Możesz już zamówić Oculus Rift. Nie jest drogo - jest koszmarnie drogo
Po długim etapie testowania kolejnych wersji deweloperskich, finalna odsłona okularów Oculus Rift nareszcie jest gotowa. Urządzenie można już zamawiać, a tym samym poznaliśmy jego cenę. Niestety jest ona znacznie wyższa, niż mogliśmy się spodziewać.
Należący do Facebooka Oculus nareszcie otworzył swój sklep z ukończoną, konsumencką wersją okularów wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift. Urządzenie będzie wyposażone w ekran OLED o rozdzielczości 2160 x 1200 pikseli, odświeżaniu 90 Hz i będzie działać z komputerami osobistymi w oparciu o platformę Oculus Home.
Wśród pierwszych tytułów umożliwiających grę w wirtualnej rzeczywistości znajdą się muzyczny Rock Band VR, przygodowa Edge of Nowhere, symulator wspinaczki The Climb od Cryteka, platformówka Lucky’s Tale i multiplayerowy symulator kosmiczny EVE: Valkyrie.
Można już składać zamówienia, ale jest naprawdę drogo
Oculus Rift można zamówić z oficjalnego sklepu Oculusa. Na razie ruszyła przedsprzedaż, a sprzęt zacznie być wysyłany dopiero w maju bieżącego roku. Oculus wprowadził także limit zakupu wynoszący jedno urządzenie na osobę.
Dla Amerykanina cena Oculusa Rift wynosi 599 dol., a do tego trzeba doliczyć koszt wysyłki oraz podatek (w niektórych stanach). Przy zamówieniu do Polski cena rośnie do aż 699 euro (z uwzględnieniem podatku). Aby poznać cenę wraz z kosztem wysyłki trzeba podać dane karty płatniczej lub konta PayPal, a na to się nie zdecydowałem. Według obecnego kursu euro, przybliżony całkowity koszt zakupu Oculus Rift wyniesie zawrotne 3100 zł.
Tak wysoka kwota to dla większości chętnych zaporowy próg cenowy. Na zakup Oculus Rift w pierwszej turze skuszą się tylko najwięksi fani nowych technologii.
Jeszcze długa droga przed nami, zanim ten sprzęt trafi w ręce statystycznego Kowalskiego.
Tym bardziej, że Oculus Rift nie jest przecież sprzętem samodzielnym, bo do gry jest potrzebny także komputer. I to nie byle jaki, bowiem Oculus stawia pecetowi naprawdę wysokie wymagania sprzętowe. Aby zapewnić płynne renderowanie gier w 360 stopniach potrzebna jest następująca konfiguracja:
- karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 970, AMD Radeon R9 290 lub inna o tej samej lub wyższej mocy,
- procesor: minimum Intel Core i5-4590,
- pamięć RAM: minimum 8 GB,
- USB: trzy porty USB 3.0 i jeden USB 2.0,
- wyjście HDMI: HDMI 1.3,
- system operacyjny: Windows 7 SP1 64 bit lub nowszy. Sterowniki na Windows 10 są dostępne, ale dotychczas ten system nie był polecany.
W skrócie, potrzeba tu gamingowego peceta, który w rozsądnej konfiguracji kosztuje ok. 4 tys. zł. Razem z Oculusem daje to już 7 tys. zł. Naprawdę sporo. Oculus stworzył we współpracy z Dellem, Asusem i Acerem dedykowane wersje pecetów oznaczonych logo „Oculus Ready”. Ich cena zaczyna się od 949 dol., natomiast najniższy koszt dedykowanego peceta z dołączonym Oculusem wyniesie 1500 dol.
Osoby, które wsparły Oculusa podczas kampanii na Kickstarterze i zamówiły zestaw deweloperski, otrzymają finalną wersję Oculus Rift za darmo.
Tak wysoka cena to świetna wiadomość dla Sony
Głównymi konkurentami Oculusa będą okulary wirtualnej rzeczywistości tworzone przez HTC, Sony i Razera. O ile Razer OSVR wydaje się być tylko mglistą zapowiedzią gotowego produktu, to HTC Vive i PlayStation VR są jak najbardziej realne. Obecnie spekuluje się, że okulary HTC będą kosztowały mniej więcej tyle, co sprzęt VR Oculusa, a to świetna informacja dla Sony.
Według najnowszych informacji PlayStation VR ma kosztować tyle, co nowa konsola. Na zachodzie mówi się o progu 399 dol., 399 eur. i 350 funtów, a to oznacza, że w Polsce sprzęt może kosztować (patrząc realnie) 1600 – 1800 zł. Jeśli dodamy do tego konsolę za 1500 zł, cały zestaw potrzebny do gry w wirtualnej rzeczywistości będzie kosztował niewiele więcej od samych okularów Oculus Rift. Konsolowy VR będzie więc znacznie tańszy od pecetowego.
Jest coś na osłodę
Ponad 3000 zł za Oculusa to duży wydatek, ale w standardowym zestawie otrzymamy całkiem sporo dodatków. Poza okularami w pudełku znajdziemy pad od Xboksa One, zewnętrzną kamerę do śledzenia ruchów, pilota Oculus Remote, całe okablowanie, a także dwie gry: Lucky's Tale i EVE: Valkyrie. Sprzęty zaczną być wysyłane w maju 2016 roku.