REKLAMA

Tak wyglądałby Instagram 20 lat temu

Jeśli pamiętasz jeszcze czasy Windowsa 95, ten projekt powinien przypaść ci do gustu. Oto wizja Instagrama rodem z połowy lat dziewięćdziesiątych.

Tak wyglądałby Instagram 20 lat temu
REKLAMA

Pamiętam jak dziś mój pierwszy komputer PC z Windowsem. Po przejściu z Amigi 600 czułem się, jakbym odkrywał nowy świat. I faktycznie tak było. Windows 95 dziś wzbudza uśmiech politowania, ale kiedyś to było COŚ.

REKLAMA

Misza Petrick, moskiewski grafik, postanowił zaprezentować swoją wizję Instagrama A.D. 1995. W połowie lat 90. telefon komórkowy był marzeniem ściętej głowy, a smartfony można było zobaczyć co najwyżej w Start Treku. Wobec tego pierwowzór Instagrama nie mógł być aplikacją mobilną, tylko programem komputerowym.

Wizja Instagrama na Windowsie 95 jest naprawdę ujmująca.

instagram-1 class="wp-image-509852"
instagram-2 class="wp-image-509853"
instagram-3 class="wp-image-509854"

Petrick podszedł do tematu z dużym przywiązaniem do detali. W projekcie widzimy charakterystyczne szarości, toporne przyciski, szerokie paski przewijania i 8-bitotwą paletę kolorystyczną. Kapitalnie zostały dobrane nazwy filtrów: ZX, Mac’86, Apple II, czy VIC–20.

Ten projekt pokazuje, jak mocno wyewoluowały interfejsy użytkownika.

W ciągu ostatnich 20 lat w temacie UI zmieniło się wszystko. Dziś interfejsy z lat 90. wyglądają niesamowicie archaicznie, mimo że kiedyś wydawały się całkiem ładne i praktyczne.

Wszechobecne niegdyś szarości dziś zastąpiła biel. Kiedyś każdy przycisk był wpisany w prostokąt i faktycznie wyglądał jak guzik, który można wcisnąć. Dziś w projektach dominują minimalistyczne ikonki, które rzadko są wpisane w jakieś figury geometryczne. Diametralnie zmieniła się również typografia.

material-design-1 class="wp-image-509845"
material-design-2 class="wp-image-509846"
material-design-3 class="wp-image-509847"

Zmienił się też sam rozkład elementów. Przyznam, że bardzo lubię zagłębiać się w wytyczne stylu Material Design. Google pokazuje cały szereg porad dla twórców aplikacji. W przewodniku właściwie każdy element systemu Material Design jest rozłożony na czynniki pierwsze i wyjaśniony. Znajdziemy wytyczne co do wszystkich rodzajów menu, zakładek, animacji, rozkładu elementów, typografii, a nawet doboru kolorystyki. Dla projektantów to cenne źródło wiedzy, a dla zwykłego użytkownika jest to świetna ciekawostka, która odpowiada na pytanie, dlaczego różne aplikacje są do siebie tak podobne.

REKLAMA
apple-design class="wp-image-509849"

Podobny poradnik przygotował też Apple, a znajdziemy w nim nie tylko wytyczne odnośnie projektowania aplikacji mobilnych, ale także wytyczne dla systemów macOS, tvOS i watchOS. To świetna lekcja „anatomii” aplikacji.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-24T20:28:48+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T18:34:05+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T17:33:07+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T17:22:42+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T16:35:13+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T14:46:32+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T14:00:15+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T12:40:23+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T12:03:07+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T11:39:29+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T08:29:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T07:11:23+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T06:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T06:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T21:46:01+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T20:41:48+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T19:57:16+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T19:35:11+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T19:00:09+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T18:42:50+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T18:13:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T17:17:28+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA