REKLAMA
  1. SPIDER'S WEB
  2. Technologie
  3. Militaria

Wojsko Polskie kupuje ważny sprzęt. Bez niego nasze Abramsy będą miały problem

Wojna w Ukrainie pokazała, jak ważna jest możliwość pokonywania rzek przez wojska zmechanizowane i pancerne. Wojsko Polskie postanowiło kupić za 1,5 mld zł sprzęt do przeprawy czołgów przez przeszkody wodne.

Park pontonowy PFM może być mostem lub promem
REKLAMA

Wojsko Polskie wyciąga wnioski z wojny za naszą wschodnią granicą. Do historii przeszła już nieudana przeprawa wojsk rosyjskich przez rzekę Donieck. Źle zorganizowani, wyszkoleni i wyposażeni Rosjanie ponieśli klęskę tracąc przy tym dziesiątki czołgów, wozów opancerzonych i wsparcia.

REKLAMA

Przeprawa przez rzekę stanowi z pewnością jeden z najtrudniejszych aspektów sztuki wojennej. Wymaga zgrania wielu różnych jednostek w czasie, oszukania przeciwnika co do miejsca przeprawy i błyskawicznego wykonania przeprawy.

Aby w ogóle jednak myśleć o takie operacji niezbędny jest sprzęt. Poza nowymi czołgami Abrams, Wojsko Polskie kupuje także sprzęt do przeprawy przez rzeki. A tych na terenie naszego kraju nie brakuje. Bez odpowiednich jednostek saperskich i inżynieryjnych, nasze czołgi byłyby niezdatne do dotarcia do celu.

Dlatego też pomiędzy Skarbem Państwa - Agencją Uzbrojenia a CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels, zawarta została umowa ramowa na dostawę parków pontonowych.

Park pontonowy PFM może być mostem lub promem

Przedmiotem umowy ramowej jest dostawa parków pontonowych PFM  na potrzeby wojsk inżynieryjnych. Maksymalna wartość zamówienia została określona na 1,5 mld zł, a przewidziana kontraktem cena jednego kompletu wynosi 115 mln zł brutto. Niestety na nowy sprzęt przyjdzie nam poczekać. Termin obowiązywania umowy ramowej został określony na koniec 2026 r.

Umowa obejmuje również pakiet szkoleniowy, opracowanie dokumentacji wraz z przekazaniem licencji oraz dostawy zestawów części zamiennych i naprawczych.

Park pontonowy PFM

Parki pontonowe PFM umożliwią budowę 100 m mostów lub będą mogły pełnić rolę dwóch promów, o nośności nie mniejszej niż MLC 70 dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 dla pojazdów kołowych.

REKLAMA

Nośność wykonywanych przepraw umożliwi pokonywanie przeszkód wodnych m.in. przez czołgi M1A2 SEP v.3 Abrams, samodzielnie bądź transportowanych na kołowych zestawach niskopodwoziowych.

W skład jednego kompletu parku pontonowego wchodzić będzie m.in.: 12 zestawów transportowych złożonych z ciągnika siodłowego Jelcz oraz naczepy, 1 samochód ciężarowo-osobowy Jelcz, 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi, 4 rampy najazdowe oraz wyposażenie, narzędzia i urządzenia zabezpieczające budowę oraz utrzymanie i obsługę przeprawy.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA