Laptopy dla graczy są już gotowe na VR i 4K. Wszystko dzięki nowym układom GeForce
Przenośna konsola do gier dla najbardziej wymagających? To oczywiście gamingowy laptop. A teraz, dzięki tym układom, taki laptop będzie pozwalał na znacznie więcej.
Laptopy dla graczy z pewnością nie są najlepszą możliwą platformą do gier wideo. Jeżeli jednak nie boimy się wydawać większych pieniędzy to nie istnieje lepsza mobilna konsola do gier. Przynajmniej jeśli chodzi o obiektywne cechy, takie jak ilość dostępnych na nie tytułów czy moc obliczeniowa procesora graficznego. Że nie wspomnę o tym, że taki laptop to przecież normalny komputer PC, na którym również możemy pracować.
Dlaczego nie są najlepszą? Bo nadal za wysokie pieniądze otrzymujemy sprzęt mniej wydajny od desktopa w porównywalnej cenie, a „tradycyjne” konsole do gier są bardziej bezproblemowe. Na szczęście technika idzie do przodu, znosząc kolejne ograniczenia. A nowa generacja mobilnych GeForce’ów właśnie zniosła kolejne.
Pascal w wersji mobilnej
Jak zapewnia Nvidia, nawet najsłabszy układ z nowej linii GeForce GTX 10M, który będzie montowany najcieńszych i najlżejszych komputerach jest w stanie poradzić sobie z wirtualną rzeczywistością. Co więcej, przynajmniej patrząc na suche dane techniczne udostępnione przez Nvidię, mobilne wersje układów nie różnią się aż tak znacząco od tych desktopowych, a różnice polegają głównie na taktowaniu procesora. Zobaczcie sami:
GTX 1080 | GTX 1080M | GTX 1070 | GTX 1070M | |
Rdzenie CUDA | 2560 | 2560 | 1920 | 2048 |
Taktowanie bazowe | 1607 MHz | 1556 MHz | 1506 MHz | 1442 MHz |
Taktowanie wymuszone | 1773 MHz | 1733 MHz | 1683 Mhz | 1645 MHz |
Pamięć | 8 GB GDDR5X | 8 GB GDDR5X | 8 GB GDDR5 | 8 GB GDDR5 |
Wydajność pamięci | 10 GB/s | 10 GB/s | 8 GB/s | 8 GB/s |
Przepustowość | 320 GB/s | 320 GB/s | 256 GB/s | 256 GB/s |
Nawet najtańszy z układów, a więc GTX 1060M, jest porównywalny z najwydajniejszą z sensownych kart poprzedniej generacji w wersji desktopowej, a więc z GTX 980:
GTX 1060 | GTX 1060M | GTX 980 | |
Rdzenie CUDA | 1280 | 1280 | 2048 |
Taktowanie bazowe | 1404 MHz | 1506 MHz | 1126 MHz |
Taktowanie wymuszone | 1670 MHz | 1708 MHz | 1216 Mhz |
Pamięć | 6 GB GDDR5 | 6 GB GDDR5X | 4 GB GDDR5 |
Wydajność pamięci | 8 GB/s | 8 GB/s | 7 GB/s |
Przepustowość | 192 GB/s | 192 GB/s | 224 GB/s |
Wszystkie komputery z układami GeForce GTX 10M będą wyposażone w narzędzia VRWorks i Ansel. Pierwsze z nich optymalizuje pracę układu pod kątem renderowania rzeczywistości wirtualnej, drugie zaś umożliwia zaawansowane tworzenie zrzutów ekranowych i będą obsługiwać standard G-Sync.
Producenci, którzy zamierzają montować nowe układy Nvidii w swoich komputerach, to, między innymi, Alienware, Asus, Lenovo, Razer, MSI i HP.
Uwaga: mobilne układy GeForce GTX 10 nie posiadają w nazwie handlowej końcówki „M”. Dopisałem ją jednak mimo wszystko, by zwiększyć czytelność tekstu i porównań.