Tech  / News

Blisko jedna trzecia Polaków korzystających mobilnie z Internetu używa do tego urządzeń Apple. Na horyzoncie widać już nowego króla

177 interakcji
dołącz do dyskusji

Firma Gemius opublikowała bardzo ciekawy raport na temat producentów urządzeń mobilnych, z których Polacy najczęściej łączą się z Internetem. Nie można go odnosić 1:1 do najczęściej kupowanych modeli w naszym kraju, ale daje to niezły wgląd na to, jak wygląda rynek nad Wisłą.

Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2013 roku, więc daje bardzo świeże spojrzenie na to, którzy producenci sprzętów mobilnych cieszą się w naszym kraju spory powodzeniem, przynajmniej wśród osób, które łączą się przy ich pomocy z Internetem.

Liderem pod tym względem jest firma Apple z wynikiem na poziomie 30,9 proc., który jest jednocześnie o mniej więcej 4 pkt. proc. gorszy niż jeszcze 12 miesięcy temu.

Może się to wydawać o tyle zaskakujące, że przecież w naszym kraju smartfony z nadgryzionym jabłkiem nie są aż tak popularne, jak chociażby urządzenia z Androidem. To jednak potwierdzenie tego, że z iPhone’ów i iPadów korzystają bardziej świadomi i zamożni użytkownicy, który nie tylko stać na zakup pakietów internetowych, ale którzy tego po prostu potrzebują i jednocześnie zdają sobie sprawę z możliwości swoich sprzętów.

Apple iPad mini

To jednocześnie kolejny ranking, w którym Apple notuje jakiś spadek, co jest jednocześnie odzwierciedleniem ostatnich trendów na światowych rynkach. Firma z Cupertino może i zarabia rekordowe ilości pieniędzy, sprzedaje rekordowe ilości smartfonów i praktycznie pod każdym względem (liczbowo) rośnie, ale nie tak szybko, jak cały rynek i najwięksi konkurenci. Tym samym Apple traci (procentowo) udziały w rynku.

Na drugim miejscu plasuje się, co chyba nie powinno nikogo dziwić, Samsung.

Urządzenia koreańskiego producenta są w Polsce odpowiedzialne za 28,9 proc. ruchu ze sprzętów mobilnych, co – w porównaniu do zeszłorocznego zestawienia – stanowi wzrost o mniej więcej 2 pkt. proc. Kolejne miejsca zajmują odpowiednio Sony (11,4 proc.) oraz Nokia (9,6 proc). Zaskakuje dość słaba pozycja zarówno LG, jak i HTC (obie mają po 4,7 proc.), w końcu obaj ci producenci mają w swojej ofercie naprawdę dobre urządzenia (HTC One, LG G2), które przez wielu redaktorów i specjalistów są uważane za lepsze niż chociażby Galaxy S 4 (ja na pewno zaliczam się do tej grupy). Widać jednak, że obaj producenci nie potrafią jak na razie mocniej wbić się w świadomość przeciętnego użytkownika.

W zestawieniu pojawiły się także urządzenia polskich producentów, czyli Prestigio (0,8 proc.) oraz Goclever (0,2 proc.).

wykres-producenci

Dane na temat ruchu z urządzeń mobilnych dają dobry wgląd na sytuację na polskim rynku. Jasne jest, że nie każdy użytkownik smartfonów łączy się z Internetem, ale ta grupa jest raczej mało liczna, więc raport można uznać za dość reprezentatywny. Jeśli tak zrobimy, to okazuje się, że w naszym kraju iOS jest odpowiedzialny za mniej więcej 31 proc. rynku. Na poczet Windows Phone’a należałoby zaliczyć około 10-procentowy udział (9,6 proc. od Nokii i ułamki od pozostałych producentów).

Tym samym Androida znajdziemy na mniej więcej 59 proc. smartfonów i tabletów nad Wisłą.

Czy te dane zaskakują? Biorąc pod uwagę sprzedaż poszczególnych smartfonów w krajach Europy Zachodniej, to trochę tak. Szczególnie dziwna jest tak wysoka pozycja Apple. Jednak wydaje mi się, że wynika to właśnie z tego, że 99 proc. użytkowników urządzeń z nadgryzionym jabłkiem w logo łączy się z Siecią przy pomocy tych sprzętów. Podejrzewam, że ten odsetek nie jest aż tak wysoki w przypadku dwóch pozostałych systemów, czyli Androida oraz Windows Phone’a, które często są wybierane przez osoby mniej zamożne, które raczej nie decydują się na wykupienie pakietu danych mobilnych.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst