag na dostawę 20 lokomotyw elektrycznych obiecuje, że pierwsze odbiory odbędą się jeszcze w tym roku. Oczywiście każda umowa rządzi się swoimi prawami i ustaleniami, ale kto nam zabroni marzyć?
Ogłoszono wówczas, że pociągi zestawione z piętrowych wagonów planowane są do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych, takich jak np. Warszawa-Łódź czy Kraków-Katowice. Dziś wiemy już więcej na temat ewentualnych tras. W odpowiedzi na interpelację posłanki Pauliny Matysiak resort infrastruktury informował, że piętrowe wagony będą obsługiwać połączenia z Warszawy do Gdyni, Olsztyna, Białegostoku, Terespola, Lublina, Radomia, Kielc, Krakowa, Łodzi, Torunia i Bydgoszczy. Mają być też wykorzystywane przy sezonowych połączeniach z i do Czech.
![class="wp-image-3119091"](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2023%2F01%2FPKP-Intercity_Koncepcja-pushpull_widok-wew5279-1000x563.jpg&w=1200&q=75)
Nie tylko Intercity zapowiada kupno nowych pociągów. Wprawdzie narodowy przewoźnik szykuje transakcje z przytupem – w tym rozstrzygnięcie największego w jego historii, pod względem liczby zamówionych jednostek, przetargu na zakup 300 nowych wagonów z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 150 jednostek – ale sporo dzieje się też u innych. Nowy rok to nowe pociągi na polskich torach, a przynajmniej zapowiedź ich pojawienia się.
Musimy się tym pocieszać, bo obecnie o polskiej kolei głośno jest w kontekście podwyżek cen za bilety. Może i jest drożej, ale za to będzie bardziej luksusowo. Wiem, wiem, to uśmiech przez łzy.
zdjęcie główne: Pesa