REKLAMA
  1. SPIDER'S WEB
  2. Foto

Olympus M.Zuiko Digital ED 12–200 mm f/3.5–6.3 - recenzja uniwersalnego obiektywu do wszystkiego

Nowy uniwersalny obiektyw M.Zuiko Digital ED 12–200 mm f/3.5–6.3 do systemu Mikro Cztery Trzecie to moje odkrycie ostatniego wakacyjnego wyjazdu do Budapesztu. Czy to znaczy, że stałem się foto-januszem ze spacer zoomem?

M.Zuiko Digital ED 12–200 mm f/3.5–6.3 - recenzja spacer zooma Olympusa
REKLAMA
REKLAMA

Tzw. spacer zoomy, czyli obiektywy o bardzo dużym zakresie ogniskowych, to szkła, które kojarzą się raczej z foto-januszami, niż poważnymi fotografami. Fotografami z wiedzą na każdy temat, wielkim wąsem, kamizelką rybaczką, bomberami. Jak wiadomo, poważni fotografowie robią tylko na stałkach, najlepiej z dopiskiem Pro lub czerwonym pierścieniem.

Piszę to oczywiście z przymrużeniem oka, ale jest w tym trochę prawdy. Bo spacer zoomy rzeczywiście były złymi obiektywami. Przez wiele lat zachęcały niską ceną i uniwersalnością, ale mocno traciły przy bliższym poznaniu. Ciemne, nijakie, miękkie, niewyraźne, słabo zrobione. Takie właśnie były. A mimo to i tak wielu je lubiło.

 class="wp-image-1006497"
Olympus OM-D E-M10 Mark III + M.Zuiko Digital ED 12–200 mm f/3.5–6.3 w Budapeszcie

Z biegiem lat i rozwojem optyki, spacer zoomy, zaczęły dorastać. Na rynku pojawiły się coraz lepsze konstrukcje, które nie przypominały już dawnych szkieł. Mogę tu wymienić takie obiektywy jak Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM, Tamron 16-300 mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro czy M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO.

Jednym z najnowszych jest natomiast M.Zuiko Digital ED 12–200 mm f/3.5–6.3 z 16,6-krotnym powiększeniem. Na pierwszy rzut oka nie byłem zachwycony tym szkłem i pomysłem zabierania go na wakacyjny wyjazd. Po krótkich testach w domu przełamałem się jednak i dałem mu szansę.

ISO 100, 56 mm, f/8, 5 s, zdjęcie obrobione class="wp-image-1006623"
ISO 100, 56 mm, f/8, 5 s, zdjęcie obrobione

Obiektyw już na początku przekonuje solidnym wykonaniem, uszczelnioną konstrukcją i niską wagą

M.Zuiko Digital ED 12–200 mm f/3.5–6.3 składa się z 16 elementów w 11 grupach oraz 7-listkowej przysłony.  Ma wymiary 99,7 × 77,5 mm i waży zaledwie 455 g, oferując zakres ogniskowych o ekwiwalencie dla pełnej klatki aż 24-400 mm. A to daje aż 16,6-krotne przybliżenie. To obecnie najwydajniejszy zoom z obiektywów do aparatów bezlusterkowych. Minimalna odległość ogniskowania wynosi 10 cm na szerokim kącie i 50 cm na maksymalnym zoomie. Przednia soczewka mierzy 72 mm, a maksymalne powiększenie wynosi 0,23x (0,46x dla FF).

 class="wp-image-1006506"

Widać tu jak na dłoni dużą zaletę systemu Mikro Cztery Trzecie. Opisywany zoom waży zaledwie 455 g. Zestaw z niedużym Olympusem OM-D E-M10 Mark III waży niecałe 900 g, a z profesjonalnym korpusem Olympus OM-D E-M1 Mark II nieco ponad 1 kg.

Dla porównania konkurencyjna konstrukcja Tamron 16-300 mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD MACRO stworzona do matryc APS-C waży już 540 g przy podobnych rozmiarach. Z kolei stworzony pod pełną klatkę Nikkor 28-300 mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S waży aż 800 g, pokrywając przy tym węższy zakres ogniskowych. A w czasie podróży, każde 100 g robi różnicę. Oczywiście większe matryce lepiej obrazują, ale jeśli komuś zależy na wadze i rozmiarach, Mikro Cztery Trzecie robi robotę.

 class="wp-image-1006542"

Jakość wykonania obiektywu jest naprawdę dobra.

Obudowa została wykonana z poliwęglanu, a bagnet jest metalowy. Mimo że nie jest to obiektyw z profesjonalnej serii Zuiko Pro, to ma uszczelnioną konstrukcję, co z pewnością przyda się w podróży. Ulokowany mniej więcej pośrodku pierścień zmiany ogniskowej jest duży, ma przyjemną fakturę. Do ogniskowej ok. 100 mm pierścień pracuje bardzo lekko i przyjemnie. Powyżej tej ogniskowej natrafiamy na zdecydowany opór, który jednak można spokojnie pokonać.

 class="wp-image-1006503"
12 mm
 class="wp-image-1006500"
200 mm

Obiektyw praktycznie podwaja swoją długość przy maksymalnej ogniskowej, co oczywiście jest pewną wadą. Tego typu konstrukcje łatwiej łapią np. kurz do środka, w naturalny sposób zasysając brudy w momentach zmiany ogniskowej na niższą.

Konstrukcja 12-200 mm wygląda jednak bardzo solidnie, a obiektyw przy maksymalnym wysunięciu, nie ma dużych luzów. M.Zuiko Digital ED 12–200 mm f/3.5–6.3 jest prosty w użyciu. Na obudowie nie znajdziemy żadnych przełączników czy przycisków. Przy korzystaniu z AF, interesuje nas zatem tylko zmiana ogniskowej. I tyle w kwestii specyfikacji. Jak obiektyw sprawuje się w praktyce?

Do wszystkiego, czyli do niczego?

Aby zmieścić w tak niedużej i lekkiej obudowie konstrukcję optyczną o zakresie 12–200 mm f/3.5–6.3, projektanci poszli na pewne kompromisy. Nie spodziewałem się zatem cudów pod względem jakości obrazu. I cudów nie otrzymałem. Obiektyw daje jednak naprawdę bardzo solidny obrazek, szczególnie bliżej szerokiego kąta.

 class="wp-image-1006689"
ISO 200, 23 mm, f/5, 1/320 s
 class="wp-image-1006686"
Crop 100%
 class="wp-image-1006719"
12 mm, f/5.6, 1/250, ISO 64
12 mm, f/5.6, 1/250, ISO 64, crop 100% class="wp-image-1006749"
12 mm, f/5.6, 1/250, ISO 64, crop 100%
 class="wp-image-1006725"
200 mm, f/6.3, 1/200, ISO 64
 class="wp-image-1006722"
200 mm crop 100 %
200 mm, f/9, 1/640 s, ISO 200 class="wp-image-1006728"
200 mm, f/9, 1/640 s, ISO 200
200 mm, f/9, 1/640 s, ISO 200, crop 100 % class="wp-image-1006698"
200 mm, f/9, 1/640 s, ISO 200, crop 100 %
200 mm, f/9, 1/640 s, ISO 200 class="wp-image-1006701"
200 mm, f/9, 1/640 s, ISO 200
200 mm, f/9, 1/640 s, ISO 200, crop 100 % class="wp-image-1006704"
200 mm, f/9, 1/640 s, ISO 200, crop 100 %
30 mm, f/5.6, 1/80 s, ISO 200 class="wp-image-1006731"
30 mm, f/5.6, 1/80 s, ISO 200
30 mm, f/5.6, 1/80 s, ISO 200, crop 100 % class="wp-image-1006734"
30 mm, f/5.6, 1/80 s, ISO 200, crop 100 %
 class="wp-image-1006713"
200 mm, f/6.3, 1/400 s, ISO 200
 class="wp-image-1006716"
200 mm, f/6.3, 1/400 s, ISO 200, crop 100%

Najlepsza jakość obraz jest mniej więcej w zakresie 12-30 mm. Ogólnie im wyższa ogniskowa, tym jakość spada, szczególnie od ok. 100 mm w górę. Spadają detale, obraz staje się bardziej „miękki". Zazwyczaj pomaga przymknięcie przysłony do f/8-11, na której otrzymujemy optymalną jakość. Abberacja chromatyczna raczej nie doskwiera, a jeśli już występuje to głównie w rogach na wyższych ogniskowych. Można ją jednak łatwo zniwelować na etapie postprodukcji.

ISO 200, 400 mm, f/6.3, 1/2000 s, zdjęcie obrobione class="wp-image-1006587"
ISO 200, 200 mm, f/6.3, 1/2000 s, zdjęcie obrobione

Winieta jest delikatna i raczej rzadko występuje. Popularną wadą starszych spacer zoomów często była dystorsja. W M.Zuiko Digital ED 12–200 mm f/3.5–6.3 ten problem prawie nie występuje, co pokazuje jaki postęp zrobiono w dziedzinie optyki. Obiektyw wyposażono w cichy i szybki silnik AF MSC (Movie & Still Compatible), który sprawia, że ostrzenie nie jest żadnym problemem. Przedni element nie obraca się podczas ustawiania ostrości, co znacznie ułatwia życie użytkownikom filtrów polaryzacyjnych.

 class="wp-image-1006602"
ISO 125, 12 mm, f/8, 1/15 s, zdjęcie obrobione

Warto zauważyć, że minimalna wartość przysłony przy danej ogniskowej rośnie dosyć szybko i nieproporcjonalnie, co jest raczej wadą tej konstrukcji. Wartość f/6.1 uzyskujemy już przy ogniskowej 70 mm, podczas gdy przy 100 mm mamy f/6.2, a przy maksymalnej ogniskowej 200 mm — f/6.3. To sprawia, że trzeba będzie szybciej podnosić czułość ISO. A matryce Mikro Cztery Trzecie tego raczej nie lubią.

ISO 200, 100 mm, f/10, 4 s class="wp-image-1006566"
ISO 200, 50 mm, f/10, 4 s, zdjęcie obrobione

Podsumowując, patrząc na kompaktowe rozmiary i wagę obiektywu, oferowana jakość obrazu jest naprawdę dobra. I z pewnością dużo, dużo lepsza, niż spacer zoomy sprzed lat.

ISO 200, 70 mm, f/6.1, 1/400 s, zdjęcie obrobione class="wp-image-1006662"
ISO 200, 70 mm, f/6.1, 1/400 s, zdjęcie obrobione

Krytyce takich konstrukcji z pewnością zarzucą, że to ciemne szkło, że tak naprawdę nie jest wybitne na żadnej z ogniskowych. To prawda, ale jednak przy takich gabarytach oferuje bezkonkurencyjne możliwości. To nowoczesne szkło, które idzie na kompromis, ale moim zdaniem kompromis zwycięski dla użytkownika.

ISO 200, 70 mm, f/8, 1/1250 s, zdjęcie obrobione class="wp-image-1006548"
ISO 200, 70 mm, f/8, 1/1250 s, zdjęcie obrobione

To moje odkryciem w trakcie wakacyjnego wyjazdu

Tak duży zakres ogniskowych daje ogromne możliwości różnorodnego kadrowania: od szerokich kadrów krajobrazowych, przez portrety na ok. 100 mm, aż po detalach makro oraz ogromnych przybliżeniach. Taki wachlarz możliwości jest niezastąpiony w trakcie podróży.

 class="wp-image-1006650"
12 mm, zdjęcie obrobione
 class="wp-image-1006647"
200 mm, zdjęcie obrobione
 class="wp-image-1006572"
200 mm, zdjęcie obrobione
 class="wp-image-1006668"
12 mm
 class="wp-image-1006674"
50 mm
 class="wp-image-1006671"
200 mm

Szeroki kąt dobrze sprawdził się, kiedy chciałem pokazać typowe miejskie krajobrazy, np. parlament i Dunaj z niebem, które często nadaje klimatu zdjęciom. Środkowy zakres ogniskowych dobrze sprawdzi się do naturalnie wyglądających portretów spotkanych osób. Wprawdzie bokeh na f/5.6 i matrycy Cztery Trzecie nie jest imponujący, ale zawsze można odejść, zwiększyć ogniskową i wygląda to całkiem nieźle.

ISO 200, 42 mm, f/7.1, 1/500 s, zdjęcie obrobione class="wp-image-1006581"
ISO 200, 42 mm, f/7.1, 1/500 s, zdjęcie obrobione
ISO 200, 12 mm, f/7.1, 1/400 s, zdjęcie obrobione class="wp-image-1006626"
ISO 200, 12 mm, f/7.1, 1/400 s, zdjęcie obrobione

Skrajne wartości ogniskowej, dające nawet ekwiwalent 400 mm, dają dużo możliwości sfotografowania odległych elementów miejskiego krajobrazu, których często nie widać gołym okiem. Zoom umożliwia wyselekcjonowanie ich z miejskiej dżungli, a często także malownicze odcięcie od tła.

Fotografując na 300-400 mm zmienia się też perspektywa — odległe budynki czy pomniki wygląda zupełnie inaczej, niż jakbyśmy fotografowali je w podobnym kadrze, ale z bliska. Taka różnorodność kadrów daje duże możliwości eksperymentowania, nauki, a dzięki temu relacja z wyjazdu może być ciekawsza.

ISO 200, 112 mm, f/9, 1/1250 s, zdjęcie obrobione  class="wp-image-1006551"
ISO 200, 112 mm, f/9, 1/1250 s, zdjęcie obrobione

Jeśli szukasz jednego, uniwersalnego obiektywu do wszystkiego, to M.Zuiko 12-200 mm da radę

Ten obiektyw ma swoje wady. Nie jest może mistrzem jakości obrazu, szczególnie powyżej 100 mm i jest ciemny. Jednak żadne inne szkło nie daje takiego zakresu ogniskowych przy tak kompaktowych rozmiarach i wręcz piórkowej wadze. A jakość obrazu spokojnie wystarczy do wielu zastosowań, szczególnie jeśli mamy na myśli internet i Instagrama, gdzie i tak królują zdjęcia ze smartfonów.

ISO 5000, 12 mm, f/6.3, 1/60 s, zdjęcie obrobione class="wp-image-1006614"
ISO 5000, 12 mm, f/6.3, 1/60 s, zdjęcie obrobione

M.Zuiko Digital ED 12–200 mm f/3.5–6.3 udowodnił mi, że szkło do wszystkiego wcale nie jest do niczego, a współczesne spacer zoomy mogą być sexy. To interesująca propozycja dla osób, które podróżują i nie chcą zabierać ze sobą masy sprzęt, a raczej podróżować na lekko. Cena ok. 3900 zł jest adekwatna do jego możliwości, szczególnie kiedy spojrzymy przez pryzmat kilku obiektywów, które zastępuje.

REKLAMA

____

W tekście prezentuję obrobione zdjęcia, ale TUTAJ można pobrać paczkę fotografii JPEG prosto z aparatu w oryginalnych rozmiarach. 

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA