Falstart Microsoftu: Mac dostanie Visual Studio
Każdy, kto w ciągu ostatnich lat uczestniczył w jakiejś konferencji z udziałem Microsoft, na pewno widział slajd o nazwie „Convergence journey”. Towarzyszy temu zawsze epicka historia o tym, jak firmie udało się scalić swoje środowiska developerskie w jedność.
Dzięki temu zabiegowi zamiast korzystać z różnych środowisk, bibliotek i SDK, pisząc pod różne platformy, korzystamy z jednolitego środowiska programistycznego i uruchomieniowego. Wynikiem jest platforma Universal Windows Platform, umożliwiająca uruchamianie tego samego programu na telefonie, tablecie, komputerze, a nawet HoloLens i na Xbox One.
Jednak tej drodze do ujednolicenia towarzyszy druga, prowadzona bardziej po cichu. Jest to droga tym razem rozszerzająca się - na poszczególne nowe platformy. Dzięki temu już dziś jesteśmy w stanie uruchomić programy i aplikacje Web napisane w .NET Core i ASP.NET Core na Linuksach oraz Macach. To dzięki temu na iPadzie i Androidzie uruchomimy Microsoft Office, a na Linuksie SQL Server. I dzięki temu właśnie jesteśmy w stanie, pisząc kod w C# pod .NET stworzyć aplikację na iOS oraz Androida. Wszystko to dzięki przemyślanej strategii, decyzjom, i zakupom Microsoftu.
Kolejnym krokiem w tej podróży Microsoftu od komplikacji i zamknięcia do prostoty i otwartości jest udostępnienie narzędzi programistycznych na platformy inne niż Windows. Zaczęło się od Visual Studio Code - programu, mimo nazwie nie opartego na Visual Studio ale na popularnym otwartym edytorze Atom. Visual Studio code nie jest jednak pełnym IDE (Integrated Development Environment) czyli nie jest zintegrowanym środowiskiem programistycznym. To jedynie - bardzo zaawansowany - edytor kodu, z możliwością wywoływania zewnętrznych narzędzi w celu kompilacji lub debugowania.
Czymś innym jest Visual Studio for Mac, które chyba niechcący zapowiedziano niedawno na blogu Microsoftu, by następnie wpis usunąć. Jak podejrzewam, ogłoszenie miało nastąpić równocześnie z oficjalnym ogłoszeniem jego dostępności w trakcie konferencji Connect().
Czym jest Visual Studio for Mac?
Miałem nadzieję pobrać je i obejrzeć, ale skoro usunięto wpis i nie ma jeszcze dostępu do aplikacji, mogę jedynie się domyślać na podstawie przechowywanej przez Google kopii wpisu. Jak wiadomo, w Internecie nic nie ginie.
Podobnie jak Visual Studio Code jest adaptacją Atoma, to Visual Studio for Mac jest wersją Xamarin Studio - wieloplatformowej technologii zakupionej przez Microsoft w tym roku wraz z całą firmą. Według skasowanego już wpisu, mimo że wygląd przypomina Visual Studio dla Windows, to aplikacja nie wyróżnia się od innych natywnych aplikacji macOS. Za kulisami zaś aplikacja korzystać ma z platformy kompilacyjnej Roslyn oraz tych samych plików projektów wykorzystywanych przez MSBuild. Oznacza to, że równocześnie można pracować nad tym samym rozwiązaniem na Macach i komputerach z Windows.
Głównymi zastosowaniami Visual Studio for Mac mają być:
- rozwój mobilnych aplikacji natywnych na Androida
- rozwój mobilnych aplikacji natywnych na iOS oraz desktopowych na macOS
- rozwój aplikacji serwerowych opartych o .NET Core, ASP.NET Core oraz Entity Framework
- pisanie aplikacji uruchamianych z linii poleceń oraz bibliotek programistycznych
Wśród języków wspieranych przez Studio jest głównie C#, ale również F# oraz języki Web czyli JS i HTML. Aplikacja wspiera Intellisense czyli inteligentne podpowiedzi przeznaczone dla programisty oraz bezpośrednie publikowanie rozwiązań w chmurze Azure.
Domyślne środowisko programistyczne na Makach, czyli XCode, jakoś nigdy nie przepadło mi do gustu. Może inaczej będzie, gdy będę miał okazję spróbować nowego Visual Studio. Szczegóły zapewne poznamy już wkrótce.