REKLAMA

Największy przewoźnik kolejowy w Polsce wyda miliardy na nowe pociągi. Czym będziemy jeździć?

To Polregio jest największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Pociągi kursują pomiędzy województwami, ale ich jakość nie zawsze jest najlepsza. To się wkrótce zmieni, bo ogłoszony został przetarg na dostawę do 200 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

polergio pociągi
REKLAMA

Jak zdradza samo Polregio, codziennie na tory wyjeżdża aż 1500 pociągów tego przewoźnika. Zdarza mi się czasami podróżować składami kursującymi pomiędzy Warszawą a Poznaniem. Ich jakość zdecydowanie odbiega od tego, co oferuje Intercity, Łódzka Kolej Aglomeracyjna czy Koleje Wielkopolskie. Nie oznacza to wielkiej niewygody, ale jednak czuć, że nie są to maszyny pierwszej świeżości.

REKLAMA

Najwyraźniej nie przesadzam, skoro Polregio wystartowało z przetargiem na dostawę do 200 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jak poinformowano, oferty złożyło czterech producentów: H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych, Newag, Pesa oraz Stadler. Szacunkową wartość zamówienia oceniono na 6 mld, ale propozycje firm są większe. Rynek Kolejowy wylicza, że:

Na stole leżeć będą więc pokaźne sumy. Co w tej cenie można kupić?

Przyjrzyjmy się zakupom innych przewoźników. Na przykład we wrześniu PKP Intercity odebrało 2 z 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT, wyprodukowanych w siedleckiej fabryce Stadler Polska. Nowoczesne pojazdy dostarczane są w ramach zamówienia o wartości ponad miliarda złotych.

To jednak wyższa półka niż to, co planuje Polregio. Prędzej potencjalne jednostki znajdziemy w dostawach do lokalnych przewoźników. I tak w sierpniu Koleje Dolnośląskie odebrały od Pesy dwa pierwsze pociągi Elf 2.

 class="wp-image-2497146"
Elf II w barwach KD

Gdy kontrakt zostanie zrealizowany w całości, Koleje Dolnośląskie staną się posiadaczem największej floty pojazdów tego typu w Polsce i przewoźnik będzie w sumie dysponował 25 sztukami o łącznej wartości 726 mln zł brutto.

Pod koniec września do floty Kolei Mazowieckich dołączyły kolejne nowoczesne pojazdy

W parku taborowym KM znajduje się 40 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu ER 160 FLIRT firmy Stadler.

 class="wp-image-2497149"
ER 160 FLIRT

Nowo dostarczone elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT serii ER 160 zostały wyprodukowane w ramach czwartej umowy wykonawczej, zawartej w I kwartale 2021 r. Obejmuje ona produkcję 15. pojazdów, z czego 10 już zostało odebranych. Wartość umowy to prawie 500 mln zł brutto. Natomiast umowa ramowa dotyczy zakupu 61 pojazdów typu ER 160 FLIRT, a jej wartość to ponad 2 mld zł. W kolejnym roku Koleje Mazowieckie będą posiadały wszystkie zamówione pojazdy.

Rok temu Koleje Małopolskie odebrały pierwszy pociąg Newag Impuls 2

Umowa z firmą NEWAG S.A. została zawarta w czerwcu 2020 roku, a dotyczy dostawy 9 szt. Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych w wersji czteroczłonowej oraz kompleksowej usługi serwisowo-utrzymaniowo-naprawczej pojazdów przez okres 5 lat.

 class="wp-image-2497152"

W przetargu bierze udział również FPS Cegielski. Producent rok temu zaprezentował "Plusa", czyli dwunapędowy zespół trakcyjny (elektryczny oraz spalinowy), którym Polregio było ponoć zainteresowane zaraz po prezentacji.

Nie wiemy, jaką ofertę wybierze Polregio, ale wydaje się, że właśnie taki standard powinien obowiązywać w nowych pociągach przewoźnika

Tym bardziej że operator zdaje sobie sprawę, że choć coraz więcej osób wybiera podróże po torach - ze względu na drożejące paliwo, ale też stale polepszającą się ofertę - to ciągle można przyciągać nowych pasażerów.

Mówił o tym na konferencji podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu Artur Martyniuk, prezes Polregio:

REKLAMA

Prezes Polregio zauważył, że w 2019 statystyczny mieszkaniec Czech podróżował koleją 18 razy, zaś w Polsce przeciętny Kowalski przejechał  już tylko 8,7 razy. Pozostaje mieć nadzieję, że nowe składy, które wdraża nie tylko Polregio, zachęcą Polaków do jazdy pociągami.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA