Gry  / News

Spider-Man, Gran Turismo 7, Demon’s Souls - twórcy gier na PS5 opisują działanie haptyki DualSense

Marketingowy pion Sony Interactive Entertainment ma niezwykle trudny orzech do zgryzienia. Firma chce pokazać unikalne działanie języka haptycznego w kontrolerze DualSense, aby wyróżnić nową technologię na tle zwykłych silników wibracyjnych. Jak coś takiego zaprezentować na odległość? Pomoc nadeszła ze strony deweloperów.

Sony poprosiło deweloperów nadchodzących gier wideo, aby ci wytłumaczyli, jak technologia haptyczna zostanie wykorzystana w ich produkcjach. Wypowiedzi udzielili m.in. producenci nowego Spider-Mana, Demon’s Souls, kolejnego Horizon oraz Gran Turismo 7:

Pajęczy zmysł w Marvel’s Spider-Man: Miles Morales.

Dzięki technologii haptycznej gracz poczuje, jak to jest mieć dodatkowy zmysł superbohatera. Haptyczne drżenia kontrolera DualSense będą kierunkowe, pozwalając określić, z której strony nadchodzi zagrożenie. Przód, tył, lewo, prawo - będziemy wiedzieć nie tylko o nadchodzącym niebezpieczeństwie, ale również określić skąd nadciąga.

Dzięki temu Miles Morales może bezbłędnie stosować kontrataki i uniki. Nawet wobec tych zagrożeń, które nie są widoczne na ekranie, jak np. strzał z karabinu snajperskiego oddalonego na tyle, że strzelec znajduje się poza kamerą. Współcześnie tego typu pajęczy zmysł jest sygnalizowany przy pomocy symboli kierunkowych widocznych na ekranie. Ciekawe, czy technologii haptycznej uda się je zastąpić.

Skok broni w Horizon Forbidden West

Twórcy nowego Horizona nie mówią co prawda niczego o haptyce, ale wspominają o wykorzystaniu innej unikalnej technologii kontrola DualSense: adaptacyjnych spustów. Triggery w nowym padzie Sony mogą mieć regulowany skok, a także regulowany opór. Daje to wielkie możliwości deweloperom, o czym wspomina Mathijs de Jonge ze studia Guerilla Games.

Dzięki adaptacyjnym triggerom każda broń, jakiej będzie używała Alloy w Horizon Forbidden West, ma się drastycznie różnić. Nie tylko wyglądem, ale również tym, jak będziemy ją czuć pod palcami. Różne poziomy głębokości spustu, rozmaity opór i zmienne drżenia sprawią, że postapokaliptyczne pukawki rozróżnimy od siebie z zamkniętymi oczami i zasłoniętymi uszami.

Idealne uderzenie metalu o metal w Demon’s Souls

Gavin Moore - dyrektor kreatywny w Studio SIE Japan - zamierza wykorzystać haptykę jako dodatkową informację dla gracza. Silniki haptyczne są w stanie wyprodukować drżenia o znacznie szerszym i bardziej zróżnicowanym zakresie niż silniki wibracyjne. Dzięki temu producenci Demon’s Souls mogą przypisać poszczególne rodzaje drżenia do podobnych sytuacji: parowania i idealnego parowania. To drugie nagradza gracza możliwością wykonania dewastującej kontry.

Haptyka w Demon’s Souls ma sprawić, że gracz będzie znał swoje bronie na wylot. Miłośnik serii rozróżni po samych drżeniach siłę swojego ataku, skuteczność swojej obrony, rodzaj zadanych obrażeń i tak dalej.

ABS w Gran Turismo 7

Producenci nowego symulatora wyścigowego podkreślają, że dzięki technologiom zastosowanym w kontrolerze DualSense gracze poczują pod palcami koła samochodu. Przykładem niech będzie system ABS: podczas hamowania gracz poczuje okresowe zmiany ciśnienia układu hamulcowego w miarę wywierania przez kierowcę nacisku na pedał hamulca. Przysłużą się do tego zarówno adaptacyjne triggery, jak i drżenia.

Szerokie pasmo języka haptycznego pozwoli także lepiej oddać charakter podłoża, po jakim się poruszamy. Nasze palce bez problemu poczują różnicę między bezpiecznym i stałym asfaltem, śliskim i falującym trawnikiem oraz piaskiem i żwirem przesypującym się pod kołami.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst