98 punktów, czyli Facebook wie o tobie więcej, niż ty sam o sobie
Nie jestem przeciwnikiem reklam. Głupi byłbym, gdybym był. W końcu na Spider’s Web sprzedajemy reklamy. Ale nawet ja jestem czasem przerażony poziomem reklamowej inwigilacji.
Facebook. Nie da się dziś z tego społecznościowego serwisu nie korzystać. To nie tylko miejsce, gdzie poczytasz co tam u kumpli, pogadasz z daleko mieszkającym od ciebie członkiem rodziny, ale także załatwisz sprawę biznesową, a za niedługo pewnie i urzędową. Dla bardzo wielkiej grupy osób Facebook to dziś także informacja o tym, co się dzieje na świecie, co warto przeczytać, co jest popularne.
I to jest w porządku, fajnie mieć takie miejsce. Gorzej jednak, gdy zajrzymy za facebookową kurtynę. Ja wiem, że to w zasadzie nic specjalnego. Inni wielcy współczesnego internetu działają podobnie. Gdy jednak uważnie przeanalizuje się, jakie informacje zbiera o użytkowniku Facebook, by potem odpowiednio sprzedawać je reklamodawcom, to włos się na skórze jeży. Nawet mnie, wydawcy internetowemu.
Uwaga, to będzie długa lista, ale warto prześledzić ją uważnie całą.
Oto, do czego facebookowi reklamodawcy mają dostęp odnośnie użytkowników Facebooka:
1. Lokalizacja
2. Wiek
3. Pokolenie
4. Płeć
5. Język
6. Wykształcenie
7. Rodzaj wykształcenia
8. Szkoła
9. Pochodzenie etniczne
10. Przychód, wartość netto dochodu
11. Typ posiadanego mieszkania/domu
12. Wartość domu
13. Wielkość posiadłości
14. Liczba metrów kwadratowych twojej posiadłości mieszkalnej
15. Rok, w którym twój dom został zbudowany
16. Układ mieszkania/domu
Zaczęło się niewinnie, prawda? Brew jednak podnosi się od punktu 11. Ale to dopiero początek. To podstawa podstaw informacji o użytkownikach Facebooka, które serwis udostępnia reklamodawcom. Możesz być także przedmiotem hurtowych informacji typu:
17. Użytkownicy, którzy mają jakąś rocznicę w ciągu 30 dni
18. Użytkownicy, którzy znajdują się z dala od swojej rodziny
19. Użytkownicy, którzy w znajomych mają kogoś, kto ma jakąś rocznicę, oświadczył się lub ma rocznicę zawarcia związku małżeńskiego, ma wkrótce urodziny, lub niedawno się przeprowadził
20. Użytkownicy ze związkami na odległość
21. Użytkownicy w nowych związkach
22. Użytkownicy, którzy rozpoczęli nową pracę
23. Użytkownicy, którzy niedawno się zaręczyli
24. Użytkownicy, którzy niedawno zawarli związek małżeński
25. Użytkownicy, którzy niedawno się przeprowadzili
26. Użytkownicy, którzy wkrótce mają urodziny
27. Rodzice
28. Rodzice oczekujący na potomstwo
29. Matki, w podziale na różne typy
30. Użytkownicy, którzy angażują się w politykę
31. Konserwatyści i liberałowie
32. Status związku
W jaki sposób Facebook zbiera takie dane? Wiele podajesz mu sam, wypełniając skrzętnie rozliczne pytania o dane profilowe. Kolosalną ilość informacji podajesz Facebookowi korzystając z jego usług: Connect (logowania się do innych serwisów kontem FB), Lubię to (przycisk Facebooka w zewnętrznych serwisach). Facebook korzysta także z Piksela FB, czyli krótkiego kodu udostępnianego innym serwisom, z których korzystają użytkownicy Facebooka (coś na wzór Cookie).
Ale to nie wszystko. Facebook współpracuje także z różnymi zewnętrznymi firmami tj. Experian, Acxiom, Epsilon, które specjalizują się w zbieraniu wrażliwych danych o użytkownikach. W ten sposób Facebook zyskuje następujące informacje:
33. Twój pracodawca
34. Branża, w której pracujesz
35. Zajmowane stanowisko
36. Rodzaj biura, w którym pracujesz
37. Zainteresowania
38. Użytkownicy, którzy posiadają motocykle
39. Użytkownicy, którzy planują kupić samochód
40. Użytkownicy, którzy niedawno kupili jakąś część samochodową
41. Użytkownicy, którzy potrzebują usług samochodowych
42. Rodzaj i marka samochodu, który posiadasz
43. Rok produkcji twojego samochodu
44. Wiek samochodu
45. Ilość pieniędzy, jaką użytkownik planuje wydać na następny samochód
46. Gdzie użytkownik planuje kupić samochód
47. Ilu pracowników ma firma, w której pracujesz
48. Użytkownicy z własnymi małymi biznesami
49. Użytkownicy, którzy pracują w zarządach
Skąd wiemy, że Facebook korzysta z takich danych? Wynika to z niedawno odświeżonych dokumentów polityki reklamowej, które są dostępne użytkownikom serwisu.
50. Użytkownicy, którzy działają charytatywnie
51. System operacyjny komputera
52. Użytkownicy, którzy posiadają konsolę do gier
53. Użytkownicy, którzy tworzą Wydarzenia na Facebooku
54. Użytkownicy, którzy korzystali z Płatności Facebooka
55. Użytkownicy, którzy grają w gry planszowe
56. Użytkownicy, którzy korzystają z Płatności Facebooka ponad przeciętnie
57. Użytkownicy, którzy są administratorami Stron na Facebooku
58. Użytkownicy, którzy niedawno wrzucali zdjęcia na Facebooka
59. Przeglądarka internetowa
60. Klient poczty e-mail
61. Miłośnicy nowych technologii
62. Ekspaci
63. Użytkownicy, którzy pracują w bankach i instytucjach finansowych
64. Użytkownicy, którzy inwestują (w podziale na rodzaj inwestycji)
65. Liczba linii kredytowych
Ech, lecimy dalej
66. Użytkownicy, którzy mają aktywne karty kredytowe
67. Rodzaj karty kredytowej
68. Użytkownicy, którzy korzystają z kart debetowych
69. Użytkownicy, którzy mają zaległe zadłużenie na karcie kredytowej
70. Użytkownicy, którzy słuchają radia
71. Użytkownicy, którzy lubią programy telewizyjne
72. Użytkownicy, którzy mają telefony komórkowe (w podziale na marki)
73. Rodzaj połączenia internetowego
74. Użytkownicy, którzy niedawno kupili smartfona lub tablet
75. Użytkownicy, którzy łączą się z internetem za pośrednictwem telefonu lub tabletu
76. Użytkownicy, którzy korzystają z kuponów
77. Rodzaj ubrań, jakie kupują użytkownicy
78. Okres w roku, w którym dokonuje się najwięcej zakupów
79. Użytkownicy, którzy kupują dużo piwa, wina, wódek
80. Użytkownicy, którzy kupują w sklepach spożywczych
81. Użytkownicy, którzy kupują produkty z kategorii beauty
82. Użytkownicy, którzy kupują leki na alergie, przeziębienia, ból
I ostatnia część listy:
83. Użytkownicy, którzy wydają więcej niż standardowo na wyposażenie wnętrz
84. Użytkownicy, którzy kupują produkty dla zwierząt
85. Użytkownicy, którzy często robią wydatki na dom
86. Użytkownicy, którzy kupują dużo online
87. Rodzaje restauracji, z jakich korzystają użytkownicy
88. Rodzaje sklepów, w jakich robią zakupy
89. Użytkownicy, którzy są skłonni kupować online ubezpieczenia, karty kredytowe, itd.
90. Długość życia w danym miejcu
91. Użytkownicy, którzy planują przeprowadzkę
92. Użytkownicy, którzy interesują się oglądaniem sportu
93. Użytkownicy, którzy często podróżują, lub pracują dla przyjemności
94. Użytkownicy, którzy podróżują miejskim transportem do pracy
95. Rodzaj wakacji, na jakie użytkownicy jeżdżą
96. Użytkownicy, którzy niedawno wrócili z podróży
97. Użytkownicy, którzy używali aplikacji podróżniczych
98. Użytkownicy, którzy udostępniali nieruchomość innym na wakacje
Oczywiście nie jest tak, że Facebook udostępnia naraz wszystkie te informacje reklamodawcom. Wykupując reklamę, reklamodawca ma dostęp tylko do wybranego modułu, wybranego wycinka tych wszystkich informacji
Jednak pomyślmy. Na podstawie tych wszystkich informacji można stworzyć kompletny profil człowieka. Będzie on tak szczegółowy, jak żaden inny zbiór informacji o konkretnej osobie, bo oparty nie na deklaracjach, lecz faktycznych informacjach i czynnościach wykonywanych przez użytkowników Facebooka.
I to jest wybitnie przerażające.