Rosja zbombardowała Beskidzki Tunel Kolejowy. To łącznik Ukrainy z Europą, 40 km od granicy z Polską
Mimo że infrastruktura kolejowa do dziś jest celem rosyjskich agresorów, Ukraina jak gdyby nigdy nic planuje transport pszenicy do Egiptu właśnie koleją. Teraz armia rosyjska obrała kolejny cel - Beskidzki Tunel Kolejowy, będący dumą ostatnich lat i punktem łączącym Ukrainę z Europą. Warto przypomnieć, że przed II wojną światową tunel ten mieścił się w granicach Polski, a dzisiaj jest położony zaledwie 40 km od naszych granic.
Beskidzki Tunel Kolejowy przechodzi przez Karpaty w obwodzie lwowskim. Znajduje się około 40 km od granicy z Polską. Bliskość Unii Europejskiej była kluczowa przy decyzji o inwestycji.
Beskidzki Tunel Kolejowy łączy Ukrainę z Europą
Budowa rozpoczęła się w 2013 roku i od razu zakładano, że Beskidzki Tunel Kolejowy ułatwi transport produktów i ludzi do krajów wspólnoty. Poprzedni tunel był w złym stanie, a nowy znalazł się tuż obok - 30 metrów od leciwego poprzednika.
Tylko w ciągu roku funkcjonowania przez otwarty w 2018 roku tunel przejechało 10500 pociągów towarowych, które przewoziły węgiel i rudę. W sumie przed wojną Beskidzki Tunel Kolejowy odpowiadał za 60 proc. ładunków tranzytowych. Jego budowa pochłonęła 102,7 mln euro.
Nic dziwnego, że trasa ta znalazła się na celowniku rosyjskiego agresora. W wyniku ostrzału uszkodzona została nie tylko infrastruktura, ale byli też ranni.
Kolej pełni w Ukrainie bardzo ważną funkcję
Jak informowano w maju, w wyniku działań wojennych zniszczonych zostało 6 tys. km torów kolejowych (z 21 tys. km) oraz 20 stacji. W sumie straty związane z infrastrukturą - mosty, drogi, lotniska - wynoszą już od 30 do 40 mld dolarów. Rosja może nie wygrać wojny, ale odbudowa Ukrainy potrwa zapewne latami.
Pocieszające jest to, że pomimo dużych strat kolej w Ukrainie dalej funkcjonuje. To właśnie pociągami przewożona będzie pszenica do Egiptu przez Polskę. Wiele wskazuje na to, że chodzi o 300 tys. ton, które Egipt kupił jeszcze przed wojną. Przewóz jest kluczowy, bowiem utrudnianie transportu żywności oznacza, że świat może zmagać się z klęską głodu, o jakiej nie słyszeliśmy. W ukraińskich silosach znajdować ma się ok. 22 mln ton zboża.
Kolej od początku wojny pełniła ważną funkcję i pomagała uciec uchodźcom z kraju
Do dziś się to nie zmieniło. Co więcej, Koleje Ukraińskie uruchomiły tzw. autokuszetki, w których można przewozić samochody.
Już po wybuchu wojny władze ukraińskich kolei poruszały się po całym kraju mobilnym składem dowodzenia, którym był wagon Pesa 610M. Mimo trwania walk, Ukraińcom w ostatnim czasie udało się zmodernizować stare składy ER9M. Ich pociągi bez wątpienia mogą być jednym z symboli bohaterskich działań i determinacji Ukrainy.
Beskidzki Tunel Kolejowy - historia i dane techniczne
Beskidzki Tunel Kolejowy został wybudowany w 1886 roku. Pierwotnie łączył on Galicję z Rusią Podkarpacką w Austro-Węgrzech. Pod koniec II wojny światowej Niemcy wysadzili tunel. Jego odbudowa nie trwała długo. Tunel beskidzki został ponownie otwarty już w 1946 roku.
Niemal 70 lat później stan techniczny tunelu był tak tragiczny, że Ukraińcy zdecydowali się na wybudowanie w jego sąsiedztwie nowej, dwutorowej konstrukcji. Nowy tunel został oddany do użytku 24 maja 2018.
Beskidzki Tunel Kolejowy - dane techniczne:
długość - 1764 m
wysokość - 8,5 m
szerokość - 10,5 m
Głębokość - 182 m
Grubość żelbetu - 70 cm