WP inwestuje potężne pieniądze w Patronite. Wiemy, co ma z tego wyniknąć
Podczas gdy nadal niektórzy mówią, że Patronite nie ma sensu, Wirtualna Polska mówi "potrzymaj mi piwo" i inwestuje w największy serwis cyfrowego mecenatu w naszym kraju blisko 13 mln zł. Cel jest jeden - więcej wartościowych treści dla wszystkich.
W marcu tego roku Patronite obchodził swoje siódme urodziny i wówczas Tadeusz Chełkowski, założyciel serwisu, opowiadał nam, że serwis ma wielkie plany na rozwój. Mówił wtedy:
By jednak tam ambitną wizję wprowadzić w życie, potrzeba nie tylko dobrych chęci i dobrych ludzi. Potrzeba też środków i sposobów na to, by twórcy funkcjonujący na Patronite mieli większe możliwości dotarcia nie tylko do istniejących fanów, ale też do nowych odbiorców.
Z pomocą w realizacji tej wizji przybyła Wirtualna Polska. Jedna z największych grup medialnych w Polsce właśnie kupiła 40 proc. udziałów w Patronite, inwestując ponad 12,6 mln zł. My zapytaliśmy u źródła, co z tego wyniknie.
WP inwestuje w Patronite. Ale po co?
W ramach współpracy Wirtualnej Polski i Patronite, twórcy funkcjonujący w obrębie tej platformy będą mogli publikować swoje treści na łamach jednego z największych portali horyzontalnych w kraju. Wiadomo jednak, że taka inwestycja to transakcja wiązana. Marcin Skonieczny, prezes zarządu Patronite, opowiedział nam, jakie plany i nadzieje serwis wiąże z pozyskaniem nowego inwestora i jak samo WP podchodzi do kwestii zwrotu tej inwestycji.
Łukasz Kotkowski, Spider’s Web: Jak zamierzacie spożytkować środki od inwestora? Są już jakieś konkretne plany?
Marcin Skonieczny, Patronite: Mamy ustalony plan rozwoju i zawsze, zgodnie z naszą polityką, takie plany konsultujemy z Twórcami. Oczywiście rozumiejąc współczesne realia, umiemy odpowiednio się adaptować i modyfikujemy plany w miarę potrzeby. Obecnie nastawiamy się na wykorzystanie możliwości jakie daje bliska współpraca z medialnym hubem, jakim jest Wirtualna Polska.
Cały czas pamiętamy o naszym nadrzędnym celu - pomocy Autorom w finansowaniu ich Twórczości. Wyobrażamy sobie, że dzięki otwarciu kanałów WP Autorzy będą mieli większe możliwości zarówno dystrybucji swojej treści, jak i większe możliwości finansowe.
W informacji o inwestycji była mowa o publikacji treści twórców z Patronite na łamach Wirtualnej Polski. Jak integracja z WP będzie działać w praktyce?
Nasi Autorzy tworzą treści wysokiej jakości, a WP potrafi je pokazać milionom ludzi. To fantastyczna synergia. Jeśli dodamy do tego potencjał WP w dotarciu do marek, które mogą chcieć pojawić się w towarzystwie szanowanych Twórców mamy tutaj połączenie idealne, które wzmocni możliwości naszych twórców.
Jesteśmy obecnie na etapie budowania modeli publikacji/monetyzacji, ale będziemy działać trójstronnie, angażując Twórców (aby trzymać się tego, co od samego początku sprawdza się na Patronite - budowania funkcjonalności z osobami, które będą ich realnie używać).
Teraz staramy się znaleźć ciekawe rozwiązania dla całego przekroju formatów (teksty, video, podcasty) i wspólnie badamy możliwości/synergie. Oczywiście do każdej formy programu z WP Twórcy będą mogli przystąpić całkowicie dobrowolnie. Pamiętajmy, że to Twórcy decydują - my będziemy dawali im spektrum możliwości.
WP inwestuje, więc będzie oczekiwać zwrotu. Jak zmieni się Patronite w związku z tą inwestycją?
Patronite przeszedł długą drogę. Od niemal "garażowego" start-upu po profesjonalną organizację, w której świetny zespół zajmuje się zarządzaniem portalem i wspieraniem wszystkich twórców na platformie. Mimo zmian jakie przechodziliśmy, nasze DNA pozostaje niezmienne - to łączenie ludzi i wspieranie ich pasji.
Patronite zyskuje tylko wtedy, kiedy Twórcy zyskują. To się nie zmieni, bo jest to dla nas priorytet. Wirtualna Polska to doskonale rozumie. Cała koncepcja opiera się na zasadzie synergii. Patrzymy przede wszystkim na wspólne projekty i ułatwienie Autorom monetyzowania twórczości na WP.
Nie boicie się utraty niezależności i wpływu na strukturę serwisu? Patrzę na tę inwestycję i chociaż kibicuję wam z całego serca, to jednak Patronite zawsze kojarzył mi się z oddolnymi inicjatywami i pełną niezależnością, a tu niby widać współpracę, ale po zainwestowaniu tak dużych pieniędzy WP z pewnością będzie miała wpływ także na charakter serwisu?
Ten argument pojawiał się w naszych rozmowach. Wirtualna Polska równie rozumie, jaką drogę przeszliśmy jako organizacja i bardzo to docenia. Nie chce tego zmieniać, bo wie, że to właśnie dobre rozumienie społeczności twórców i działania na ich rzecz stoją za sukcesem portalu. Nie boimy się utraty niezależności, jesteśmy raczej bardzo podekscytowani w związku z tym co przed nami, bo wierzymy, że wchodzimy na nowy poziom w kontekście możliwości dla naszych twórców. WP doceniło naszą pracę nad rozwojem, więc wiem, że chcą iść razem z nami wspólną drogą.
Wartość przeciwwagą dla pustych treści.
O ile z jednej strony inwestycja WP rodzi obawy o charakter i niezależność Patronite’a, tak daje również nadzieję na upowszechnienie wartościowych treści, których w ostatnim czasie w internecie jest coraz mniej, w miarę jak rośnie w siłę kultura influencerów, których jedyna wartość dodana to oferowanie prostej rozrywki. Zapraszamy do naszego specjalnego cyklu na Spider’s Web+, gdzie Sylwia Czubkowska i Jakub Wątor opisują, jak influencerzy stali się współczesnymi bożkami:
- Czytaj również: Opium dla mas. Jak influencerzy stali się bogami
Patronite zrzesza twórców, którzy chcą zmieniać świat i ludzi, którzy są gotowi zapłacić pieniądze, by im to umożliwiać. Społeczności, które się tam tworzą, wyraźnie pokazują, że w internecie - obok niezobowiązującej rozrywki i fałszu influencerstwa - jest jeszcze miejsce na pogłębione, wartościowe treści. I że wcale nie trzeba mieć milionów fanów, oglądających, jak jemy śniadanie i reklamujemy kosmetyki, by wieść dobre życie i zarabiać na swojej pasji, jednocześnie skupiając wokół siebie ludzi, którzy dzielą z nami czy to pasję, czy głód wiedzy i ciekawość świata.