REKLAMA

Potężny amerykański lotniskowiec gotowy do akcji. Gerald R. Ford miał opóźnienia z powodu najnowszych technologii

Wykonawcy z pewnością odetchnęli z ulgą. Budowa najnowocześniejszego amerykańskiego lotniskowca ciągnęła się w nieskończoność i już niektórzy zaczęli wątpić, czy kiedykolwiek dobiegnie końca. Gerald R. Ford w końcu jest gotowy do pracy.

Amerykański lotniskowiec
REKLAMA

Dotychczasowa praktyka wskazywała, że budowa lotniskowca w Stanach Zjednoczonych trwa około pięciu lat, jednak już od samego początku budowa USS Gerald R. Ford, lotniskowca nowej generacji zmagała się z opóźnieniami i wielokrotnym zwiększaniem budżetu. Pierwotnie zakładano, że budowa tego konkretnego egzemplarza, ze względu na zastosowanie wielu nowych rozwiązań potrwa nieco dłużej niż zwykle i na budowę będzie potrzeba ośmiu lat. Zważając na fakt, że prace rozpoczęto w 2009 roku, wszystko wskazywało, że lotniskowiec wejdzie do służby w 2017 roku.

REKLAMA

USS Gerald R. Ford jest gotowy do służby

Problemy pojawiły się właśnie tam, gdzie postanowiono zastosować nowatorskie technologie, które okazały się niedopracowane. Jednym z większych problemów był system elektromagnetycznej katapulty do samolotów czy też windy do transportu amunicji na pokład. W efekcie na ukończenie prac i wszystkich niezbędnych testów trzeba było czekać całe pięć lat dłużej. USS Gerald R. Ford został uznany za gotowy do służby w Marynarce Wojennej USA pod koniec 2021 roku.

Zaledwie w czerwcu 2021 roku przeprowadzony został test wstrząsowy. Wtedy to też długi na 337 metrów i aktualnie największy lotniskowiec na świecie wytrzymał podwodną eksplozję 20 ton materiałów wybuchowych z bliskiej odległości. Okazało się jednak, że eksplozja nie zrobiła na okręcie USS Gerald R. Ford żadnego większego wrażenia.

REKLAMA

Teraz lotniskowiec będzie można wyposażyć w nawet 70 samolotów, wśród znajdzie się 40 sztuk F/A-18 Super Hornet oraz F-35 JSF, pięć samolotów EA-18G Growler, 19 helikopterów Seahawk, cztery samoloty wczesnego ostrzegania E-2D Hawkeye oraz dwa transportowe MV-22B Osprey.

Koszt budowy lotniskowca oszacowano na poziomie 13,3 mld dol. Tym samym USS Gerald R. Ford jest aktualnie najdroższym okrętem wojennym w historii. Jest to pierwszy lotniskowiec nowej klasy lotniskowców Ford, która docelowo ma zastąpić lotniskowce klasy Nimitz.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA