Leica Street Photo 2019 - zobacz najlepsze polskie zdjęcia uliczne
Emocje, forma, która podąża za treścią, niespodziewane wydarzenia. Fotografie nagrodzone w 9. edycji konkurs Leica Street Photo mają to wszystko.
Leica Street Photo to obecnie największy i najbardziej prestiżowy konkurs fotografii ulicznej w Polsce. Do tegorocznej, już dziewiątej edycji konkursu zgłoszono ponad 3000 zdjęć.
Popularność fotografii ulicznej od lat rośnie. Powstają nowe grupy, konkursy fotograficzne, organizowane są nawet warsztaty. Czym tak naprawdę jest fotografia uliczna? Ogólnie panuje duże zamieszanie na temat definicji tego rodzaju fotografii. Chyba łatwiej jest opisać, czym nie jest. Nie jest fotografią ustawianą, pozowaną. Wbrew pozorom ten rodzaj fotografii nie musi też dotyczyć fotografowania ulicy. Fotografie uliczne można robić na plaży, w parku, a nawet w domu. Jak powiedział mi kiedyś uznany fotograf uliczny Jacek Szust:
Fotografia uliczna to odłam fotografii dokumentalnej, w którym mniej liczy się sam dokument, a więcej sposób myślenia fotografa. To subiektywne podejście do dokumentu, czyli fotografii niepozowanej, w którym samo zdarzenie jest na drugim miejscu, bo bardziej chcesz pokazać indywidualne cechy artysty, w jaki sposób on myśli i postrzega rzeczywistość.
Fotografie uliczne nagrodzone w 9. edycji Leica Street Photo dobrze wpisują się w tę definicję. To trochę taki dokument emocjonalny.
Grand Prix — Joanna Mrówka
Zwycięzcą konkursu została Joanna Mrówka. Za zajęcie pierwszego miejsca autorka otrzyma nie byle jaką nagrodę: aparat Leica D-Lux 7. Jej wyśmienita klatka przedstawia dwójkę dzieci: jedno celuje pistoletem zabawką w drugie.
Jeśli lubicie polskie zdjęcia uliczne czy podróżnicze, to zapewne dobrze znacie twórczość Mrówki. To nie jej pierwsze wyróżnienie w konkursach fotograficznych - jej twórczość jest doceniana od lat. Autorka prowadzi też ciekawego bloga mrowisko.wordpress.com, gdzie można zobaczyć o wiele więcej jej zdjęć.
Zdjęcia Mrówki znalazło się w gronie 20 najlepszych prac konkursu. Wszystkie wiszą już w przestrzeni Leica 6 × 7 Gallery Warszawa przy ul. Mysiej 3. Fotografie wybrało jury w składzie: Agata Grzybowska, Rafał Łochowski, Karol Grygoruk oraz Michał Warda, pod przewodnictwem mistrza polskiej fotografii, Tomasza Tomaszewskiego.
Jury podkreśla, że nie był to dla nich łatwy wybór. Do finałowej „dwudziestki” dostało się wiele atrakcyjnych zdjęć godnych nagrody. Fotografie przyciągają uwagę, są różnorodne, mają wysoki poziom. Jak mówią, w selekcji znajdziemy zarówno zaskakujące detale wypatrzone na ulicy, rozbudowane kadry sprawiające wrażenie wyjętych wprost z planu filmowego, zdjęcia o zabawnym kontekście okraszone humorem, jak i te, które niosą ze sobą potężny ładunek emocji zamknięty w prostokątnej klatce. Jest w czym wybierać.
Wspólnie z przewodniczącym jury — Tomaszem Tomaszewskim – uznaliśmy, że poszukiwać będziemy humanistycznego obrazu, w którym forma podąża za treścią nawet wtedy, gdy kosztem jest użycie prostego, wizualnego języka. Nonszalanckość gestu małoletniego rewolwerowca nadaje wybranej przez nas fotografii niespotykanego dramatyzmu oraz niesie wyjątkowy ładunek emocjonalny. Sytuacja uchwycona została z precyzją i tak samo skomponowana. Te wszystkie walory spowodowały, że jury 9. edycji Leica Street Photo postanowiło uhonorować zdjęcie oraz jego autorkę nagrodą Grand Prix - piszą w uzasadnieniu decyzji jurorzy 9. edycji konkursu Leica Street Photo.
Gratulujemy Joannie Mrówce oraz wszystkim innych laureatom. To duży skuwce i wyróżnienie. A i nagroda zacna.