Jak nie dać się oszukać na Vinted? Jak płacić, żeby nie stracić?
Vinted ma narzędzia chroniące zarówno kupujących, jak i sprzedających. Nasze transakcje mogą przebiegać bezpiecznie pod warunkiem, że transakcja nie przeniesie się poza portal. A właśnie na tym zależy cyberprzestępcom.
Oszustwa na Vinted
Oszustwa na Vinted działają na podobnej zasadzie, co na każdym innym serwisie z ogłoszeniami. Narażeni jesteśmy na fałszywych sprzedawców, którzy oferują nieposiadany przez siebie produkt, a także na fikcyjnych klientów. Oszuści mogą również podszywać się pod przedstawicieli firmy. Jak więc się chronić?
Jako kupujący i sprzedający musimy pamiętać, by nie klikać w linki, które są nam przesyłane w mailach, SMS-ach czy za pośrednictwem komunikatorów. Jak podkreśla Vinted, wiadomości, które na pierwszy rzut oka wydają się pochodzić z oficjalnego źródła, w rzeczywistości mogą się okazać próbą wyłudzenia tożsamości lub danych kont online.
Przedstawiciele serwisu zaznaczają, że chcąc pozyskać jakiekolwiek dane, proszą o przekazanie ich przez Centrum Pomocy. Wiadomość, w której rzekomy pracownik firmy zwraca się z prośbą o konkretne informacje poza serwisem, musi być dla nas sygnałem ostrzegawczym.
Przestępcy mogą korzystać z podobnych nazw przypominających prawdziwe Vinted. Są to np. service.vinted@gmail.com, vinted.important@gmail.com czy Service@PayPal.pl. Tymczasem przedstawiciele kontaktują się wyłącznie z adresów: no-reply@vinted.pl, dpo@vinted.pl, legal@vinted.pl bądź vinted@vinted.fr.
Jak zaznacza Vinted:
Linki zawarte w naszych wiadomościach mogą odnosić wyłącznie do treści na naszej stronie lub stronach naszych partnerów (np. firm kurierskich). Ponadto nasze linki nigdy nie zawierają załączników (z wyjątkiem wiadomości, w których na twoją prośbę przesyłamy ci wykaz twoich danych osobowych przechowywanych na Vinted).
Jak płacić na Vinted?
Przede wszystkim nie należy przeprowadzać transakcji poza Vinted. Oszuści mogą to sugerować, ale dla nas powinien być to sygnał, że mają niecne zamiary. Za to wszystkie transakcje, które opłacasz przez Vinted, są objęte Ochroną Kupujących. Co to oznacza?
Użytkownik ma zagwarantowany zwrot środków, jeżeli przedmiot nie dotrze, będzie uszkodzony bądź znacznie różni się od opisu. "Wystarczy, że klikniesz przycisk „Mam problem” w oknie rozmowy z osobą sprzedającą w ciągu 2 dni od momentu otrzymania od Vinted powiadomienia o doręczeniu lub możliwym zaginięciu przesyłki i zgłosisz zastrzeżenia" – zaznacza serwis.
Każda konwersacja i transakcja przeprowadzana poza Vinted – np. za pośrednictwem komunikatora czy maila – sprawia, że portal nie ma jak jej kontrolować i chronić. Podstawowa zasada chroniąca przed oszustami jest więc prosta: wszystko należy załatwiać za pośrednictwem przygotowanych przez portal narzędzi.
zdjęcie główne: Kamil Zajaczkowski / Shutterstock