Wielki pokaz siły NATO. Potężna flota lotniskowców pływa na europejskich wodach
Wyjątkowy i rzadko oglądany pokaz siły. Pięć alianckich lotniskowców operuje obecnie na europejskich wodach demonstrując jedność i potęgę NATO. Wśród nich jest największy na świecie okręt wojenny USS Gerald R. Ford i okręt flagowy Wielkiej Brytanii.
Od zimnych, szarych wód Północnego Atlantyku, po cieplejsze rejony Adriatyku i lazurowego Morza Śródziemnego - pięć najpotężniejszych okrętów NATO wraz z towarzyszącymi im grupami uderzeniowymi znajduje się na europejskich wodach.
Lotniskowce to:
• HMS Queen Elizabeth, okręt flagowy Wielkiej Brytanii, na Morzu Północnym
• amerykański USS George H.W. Bush, na Adriatyku
• amerykański USS Gerald R. Ford, na kanale La Manche
• francuski FS Charles de Gaulle i włoski ITS Cavour - oba na Morzu Śródziemnym
NATO rutynowo demonstruje swoją spójność, koordynując jednocześnie wiele międzynarodowych zasobów morskich. To okazja by zademonstrować nasze żelazne zaangażowanie w stabilność i bezpieczeństwo obszaru euroatlantyckiego oraz siłę naszych wspólnych zdolności
- powiedział wiceadmirał Keith Blount, szef Dowództwa Morskiego NATO.
USS Gerald R. Ford
Amerykanie wysłali do Europy swój najnowocześniejszy i największy na świecie okręt wojenny czyli USS Gerald R. Ford. Ford to pierwszy okręt z nowej klasy lotniskowców.
USS Gerald R. Ford (CVN-78) wszedł do służby 22 lipca 2017 r. zastępując wycofany USS Enterprise (CVN-65) , który pływał 51 lat. Jest największym lotniskowcem na świecie i największym okrętem wojennym, jaki kiedykolwiek zbudowano pod względem wyporności.
USS Gerald R. Ford ma 337 m długości, 76 m wysokości i 78 m szerokości. Okręt ma aż 25 pokładów, a załoga liczy 4660 osób (20 proc. stanowią kobiety). Lotniskowiec ma 100 tys. t wyporności. Zabiera około 90 samolotów i śmigłowców.
Okręt napędzają dwa reaktory wodne ciśnieniowe A1B firmy Bechtel zasilane uranem. Potrafią one rozpędzić jednostkę do niemal 60 km/h. Lotniskowiec ma cztery śruby - każda ma 6,4 średnicy i waży 30 t.
USS Gerald R. Ford ma na pokładzie sieć sklepów, a nawet kawiarnię Starbucks. Lokal nie jest nastawiony na zysk, a cały dochód przeznaczony jest na wsparcie różnych programów dla załogi statku.
Do pokrycia całego zewnętrznego kadłuba statku zużyto łącznie 757 082 litrów farby.
Okręt został zaprojektowany z wykorzystaniem rzeczywistości wirtualnej. Jest to najnowsze osiągnięcie technologii wojskowych, ale dwa z nowych rozwiązań zasługują na szczególną uwagę.
Okręt jest wyposażony w elektromagnetyczny system startowy samolotów (EMALS) czyli elektromagnetyczną katapultę do wystrzeliwania wszystkich samolotów na lotniskowcu. Ta innowacyjna technologia eliminuje potrzebę wytwarzania i magazynowania pary, uwalniając cenną przestrzeń pod pokładem. Co więcej, dzięki nowej katapulcie można wystrzelić 25 proc. samolotów dziennie więcej przy wykorzystaniu o 25 proc. mniejszej załogi.
Drugą ciekawostką jest niezwykły system wind do transportu uzbrojenia z głęboko ukrytych magazynów amunicji do samolotów na pokładzie i w hangarach. Jest on w dużej mierze zautomatyzowany i pozwala w dużym stopni zaoszczędzić czas i pracę ludzi oraz zwiększa bezpieczeństwo załogi.
HMS Queen Elizabeth
HMS Queen Elizabeth to jeden z dwóch najnowszych lotniskowców Marynarki Wojennej Wielkiej Brytanii. Wszedł do służby 7 grudnia 2017 r. Okręt przystosowany jest do obsługi samolotów V/STOL czyli pionowego / krótkiego startu i lądowania. Na pokładzie lotniskowca znajduje się w sumie ponad 60 samolotów i śmigłowców, a zbrojnym ramieniem okrętu są wielozadaniowe myśliwce F-35B Lightning II oraz śmigłowce AH-64 Apache.
HMS Queen Elizabeth ma długość 284 m i szerokość 73 m oraz wyporność 65 tys. t. Załogę stanowi 1600 osób. W odróżnieniu od amerykańskich lotniskowców, na brytyjskim okręcie samoloty startują z tak zwanej skoczni narciarskiej czyli zakrzywionego ku górze pokładu.