Haptic Touch brzmi dumnie, ale jest tylko namiastką 3D Touch w iPhonie XR. Apple chce to zmienić
Zastosowana w iPhonie XR technologia Haptic Touch to nic innego jak wzbogacenie dłuższego przyciśnięcia elementu na ekranie reakcją silniczka wibracyjnego. Rozwiązanie to ustępuje znacznie 3D Touch, ale Apple zamierza rozwijać jego możliwości.

Dlaczego iPhone XR jest tańszy i kosztuje tylko 3729 zł w podstawowej wersji? Odpowiedź jest prosta - Apple zdecydował się przypadku tego modelu na kilka kompromisów. Najważniejszym jest zastosowanie ekranu LCD zamiast OLED-owego, wykorzystanego w iPhone'ach X, XS i XS Max.
Ochrzczony pięknym mianem, wyświetlacz Liquid Retina nie zachwyca również rozdzielczością, która wynosi zaledwie 1792 x 828 pikseli i jest niższa niż w iPhone'ach 8 Plus (i wcześniejszych), wyposażonych wyświetlacz Full HD.
Trzecia różnica na poziomie ekranu to brak technologii 3D Touch, która pojawiła się po raz pierwszy w iPhonie 6S i była dostępna w kolejnych modelach. W tym przypadku jednak bodźcem do usunięcia funkcji była prawdopodobnie nie oszczędność, ale ograniczenia technologiczne.
Przed premierą tegorocznych iPhone'ów pojawiły się spekulacje, że Apple w ogóle zrezygnuje z 3D Touch. Na szczęście dotyczyło to wyłącznie jednego modelu, a użytkownicy iPhone'a XS i XS Max nadal mogą korzystać z tej technologii.
Czym różni się Haptic Touch od 3D Touch?
Haptic Touch brzmi dumnie. Tak naprawdę ten marketingowy żargon wykorzystany został tylko po to, by złagodzić fakt usunięcia 3D Touch w iPhone'ach XR. Różnice widać jak na dłoni. Producent połączył dłuższe przyciśnięcie ekranu z reakcją silniczka wibracyjnego, symulując reakcję znaną z 3D Touch.
Haptic Touch to po prostu mocno ograniczona namiastka lepszego rozwiązania. Najważniejszą konsekwencją rezygnacji z 3D Touch jest wąska gama możliwości skorzystania z Haptic Touch, ograniczająca się do kilku funkcji, takich jak włączenie latarki czy aparatu z ekranu blokady albo obsługi Centrum sterowania.
W iPhonie XR zabrakło na starcie kilkunastu akcji, jeżeli wliczymy w to opcje, do których dostęp uzyskiwaliśmy w menu kontekstowym poprzez mocniejsze naciśnięcie ikon aplikacji.
Dłuższe przyciśnięcie dowolnej ikony aplikacji powoduje wywołanie ekranu drgających ikon, pozwalającego usuwać oprogramowanie czy ustawiać je w pożądanej kolejności.
Znacznie ważniejszy będzie brak funkcji peek and pop, która umożliwia podgląd tego, co znajdziemy pod linkiem czy w wiadomości e-mail, bez ich otwierania. A także wywoływania dodatkowego menu poprzez przesunięcie w górę podglądanego elementu. Na przykład w Mail.app możemy w ten sposób szybko odpowiedzieć na wiadomość czy przesłać ją dalej.
Haptic Touch będzie rozwijane.
Różnice są spore, ale Apple nie zamierza poprzestać na tych funkcjach, które udostępnił w ramach Haptic Touch w iPhonie XR. Nilay Patel z The Verge w swojej recenzji iPhone'a XR poinformował, że przedstawiciele Apple'a zapewnili go o pracach nad rozszerzeniem możliwości Haptic Touch w iOS.
3D Touch to świetna technologia, z której korzystam dziesiątki razy dziennie. Najrzadziej przy tym wywołuję menu kontekstowe aplikacji, a najczęściej używam 3D Touch do podglądu linków, wiadomości czy zdjęć. Zastąpienie jej w iPhonie XR przez Haptic Touch znacząco wpłynęło na moją decyzję zakupową. Nie chcąc przekraczać granicy 4000 zł za telefon, zdecydowałem się na zakup zeszłorocznego iPhone'a X zamiast modelu XR.
Sam iPhone XR zbiera zaskakująco pochlebne opinie recenzentów. Przedsprzedaż urządzenia ruszyła 19 października, a pierwsze egzemplarze trafią do nabywców 26 października. Na Spider's Web oczywiście opiszemy szczegółowo tańszego iPhone'a.