REKLAMA

Nvidia wykłada karty na stół. Pierwsze informacje o przyszłorocznych Tegrach i GeForce'ach

W San Jose, w czasie konferencji GTC (GPU Technology Conference), Nvidia przedstawiła swoje plany na najbliższe lata. Tak jak do tej pory, firma zamierza się skupiać na produkcji układów graficznych do tradycyjnych komputerów i smartfonów. Z myślą o tych pierwszych stworzone mają być układy o nazwie kodowej Volta, które powinny pojawić się na rynku w 2015 lub 2016 roku.Większość informacji na prezentacji poprowadzonej przez Jen Hsun-Huanga, prezesa Nvidii, dotyczyła rozwiązań już obecnych na rynku, ale udzielono też kilku informacji na temat produktów dopiero opracowywanych. Duży nacisk położono na nadchodzące w przyszłym roku karty graficzne oparte na układach Maxwell. Okazało się, że będą one wyposażone w zunifikowaną pamięć wirtualną, która da procesorowi dostęp do pamięci karty graficznej i odwrotnie. Pozwoli to na zwiększenie mocy układu w obliczeniach GPGPU, w których układ graficzny może zastąpić procesor.

Nvidia wykłada karty na stół. Pierwsze informacje o przyszłorocznych Tegrach i GeForce’ach
REKLAMA
gpumap
REKLAMA

Następcą Maxwella ma być układ Volta, w którym też nie zabraknie rewolucyjnych rozwiązań. Przykładowo - ma on oferować przepustowość pamięci pięciokrotnie wyższą niż obecnie, czyli na poziomie 1 TB/s. Stanie się to możliwe dzięki zamontowaniu pamięci w stosie na pamięci układu graficznego. Pozwoli to na przerobienie przez chip danych odpowiadających pełnemu dyskowi Blu-Ray w 1/50 część sekundy.

Jeśli chodzi o procesory mobilne, to Nvidia przedstawiła dalszy plan rozwoju swojej platformy Tegra. Po Tegrze 4, która zadomowi się na rynku w przeciągu kilku miesięcy, na rynku pojawi się Logan. Jest to układ, na który składa się procesor ARM oraz układ graficzny Kepler. Pozwoli on na wykorzystanie rozwiązań znanych z wydajnych komputerów w smartfonach. Chodzi tu przede wszystkim o PhysX, CUDA 5 oraz OpenGL 4.3. Kolejnym po Loganie stadium rozwoju Tegry będzie Parker wyposażony w 64-bitowy procesor ARM kompatybilny z zastosowanym GPU opartym o architekturę Maxwell. Tak jak swój stacjonarny odpowiednik, będzie on obsługiwał zunifikowaną pamięć wirtualną.

REKLAMA
tegramap

Jak widać, Nvidia nie zamierza zmieniać obranej ścieżki działania i nadal będzie tworzyć układy graficzne do komórek i pełnoprawnych komputerów. To tu chce inwestować większość swoich pieniędzy i nie szuka innych, mniej lukratywnych zleceń, które mogą zakłócić ich pracę nad nowymi GeForce’ami, Tegrami i urządzeniami wykorzystującymi ich moc. Doskonałym dowodem na to jest fakt, że firma odrzuciła propozycję stworzenia układu graficznego do nadchodzącej konsoli Sony Playstation 4.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA